Ga naar inhoud

Geluid PC


ricardo425

Aanbevolen berichten

Het lawaai dat je hoort zal waarschijnlijk afkomstig zijn van de ventilator die op het koelblok (heatsink) van de processor zit.

Het is normaal dat de ventilator van de processor korte tijd snel draait wanneer je de computer net hebt aangezet. Maar na enige tijd hoort de ventilator vanzelf langzamer te gaan draaien. Bij jouw pc keert het lawaai daarna echter al snel weer terug.

Het lijkt erop dat de processor in jouw pc te warm wordt. Hoe warmer de processor wordt des te sneller zal de ventilator gaan draaien.

Speccy toont de temperatuur van jouw processor in het oranje: 69 °C. Die temperatuur is te hoog.

 

Als processor heb jij de Intel Core 2 Duo E7500. Dat betekent dat jouw pc al wat ouder is. Hij zal tussen de 9 en 13 jaar oud zijn.

Als de ventilator en de ribben van het koelblok nog nooit zijn schoongemaakt, dan kunnen ze nu vol stof zitten. Stof zorgt ervoor dat de processor zijn warmte niet goed kwijt kan. De ventilator zal dan steeds harder gaan draaien. En dat is waarschijnlijk het lawaai dat jij hoort.

 

Je zult de pc dus open moeten maken en inwendig alle stof moeten gaan verwijderen. Verwijder vooral het stof dat op en rond de ventilator zit en tussen de ribben van het koelblok.

Hieronder een afbeelding van koelblok en ventilator:

62ee688841b1d-Ashampoo_Snap_2022.08.06_1

Rechts zie je de processor liggen. Links het koelblok plus de ventilator. Gebruik een kwastje (of een stofzuiger met speciaal hulpstuk) en perslucht om alle stof te verwijderen dat zich heeft opgehoopt op en rond de ventilator en tussen de aluminium ribben van het koelblok (heatsink).

 

Zelf maak ik de ventilator nooit los van het koelblok.

Hier vind je wat informatie over het stofvrij maken van je computer: https://www.steviefy.be/computertips/pc-stofvrij-maken-9-stappen/

 

Als je dit zelf niet durft te doen kun je de pc naar een computerwinkel brengen om hem daar stofvrij te laten maken.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Porrelaar voor deze tip.

Zal het deze week bekijken en zien of ik het zelf kan doen.

Inderdaad mijn PC is reeds 13 jaar oud. Heb er wel al enkele problemen mee gehad maar tot nu toe steeds kunnen oplossen.

Ook mede door jullie hulp.

Op het ogenblik dat ik ermee klaar ben zal ik zeker iets laten weten.

 

Dank bij voorbaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, porrelaar zei:

Zelf maak ik de ventilator nooit los van het koelblok.

Kan je beter ook niet doen want dan heb je nadien koelpasta nodig om die weer terug te gaan monteren.

Verder moet je ook voorzichtig zijn bij zo iets en weten wat je doet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er een stuk beter uit. De temperatuur van de processor is in de laatste afbeelding 17 graden lager dan in de eerste afbeelding.

Hoe staat het nu met het lawaai? Blijft je pc constant herrie maken of alleen af en toe?
Je schrijft dat het geluid er nog is, maar niet meer zo luid. Ook een ventilator kan verslijten en aan vervanging toe zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ricardo425 zei:

Inderdaad, het lawaai is er nog steeds, maar niet zo luid meer.

Ook niet steeds. Op sommige websites wel. Ook wanneer ik een spelletje speel op FB.

Wanneer er een nieuwe ventilator moet zijn, wat kost dat ongeveer?

Heb eens gegoogeld en heb deze site gevonden.

Ventilatoren en | voor thermisch beheer Dell België

Is deze betrouwbaar en/of nuttig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.