Ga naar inhoud

pc valt niet in schermbeveiliging


roald 6

Aanbevolen berichten

dit heb ik al een tijdje dat pc niet in schermbeveiliging valt.

Na lang zoeken vond ik op internet een oplossing die helpt, maar na 1,2  soms 3 dagen is't weer van dat.

ik start opdrachtprompt  als administrator uit voeren

daar typ ik powercfg -requests in

start pc opnieuw op en dat werk.

Als ik ipv pc herstarten, pc afsluit, dat werk niet

Wat is hier het probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, roald 6 zei:

dit heb ik al een tijdje dat pc niet in schermbeveiliging valt.

Wat bedoel jij met "schermbeveiliging"? Heb jij een screensaver ingesteld en bedoel je dat de screensaver niet wordt ingeschakeld nadat je een tijdje niets gedaan hebt achter de computer, of bedoel je dat het scherm niet op zwart gaat na de ingestelde tijd? Dat zijn twee verschillende dingen.

Screensavers (ja, dat is Engels voor schermbeveiliging) werden 20 jaar geleden veel gebruikt om te voorkomen dat het stilstaande beeld inbrandde op de monitor. Een screensaver was dus bewegend beeld. Dat kon van alles zijn: een aquarium of een lichtkrant enz. In die tijd werden er echter nog CRT monitors gebruikt. Dat waren van die zware lompe kasten. Bij de moderne platte LCD monitors is er geen gevaar meer voor inbranden. Daarom worden screensavers alleen nog maar gebruikt door mensen die dat leuk vinden. Nut hebben screensavers niet meer.

 

Als je echter bedoelt dat het scherm niet op zwart gaat na de ingestelde tijd, dan is er iets dat de pc wakker houdt. Het is vaak een zoektocht naar de oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, duidelijk. Zelf heb ik geen schermbeveiliging ingesteld. Ik zie het nut er niet van.

Beeldscherm uitschakelen gebeurt bij mij na 20 minuten inactiviteit.

En de slaapstand gebruik ik helemaal niet. Dat doe ik expres niet, omdat Windows bij mij op een SSD staat. De slaapstand zorgt voor meer schrijfacties en daardoor wordt de levensduur van de SSD korter. Al zijn er ook mensen die menen dat dat wel meevalt...

 

Heb jij misschien een laptop die jij vooral op de accu gebruikt? Je hebt namelijk voor erg korte time-outs gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een laptop zou zijn, sluit jij die ooit wel eens hélemaal af ( re op start > afsluiten of aanmelden >afsluiten ) zodat hij helemaal stil valt

(en niet op slaapstand dus)?

zo niet: doe het eens en kijk of het helpt?

(schermbeveiliging gebruik ik wel omdat ik tijdens het fietsen een boel (natuur)foto's maakte en zo zie ik die dan terug :) )

- slaapstand gebruik ik ook nooit - wel mijn scherm dat na zoveel minuten stil valt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Passer zei:

Als het een laptop zou zijn, sluit jij die ooit wel eens hélemaal af ( re op start > afsluiten of aanmelden >afsluiten ) zodat hij helemaal stil valt

Als je dat doet, dan maakt Windows juist géén verse start. Dat komt doordat de functie "Snel opstarten" standaard is ingeschakeld. Hier wordt uitgelegd wat de functie 'Snel opstarten' inhoudt: https://techpulse.be/tips/220243/wanneer-je-windows-10-snel-opstarten-beter-uitschakelt/

Lees die hele pagina even door, Roald.

Als je Windows 10 echt een nieuwe start wil geven, dan kies je Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten. Dan wordt namelijk geen gebruik gemaakt van de functie 'Snel opstarten'.

 

De functie 'Snel opstarten' zorgt soms voor problemen. Ik heb op mijn pc's de functie 'Snel opstarten' uitgeschakeld. Dat deed ik om problemen te voorkomen, maar ook omdat mijn pc's voorzien zijn van een SSD, zodat het opstarten toch wel vlot verloopt. Hoe je de functie 'Snel opstarten' uitschakelt (als jij dat zou willen), wordt ook uitgelegd in het artikel waarvan ik de link gaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 27/7/2022 om 12:02, roald 6 zei:

Wat is hier het probleem?

Dit is weer één van de vele 'haperingen' die aan zoveel dingen kunnen liggen: foute instelling (maar dat is het blijkbaar niet), een brak bestand, een virus/malware,...

 

Een directe oplossing die het zeker zal oplossen: je windows vernieuwen met-behoud-van-instellingen ( via een stick met MCT (Media Creation Tool) en 95% kans dat het opgelost is. (ik geef geen 100% omdat ik ook niet àlle oorzaken ken natuurlijk)

Deze oplossing kost wat tijd en aandacht.

 

Daartegenover staan verschillende dingen die 'je kan proberen' en die sneller tot een oplossing leiden (als je tenminste nogal direct de goede vindt :) )

 

Eén van die dingen zet ik hier even neer:

 

DISM
Klik rechts op je windowsknop, kies voor opdrachtprompt/of powershell Als administrator.
Je krijgt dan een (zwart/donkerblauw) schermpje met een knipperende cursor.

Typ daar in :   DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth en enter
(ps: intypen kan ook met copy/paste)
Dit checkt (de voornaamste systeembestanden van) heel je Windows en eindigt hopelijk met bericht: "... completed succesfull"


Sfc scannow
Klik rechts op je windowsknop, kies voor opdrachtprompt/of powershell Als administrator.
Je krijgt dan een (zwart/donkerblauw) schermpje met een knipperende cursor.

Typ daar in : sfc /scannow
(let op dat je de spatie na de C ook typt, anders lukt het niet - maar je kan ook hier werken met copy/paste)
Dan nu ook weer enteren en je systeem gaat weer gescand worden op mogelijke slechte systeembestanden.

Achteraf krijg je het resultaat: ofwel: geen fouten gevonden, ofwel: er werden fouten gevonden en deze werden hersteld ofwel fouten gevonden en deze zijn niet hersteld.

Vertel dan even welke van de drie er gemeld wordt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er niet zeker van dat de instellingen van energiebeheer juist zijn. Daarom stelde ik een vraag aan ronald 6. Het antwoord komt echter van passer en daar heb ik niet veel aan. Het is nogal kort door de bocht vind ik om al het vernieuwen van Windows met behoud van instellingen aan te raden.

 

Ik zal nog eens een vraag stellen aan ronald 6.

Welk energiebeheersschema heb je ingesteld? Gebalanceerd, energiebesparing of hoge prestaties. Toon ook eens de nodige afbeeldingen van het gekozen schema.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.