Ga naar inhoud

Tekst in MS Word wordt afgekapt.


james48

Aanbevolen berichten

Wanneer die regels gewone tekst zouden zijn, dan zou de tekst opschuiven naar een volgende regel, wanneer je het het Wordvenster kleiner zou maken. Alle getypte tekst blijft dan leesbaar.

Het zal dus geen gewone tekst zijn. Het lijkt erop dat jij een tabel hebt gemaakt met 7 kolommen. De kolommen zijn in jouw voorbeeld genummerd van 1 t/m 7. Iedere kolom heeft een vaste (en in jouw geval gelijke) breedte. Als je het Wordvenster verkleint, dan passen niet alle kolommen meer in het venster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Porrelaar, ik had en heb het opnieuw met gewone tekst uitgeprobeerd, maar dan kapt hij nog steeds de tekst af?

Als voorbeeld heb ik de tekst van jou gekopieerd en geplakt, als ik het werkblad met de muis smaller maak dan zie ik de tekst onder het opgeschoven deel niet meer staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik Word 2016.

 

Ik ben even aan het experimenteren geweest en ik maak hetzelfde mee als jij. Dat is mij nooit eerder opgevallen, want als ik MS Word gebruik, dan mag dat programma op mijn pc altijd minimaal de helft van mijn 24 inch monitor in beslag nemen, en dan heb je het probleem niet. Dat probleem ontstaat alleen wanneer je het venster van Word nog smaller maakt dan de helft van je scherm.

 

Ik heb even een nieuw leeg Word bestand geopend en daarin een paar regels tekst getypt. het venster van Word gebruikte op dat moment de helft van mijn scherm:

 

640784a02d977-2023-03-07_19_31_49-Docume

 

Daarna maakte ik het venster van Word aanzienlijk smaller en dan krijg je wat jij al beschreef: een deel van de tekst (aan de rechterkant)  is niet meer zichtbaar:

 

640784dcd714c-2023-03-07_19_32_56-Docume

 

Je ziet dan echter helemaal onderaan wel een horizontale schuifbalk. Die kun je naar rechts trekken om ook de nu verborgen tekst te kunnen lezen.

Die schuifbalk is overigens alleen zichtbaar wanneer je muisaanwijzer in het tekstveld staat. Staat de muisaanwijzer buiten het tekstveld, dan zullen de horizontale en de verticale schuifbalk vanzelf verdwijnen.

 

Ik heb in de opties van Word zitten zoeken naar een instelling waarbij de lengte van de regels automatisch aangepast kon worden wanneer je het venster van Word smaller zou maken dan de getypte regel zelf.

In Kladblok is dat eenvoudig; daar schakel je via Opmaak  Automatische terugloop in. En dan kun je het venster van Kladblok zo smal maken als je zelf wilt. Ik heb dezelfde tekst van het Wordbestand in Kladblok geplakt, en daarna het venster van Kladblok erg smal gemaakt. Alle tekst blijft dan zichtbaar:

 

6407889a2cc88-2023-03-07_19_50_30-Window

 

Precies zoiets zou jij ook in Word voor elkaar kunnen krijgen. Ja toch?

Ik ben er helaas nog niet in geslaagd om dat voor elkaar te krijgen. Heb ik over de juiste instelling heen gekeken?

Ik ben benieuwd of anderen daar een oplossing voor weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, er is een mogelijkheid, maar dan wordt de breedte van de regels niet automatisch aangepast, zoals bij Kladblok.

In Word kun je de rechtermarge enorm gaan vergroten: gewoon die tweede tab een flink stuk naar links trekken.

Bij mij staat die tweede tab standaard op 16 cm, wat betekent dat ik een rechter marge heb van 2,5 cm. Als ik dat driehoekje met de muis naar links trek, dan zal de tekst zich automatisch aanpassen. In onderstaand voorbeeld heb ik dat tweede driehoekje naar links gesleept: van 16 cm naar 4 cm.

 

64078ec8a0af6-2023-03-07_20_14_07-Het_is

 

Maar er is dan geen sprake van echt automatisch aanpassen van de lengte van de regel aan de breedte van het Word venster. Je moet dat dan handmatig doen.

Nee, dat is nog niet wat jij wilt bereiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk bedankt Porrelaar en Passer

 

Maar er is dan geen sprake van echt automatisch aanpassen van de lengte van de regel aan de breedte van het Word venster. Je moet dat dan handmatig doen.

Nee, dat is nog niet wat jij wilt bereiken.

 

Voor mij is het antwoord goed genoeg, eigenlijk dom van mij om daar zelf niet aan te denken, maar ik dacht dat het eigenlijk ook automatisch zou moeten gebeuren.

Voor mij is deze topic opgelost.

Met dank aan PC Helpforum voor de hulp.

 

Groet,

James48

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag niet vergeten dat je bij een tekst de lengte van een regel vastlegt: een tekst moet een bepaalde paginabreedte hebben.

En stel dat  die breedte 'visueel' zou aangepast worden, dan zit je met een vertekend beeld tegenover  de werkelijkheid die je gaat afdrukken.

Je zou dan een fout beeld krijgen over de layout van de tekst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.