Ga naar inhoud

HP laptopje wil niet updaten.


Calvus

Aanbevolen berichten

Hallo helpers,

 

Gegeven:

HP Notebook-15bw000nb – Serialnr: CND8115LSH – ProductNr: 1PB67EA#UUG

Er staat een BIOS-versie op van 11/2017 dus veronderstel dat het laptopje dan een 4-tal jaartjes oud is?

 

Ik heb bovenstaand laptopje van een vriend in handen gekregen om een probleempje op te lossen.

De originele HDD werd door een computerwinkel vervangen door een nieuwe SSD Cruxial BX500.

Ook werd er door mijn vriend gevraagd er Windows 10 op te installeren.

 

Resultaat:

Bij thuiskomst blijkt er een Windows 10 versie  1903 op te staan?

Vriend terug naar winkel met klacht natuurlijk – laptopje blijft er 4 dagen.

Zonder afdoend resultaat, uitleg winkel = laptop is een prulletje en kan echt geen hogere versie van Windows 10 aan. Het weigert pertinent elke update. Dus maw. alle updates!

 

Nu heb ik dit laptopje hier staan en ben ik al zover geraakt dat het al verscheidene updates heeft gedownload én geïnstalleerd.

Echter, … nu komt er steeds de onderdelenupdate Windows 10 versie 20H2 ter download/installeren binnen. Waar blijven versies 1909 en 2004 ?

Ik klik, hij gaat voorbereiden, hij download én gaat installeren! Alles loopt zonder tussenkomst tot 100%!

Opnieuw opstarten is noodzakelijk --> dus en klikje op “Nu opnieuw opstarten”, sluit af en ….. terug de versie 1903??? Geen 20H2.

 

Deze procedure al .tig keren laten doorlopen à steeds terug versie 1903.

Krijg wel onderstaande foutmelding 0xc1900101 – 0x20017 en zou verwijzen naar driver fout (maar welke?), de nodige drivers werden gedownload van de HP website.

 

afbeelding.png.a731d040e686eae6a119ca43aab7c659.png

 

Via de Windows 10 upgrade-assistent (computer nu bijwerken) lukt het ook niet.

 

Ik heb het dan ook eens een opstartbare USB-stick gemaakt via het Media Creation Tooltje (logischerwijze is dit de versie 21H2) en daarmee vanuit een opgestarte Windows het setup.exe bestandje uit het .ISO-bestandje in gang gezet.

Zelfde resultaat: doorloopt alles zoals het hoort en gaat het weer mis bij het opnieuw opstarten en keert terug naar Versie 1903.

 

F9 = Boot-menu options à en opstarten van de USB-stick (versie 21H2) lukt niet!

Start gewoon niet van de USB maar start gewoon vanaf de SSD???

 

Ook heb ik het al eens schoon laten opstarten en installeren --> niks terug versie 1903.

De Map “Software Distribution” leeg gemaakt --> ook geen resultaat.

De verschillende commando’s: net bits stop …… enz. -->  niks resultaat.

Commando DISM …. Restore health --> niks.

Sfc / scannow – chkdsk - … allemaal geen resultaat laptopje blijft elke upgrade naar versie 20H2 en ook versie 21H2 (via USB) weigeren.

 

In “Apparaatbeheer” totaal géén gele vraag-uitroeptekens, alles normaal!

 

Schijfopruiming/optimaliseren ook uitgevoerd.

 

De Tijdelijke map (%temp%) ook leeggemaakt.

 

Nog even vermelden dat ik eerst twijfelde of de computerwinkel wel een nieuwe SSD had gebruikt.

Via het progje “CrystalDiskInfo” gecontroleerd: opstart en uren zeiden me dat dit wél het geval was!

 

Er staat momenteel géén enkel programma op.

 

Iemand met raad en daad?

Graag!

 

 

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

IK weet niet of ik kan helpen maar kijk eens of je de volgende logjes kan vinden.

 

0xC1900101 -0x20017

Fout 0xC1900101 is een generieke rollback-code en geeft meestal aan dat er een incompatibele driver aanwezig is. Het incompatibele stuurprogramma kan blauwe schermen, systeemstoringen en onverwachte herstarts veroorzaken.

 

Plaats deze 2 logjes eens.

 

0xC1900101 - 0x20017

Ensure that all that drivers are updated.
Open the Setuperr.log and Setupact.log files in the %windir%\Panther directory, and then locate the problem drivers.

 

https://docs.microsoft.com/nl-nl/windows/deployment/upgrade/resolution-procedures#0xc1900101

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Doe ook het volgende:

 

Maak een screenshot van Schijfbeheer.

 

Plaats de volgende logjes:
C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log
C:\$WINDOWS.~BT\Sources\Rollback\setupapi\setupapi.dev.log
C:\$WINDOWS.~BT\Sources\Rollback\Setupact.log
C:\$WINDOWS.~BT\Sources\Panther\Setupact.log
C:\$WINDOWS.~BT\Sources\Panther\Setuperr.log

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De logjes die te groot zijn kan je uploaden naar [url=https://gofile.io/uploadFiles][color=#0000ff]GoFile[/color][/url] en plaats de downloadlink in het volgende bericht.

Anders plaats je ze in een map, zip die in en upload de zip.

 

En de printscreen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.