Ga naar inhoud

HDD klonen naar SSD op andere PC - behoud van stationsletter


p38cyq

Aanbevolen berichten

Ik wil een HDD (data, D schijf) klonen naar een SSD.

 

Deze HDD is afkomstig van een andere pc, dus sluit ik deze aan op mijn pc voorzien van Samsung Magician (Data Migration). De nieuwe SSD is een Samsung.

Bij het starten van de cloning operatie antwoordt Samsung: "Only the source drive on which the operating system is installed can be replicated".

 

Goed, ik probeer het dan maar met Macrium Reflect, die wel een kloon maakt, dit schijnt te lukken maar duurt nog een aantal uren. In dit geval wordt de uitwendige HDD (D drive), via USB, gekloond naar een SSD (X drive), eveneens aangesloten op een USB poort.

 

Vraag : als het klonen gebeurt op die manier, blijft de oorspronkelijke stationsletter (D) dan behouden op de nieuwe SSD? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel daar gaat nu mijn vraag over.

De bronschijf, ofwel de donor die gekloond wordt, is niet die van dezelfde pc afkomstig.

Komt uit pc A en wordt gekloond via pc B.

De gekloonde schijf moet dan normaliter terug naar pc A ter vervanging van de bronschijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben niet helemaal mee:

 

Die D-schijf is dus gewoon een data-schijf en geen bootschijf (met windows er op)?

   of is die D-schijf in het oude systeem wèl een bootschijf ? (maar waarom dan een D en geen C-schijf??)

 

Want als het dààr de C is, komt het erop neer van: ik heb een systeem met een bootschijf en wil die bootschijf vervangen door een grotere (ssd) bootschijf.

Als het dàt is: waarom kloon je het systeem dan niet gewoon met die A-computer-zelf ?

 

En in dat geval snap ik het kloonsysteem van je B-computer wel : je zegt een systeembackup te maken, maar geeft een niet-systeemschijf als bron op.

Tja: dan zegt die: ja, maar je systeem staat niet op de D, maar op de C !

 

Net je laatste vraag gelezen: ik denk dat die in je nieuwe systeem de C genoemd gaat worden (met alle gevolgen vandien)

en dan zit ik terug bij mijn vraag van daarnet: euh.. waarom is op je A-systeem de bootpartitie als D aangegeven??

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ter info : de gratis versie van Aomei Partition assistant gebruikt ipv. Macrium Reflect:

 

There are three options for you: “Clone without resizing partition”, “Fit partition to entire disk” and “Edit partition on this disk”. After finishing the adjustment, please click "Next". As you clone to a smaller SSD, the first option is grayed out.

 

Gekozen : Fit partition to entire disk" : in plaats van 500 Gb (origineel) zijn nu extra 1.5 Tb beschikbaar, zonder partities te moeten aanpassen. Dwz. de originele partitie werd automatisch uitgebreid, dus geen gefoefel meer met partities aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.