Ga naar inhoud

harde schijf echt wissen


Theo2602

Aanbevolen berichten

ik zou een oude computer willen weg geven, daar zitten 2 HD in de C:/ schijf 520 SSD (?) en dan een data schijf. ik vermoed dat W10 herinstalleren, zonder behoud van programma's, voldoende is, om die C:/ schijf leeg te maken. maar wat met die dataschijf. ik weet allang dat het formateren de data niet verwijdert, maar enkel de titels, en dat men alles kan terug vinden. Ik dacht dat er vroeger een programma bestond, waarmee je een harde schijf kon overschrijven, met tekstzin of zo, herhalend tot ze vol stond. maar vroeger was een harde schijf zelfs geen GB en nu is dat een terrabytre, en ik denk dat zo'n programma dan veel uren zou nodig hebben om die schijf vol te schrijven en dus de vorige data vernielen.

welke methode bestaat daar nu voor? Ik bedoel dan voor een doorsnee computer gebruiker en geen hacker of zo.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, formatteren is niet voldoende om een harde schijf te wissen.

Met een aantal eenvoudige programma's is het mogelijk om alle gegevens terug te halen.

Met CCleaner https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download , heb je de mogelijkheid om de harde schijf een aantal malen te overschrijven, zodat het met een recovery programma haast onmogelijk is om de HD te herstellen.

Ga hiervoor naar "extra" station wissen, en kies hier zeer complex overschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat niet alleen, maar weet het zeker, en het antwoord van @Eddy X.is voorbarig en onjuist, sorry.

Ter info

  • Full format In older OS, this simply checked for bad sectors and fixed them. But nearly all newer OS updates delete data and overwrite it with zeroes. This completely removes all stored files permanently. Fully formatted drives cannot be recovered using recovery software.

Ik werk al >10 jaar in Computer Forensics en denk wel hier iets over te weten.

 

Een volledige format van je schijf neemt wel wat tijd in beslag; en, indien die schijf een SSD zou zijn, is naar alle waarschijnlijkheid TRIM ingeschakeld, en wel met hetzelfde resultaat:

 

TRIM is very helpful for the long-term functionality of SSDs. However, TRIM stops data recovery software from functioning correctly.

 

Sorry voor het Engels hier.

 

Mvg, p38cyq, CFE (Certified Forensics Examiner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, p38cyq zei:

Ik denk dat niet alleen, maar weet het zeker, en het antwoord van @Eddy X.is voorbarig en onjuist, sorry.

Ter info

  • Full format In older OS, this simply checked for bad sectors and fixed them. But nearly all newer OS updates delete data and overwrite it with zeroes. This completely removes all stored files permanently. Fully formatted drives cannot be recovered using recovery software.

Ik werk al >10 jaar in Computer Forensics en denk wel hier iets over te weten.

 

Een volledige format van je schijf neemt wel wat tijd in beslag; en, indien die schijf een SSD zou zijn, is naar alle waarschijnlijkheid TRIM ingeschakeld, en wel met hetzelfde resultaat:

 

TRIM is very helpful for the long-term functionality of SSDs. However, TRIM stops data recovery software from functioning correctly.

 

Sorry voor het Engels hier.

 

Mvg, p38cyq, CFE (Certified Forensics Examiner)

Nochtans volgens Easus.com:

 

High-level formatteren: Het formatteren van een harde schijf via het besturingssysteem. 

Low-level formatteren: Het bruikbaar maken van een schijf. Dit wordt gedaan als de schijf vers van de pers is.

Elke schijf moet geformatteerd worden voor gebruik. Gelukkig hoef je als gebruiker niets van low level formatteren te weten, maar de kans is groot dat je meer dan eens met hig level formatteren te maken hebt gehad. Dit maakt de schijf bruikbaar voor de OS die je gebruikt.

Geformatteerde bestanden terughalen

Veel mensen denken dat een geformatteerde schijf compleet leeg is. Dit is niet waar. Enkel bij low level formatteren is de schijf leeg. High level formatteren veranderd enkel de indicatoren om aan te geven dat de ruimte beschikbaar is. Het bestand bevind zich dus in feite nog op de schijf, mits het niet overschreven is.

Dus nu we weten dat een data op een geformatteerde schijf herstellen gewoon nog mogelijk is is de volgende vraag: Hoe dan? Met gegevensherstel software kan je bij dit soort onzichtbare bestanden en ze terughalen naar je computer. Wij gebruiken in ons voorbeeld EaseUS format recovery software. Dit is een betrouwbaar programma om geformatteerde bestanden terug te halen, en is bovendien niet moeilijk te gebruiken.

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bemerking @Eddy X.

 

Zelf werk ik met een van de beste (betalende) data-recovery software - en die haalt geen data terug van een door Windows diep geformatteerde schijf. (R-Studio, zie  R-STUDIO Data Recovery Software)

 

Een review hier Data Recovery Software Review and Comparative Analysis Report (r-studio.com)

 

Alleszins probeer ik jouw suggestie (EaseUS) uit, en houd dit forum op de hoogte van dit toch wel interessante onderwerp .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.