Ga naar inhoud

PC loopt vast en crasht soms


Mc1324

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb al een tijdje last dat mijn pc ineens vast loopt. Daarna krijg ik vaak blauw scherm en sluit de computer af. 

Als ik de PC direct opnieuw opstart krijg ik  de melding:

 

"Reboot and select proper boot device or insert Boot Media in selected Boot device" 

 

Nu heb ik zojuist mijn videokaart getest met software genaamd "Heaven" (https://benchmark.unigine.com/heaven) op de "extreme" preset en dit verliep prima.

 

Wat ik heb opgemerkt is dat mijn (denk ik) voeding een tijdje terug een hoog piepend / krakend geluid maakte. Zou dit de oorzaak kunnen zijn en is het verstandig

om deze te vervangen?

 

Met vriendelijke groet,

Mc1234

 

PC Specs:

 

Moederbord: MSI MS-7A94

CPU: Intel(R) Core(TM) i7-7820X CPU @ 3.60GHz (16 CPUs), ~3.6GHz

Ram: 24 GB

Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER

Voeding: Cooler Master MWE 750 Bronze - V2 230V, 750 Watt

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

 

afbeelding.png.8fa8a0d65dad38f820b323b4e89f175f.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

 

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ictknechter zei:

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

 

afbeelding.png.8fa8a0d65dad38f820b323b4e89f175f.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

 

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Bedankt ik heb het programma gedownload en een snapshot gemaakt. De url vind je hier:

 

http://speccy.piriform.com/results/xhSxREvCU7DUtlxW5WEYROM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gebeurd heel willekeurig. Wat mij opvalt is dat het een paar keer is gebeurd tijdens het kijken van Videos op youtube, maar ik merk vaak eerst dat hij heel traag word, voordat hij vast loopt en blauw scherm krijg.

De voeding maakte een tijdje terug ook een vervelend krakend geluid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ictknechter zei:

Denk dat het niet aan de voeding ligt. 

Kan je de schijf controleren op fouten en de onderstaande handleiding eens proberen.

Laat de Memtess86+ snachts lopen en laat het resultaat morgen weten.

Zal dit eens proberen. Heb wel al een nieuwe voeding besteld, maar mocht het toch de SSD zijn dan kan die altijd nog terug. Of test ik hier het ramgeheugen mee?

aangepast door Mc1324
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ictknechter zei:

De memtest86+ is niet voor de SSD maar voor het ram geheugen.

 

Dat je voeding lawaai maakt is nooit ok. Dus die vervangen is altijd goed. 👍

 

Maar de melding van het boot device kan volgens mij niet met de voeding te maken hebben.

Kan ik die software ook vanaf een USB stick laten draaien.

Klopt ik vind het zelf ook vreemd, maar zodra de PC vast loopt is dat de melding die ik krijg, na een aantal seconden wachten na het opnieuw opstarten start Windows wel gewoon weer op. 

 

Is er toevallig een tool om mijn voeding te (stress)testen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.