Ga naar inhoud

opstarten van usb


vxvk

Aanbevolen berichten

Op mijn vorige laptop kon ik vanaf een USB starten met F12 of F8. Dat weet ik niet meer precies. Ik wil nu met de USB via DOS wp5.1 starten. Maar dat lukt nu niet. Ik heb ook via Instellingen geprobeerd om een opstartoptie te kiezen. Als ik dan de USB kies, start de laptop gewoon op, dus zonder de USB. Zijn er nog mogelijkheden? Of moet ik toch mijn oude laptop weer gebruiken. Ik heb nu een LenovoThinkpad. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

  1. Sluit het USB -apparaat aan op het systeem via een beschikbare USB -poort.
  2. Houd de aan/uit-knop enkele seconden ingedrukt om het systeem volledig uit te schakelen.
    Opmerking : voor Windows 8/8.1/10 start u het systeem opnieuw op voordat u de volgende stappen uitvoert.
  3. Schakel het systeem in. Druk onmiddellijk op F12 wanneer het Thinkpad logo verschijnt.
  4. Er zou een pop-upmenu moeten zijn met een lijst met keuzes. Selecteer het USB -station met de pijltjestoets en druk op Enter.
  5. Het systeem zou nu moeten opstarten vanaf het USB -station.

Bron: https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/ht118361-how-to-boot-from-a-usb-drive-thinkpad

 

Die USB stick moet natuurlijk wel opstartbaar zijn.

==============================================

 

Jij wil Word Perfect 5.1 (uit 1991) gebruiken op een moderne computer. Misschien is de volgende link informatief voor jou: http://www.columbia.edu/~em36/wpdos/

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Wel heb ik hier nog 3 diskettes liggen waar WP 5.1 op staat én 3 diskettes waar DOS 5.0 op staat. Mijn vriendin gebruikte dat vroeger (bijna 30 jaar geleden). Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik die diskettes nog bewaard heb. 😉

 

Maar ik meen dat jij ook nog beschikt over een nieuwere versie van Word Perfect waarvoor je geen DOS meer nodig hebt. Is het echt nodig om die 30 jaar oude versie van WP te gaan gebruiken? Mijn vriendin schreef mij vroeger brieven op haar Windows 3.1 pc met WP 5.1. Die brieven bewaarde ze op op diskettes. Op 1 diskette pasten 80 tot 90 brieven. En die brieven, geschreven met WP 5.1, kan ik nu gewoon openen met een vrij moderne versie van Microsoft Word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook een wp gebruiker van het eerste uur. Ik begon met wp 4.1 toen alleen nog in het Engels. Er was nog geen Windows en ook geen Word. Op een gegeven moment is Microsoft met een aanbieding gekomen (op diskettes) met Windows en Ms word bij elkaar voor een heel goede prijs. Toen is eigenlijk iedereen op Word overgestapt. Ik ben allebei gaan gebruiken. WP heeft een 'onderwaterscherm'. Dat kan heel handig zijn. Met wp 5.1 kan je heel gemakkelijk macro's maken. Grote lappen tekst worden heel snel geconverteerd. Je kan bijvoorbeeld in wp 5.1 zoeken en vervangen inschakelen door Alt + F2 en dan zoeken naar welk teken ook. Voor een spatie tik je op de spatiebalk en voor een Hrt tik je op de betreffende toets. Het is dus heel gemakkelijk om bijvoorbeeld drie spaties te zoeken en te vervangen voor 1 of drie Hrt te zoeken en te vervangen door welk teken ook. Ik gebruik dan het toetsenbord en geen muis. Met Word of WP is macro's maken iets ingewikkelder. Ik wil nu een flinke lap tekst uit kladblok converteren. Maar natuurlijk heb ik de nieuwe WP en de nieuwe Office van Microsoft.

Met wp 4.2 kon je ascii tekst van 24 regels op een scherm zetten en zo in één van onze educatieve spelletjes inlezen. Dat moest je absoluut niet proberen met de nieuwe versies, ook niet met wp 5.1. wp 6.0 had wel nieuwe mogelijkheden, maar verloor daarmee de mogelijkheden van 5.1. Dus ik gebruik alle programma's door elkaar. Waar ik het maar voor nodig heb. Wp kent inspringen Rechts. Dat is handig voor een inhoudsopgave met pagina nummers en voor nog wat handige toepassingen. Maar dank je voor de tip. Ik zal nog eens proberen of ik de usb-stick kan laten opstarten. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het weer geprobeerd maar ik krijg de keuze niet om op te starten vanaf de USB-stick. Niet met F12 in elk geval. Maar ook niet met F11, F8 of wat dan ook. In de BIOS vind ik de USB-stick wel. Maar als ik daar de keuze maak om op te starten via de USB-stick, wordt de laptop gewoon weer opgestart. Ik heb ook de verschillende links gelezen. Maar daarin gaat het hoofdzakelijk over WP 6. Natuurlijk heb ik ook een DOS-box maar eigenlijk is alles veel lastiger dan mijn oude Laptop met een 30 gig harde schijf en geconfigureerd met XP. Daar kan ik gewoon WP 5.op draaien. Maar eigenlijk vind ik het vreemd dat met elke vernieuwing andere mogelijkheden verdwijnen. Ik heb ook mijn oude Toshiba geprobeerd. Daarop heb ik zeker tot vijf jaar geleden met WP 5.1 en 6.0 gewerkt. Maar waarschijnlijk was dat dan Windows 7. Ik vraag me af welke mogelijkheden er gaan verdwijnen als ik Windows 11 ga gebruiken. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn vriendin net was overgestapt van WordPerfect naar Microsoft Word, verlangde ze hevig terug naar het door jou genoemde onderwaterscherm van WordPerfect. Ze moest echter op haar werk ook Word gebruiken en intussen zou ze niet meer terug willen naar WordPerfect.

 

Omdat ik zelf WordPerfect nooit gebruikt heb, kan ik je hier niet verder mee helpen. Maar had je de link al geopend die ik je gaf? Ik geef hem hier nog een keer: http://www.columbia.edu/~em36/wpdos/

Daar wordt een andere mogelijkheid besproken om WordPerfect 5.1 te gebruiken op een moderne versie van Windows, zoals Windows 10 of Windows 11.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stick is wel opstartbaar want ik heb hem ook al eerder gebruikt. Maar het is me intussen wel gelukt om met behulp van je link toch wp51 van mijn usb stick te starten. Ik moet wel weer alle commando's met de functietoetsen weer een beetje opfrissen maar voorlopig kan ik wel aan het werk. Heel erg bedankt voor je hulp. Als ik zie wat voor moeite men gedaan heeft om wp toch aan de praat te krijgen, ben ik dus vast niet de enige die de waarde nog ziet van de oude wp's. Nogmaals bedankt. Ik denk dat dit item nu wel gesloten kan worden. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.