Ga naar inhoud

Beschadigde systeembestanden


Leono

Aanbevolen berichten

Wat was de reden dat je sfc /scannow uit ging voeren? Welke problemen ervaarde je?

 

Bij beschadigde systeembestanden zou ik Windows 10 gaan vernieuwen met behoud van je eigen bestanden, instellingen en programma's. Dat wordt ook wel een in-place upgrade genoemd. Je installeert Windows dan over de oude installatie heen, waardoor de Windows-bestanden vernieuwd worden.

 

Hoe je dat kunt doen wordt hier uitgelegd door droske: https://www.pc-helpforum.be/topic/67940-windows-10-vernieuwen-met-behoud-van-je-persoonlijke-bestanden-en-apps-programma’s/

 

Droske toont twee manieren/methodes om dit uit te voeren. Lees eerst alles door. Daarna mag je zelf bepalen of je kiest voor methode 1 of voor methode 2. Zelf geef ik de voorkeur aan methode 2. Daarvoor heb je wel een USB-stick nodig met een minimale opslagcapaciteit van 8 GB. (In het topic van droske wordt gesproken over een USB stick van minstens 4 GB . Nee, die is net te klein voor de meest recente versie van Windows 10.)

Let op: Het is niet de bedoeling om daarna de pc op te starten van die stick. Windows 10 moet gewoon draaien. Dan stop je die stick in een USB poort; je gaat met de Verkenner naar de stick; opent die, en dan klik je met de rechter muisknop op setup.exe, waarna je kiest voor Als administrator uitvoeren. Volg verder de handleiding van droske.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo porrelaar,

Er was en is geen enkel Windows probleem. Ik doe deze scan wanneer het mij eens invalt en de uitslag is altijd goed.

Waar ik nog aan denk:

1. Wacht gewoon of er wèl een echt Windows probleem komt en doe deze scan niet meer.

2. Systeemherstel naar 07 december 2021 (mijn oudste herstelpunt).

Overigens ben ik heel erg blij met je suggestie van een inplace upgrade. Ik wist niet dat hiermee de programma’s worden behouden. Waarschijnlijk is dit toch de beste optie.

In het CBS document las ik: Cannot repair member file [l:16]'Task Manager.lnk'.

Zou het niet mogelijk zijn dit te vervangen/repareren?

In Everything zie ik een rijtje bestanden met deze naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

doe eens een DISM:  DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth in je powershell/opdrachtprompt/Terminal ingeven (als admin )

en kijk eens wat diè zegt.

 

eventueel kan je daarna nog een fsc scannow doen.

(is vlugger gedaan dan héél je windows vernieuwen, al lost deze laatste wel méér op dan een DISM of scannow)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zijn die cookies in Firefox een probleem dat in een ander/nieuw topic behandeld zou moeten worden.

Maar cookies? Dat is echt het laatste waar ik mij zorgen over zou maken.

Ik laat hooguit eens in de 3 maanden CCleaner draaien om mijn internetgeschiedenis (incl. cookies) op te ruimen. Maar voordat ik opdracht tot opruimen geef, controleer ik eerst welke cookies dat zijn. Als er cookies bij staan van websites die ik vaak bezoek, dan gooi ik die cookies niet weg. Integendeel, ik zorg ervoor dat die cookies van vaak bezochte websites bewaard blijven, anders moet ik daarna op al die websites opnieuw toestemming geven tot het opslaan van cookies.

Misschien ben je bezorgd over tracking cookies? Firefox zorgt er tegenwoordig standaard voor dat cross-site-trackingcookies geblokkeerd worden. Zie https://support.mozilla.org/nl/kb/cookies-van-derden-bescherming-tegen-volgen-firefox

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Leono zei:

Feestje, ja oké.

Ware het niet dat ik, voordat deze scannow kwestie zich aandiende, al verwikkeld was in een ander langdurig computerprobleem: extreem oude cookies die niet weg te krijgen zijn.

Er loopt hierover nog een draad op gratissoftware.nl.

Ah, ben jij daar Leon?

Ik was het ook een beetje aan het volgen, maar 'k vond het niet direct de plaats om er dieper op in te gaan.

Bekijk eerst eens wat Porrelaar hierboven schrijft en - moest je er toch 'vanaf willlen zijn' : maak dan idd maar een nieuw topic aan.

 

enne: graag gedaan met die DISM - van dat probleem ben je dan toch vanaf :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik maak mij normaal nooit druk over cookies. Ik gebruik de extensie ‚I don‘t care about cookies‘.

Maar steeds weer viel mij nu en dan op dat ik cookies zag van websites die ik heel lang geleden ooit bezocht. Bij voorbeeld van een buschauffeur die zich voorstelde op een forum en die zijn memoires in een websitevorm had gegoten. Zo‘n naam valt dan op.

Dan ga je je toch afvragen waarom zo’n cookie niet weg gaat.

Ik vermeldde de draad omdat je nu eenmaal niet op twee forums met hetzelfde probleem kunt aankomen.

Mocht er bij gratissoftware.nl een dood punt bereikt worden, dan zal ik het probleem ergens anders gaan posten, want het is inmiddels een obsessie geworden.

Vanmorgen was ik al vertrokken bij Firefox, maar er is eenvoudigweg geen browser die -wat mij betreft- een beetje in de buurt komt.

Overigens, Passer: vergeet alstublieft niet het accent aigu op mijn naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.