Ga naar inhoud

poorten open zetten na vervanging modem


Aanbevolen berichten

Inderdaad, je zit daar met een vreemd fenomeen.

Op het eerste zicht is je TN modem het type CH7465LG, waarop geen mac-bridging kan toegepast worden, wat nochtans de meest aangewezen oplossing is voor gebruik met een eigen router. Dit vermijdt ook het openzetten van poorten bij TN.

Blijkbaar zit je nu met een dubbele NAT : WAN IP -> 192.168.0.x (Telenet)-> 192.168.1.x (TP-Link).

Probeer eens in je TN instellingen het LAN subnet 192.168.0.1 te wijzigen naar 192.168.1.1 (DHCP op de TP-Link uitgeschakeld), of je TP-Link in de DMZ van de TN plaatsen. Je opent dan de nodige poorten in de TP-Link.

Het beste is volgens mij je TN modem om te ruilen voor een E-modem (di. zonder WiFi), je krijgt dan een WAN IP adres direct op je TP-Link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Heeft even geduurd, maar ik heb van Telenet een andere modem gekregen, de CV8560E. Na installatie nog zelfde fenomeen van de IP adressen. Telenet installateur had ook niet direct een antwoord. Ik kan wel bij "mijn telenet" de functie "mac bridging" inschakelen en het mac adres van mijn router invullen. Maar de situatie blijft hetzelfde, als telenet de WAN 192.168.0.1 gebruikt schakelt de router de LAN automatisch naar 1.1. Pas ik dit krijg ik de melding dat de wan en de lan niet hetzelfde ip mogen hebben. Zie ik nu iets kleins over het hoofd, instelling in de router dan misschien?

mijn telenet1 8-8-23.jpg

tp link 8-8-23.jpg

tp link2 8-8-23.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaat toch ergens iets verkeerd, want je router krijgt een LAN adres ipv. een WAN adres.

Ben je er zeker van dat het MAC adres, ingevuld in de bridging, correct is (=identiek) aan die van je router? Je hebt dit onherkenbaar gemaakt, dus ik kan dat niet nagaan.

En je router is toch aangesloten op een van de 4 LAN poorten op de Telenet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu alleen mijn extern ip adres even onherkenbaar gemaakt. Aansluiting modem lijkt me correct, de dikke witte gaat naar een switch wat met alles van tv te maken heeft, de andere grijze is degene die naar de router gaat. Van daaruit vertrekt nog een kabel naar een switch die bedrade toestellen internet bezorgd.2023-08-0819_20_29.thumb.jpg.2a4a6d9050bfcbef43985f0938cd1b34.jpg

mijn telenet2 8-8-23.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, ja en nee.

 

Als je de "toon IP-adressen" uitvouwt zie je naar alle waarschijnlijkheid dat die iP adressen alle in de range 192.168.0.XX vallen.

 

Dit is een gekend probleem bij Telenet.

 

Wat ik je kan aanraden : bel de helpdesk van Telenet en zeg dat je Bridging niet werkt; sommige helpdesk medewerkers zullen het in Keulen horen donderen (Wat is Bridging? En een MAC adres, wat is dat? Hier geven wij geen support enz.)

 

Met alle respect, maar meerdere van die medewerkers bij Telenet zijn niet erg bekwaam, helaas.

 

Heb je toch een "goede" operator aan de lijn: vraag hem/haar om als "Superuser" in te loggen op jouw modem en de functie "bridging" te resetten of in te schakelen. (hou het MAC adres van je router bij de hand).

 

Officieel ben je zelf Superuser van jouw modem, maar het blijkt dat er, software-wise, hier toch wat problemen mee zijn. Sommige fora beweren dat Telenet dit opzettelijk doet? 

 

Eens uitgevoerd (hou het tabblad open van je router, Status, Internet) zie je dat je WAN adres niet meer 192.168.0.205 is, maar wel een echt WAN adres wordt (92 enz)

Succes! Heb zelf een CV8560e recentelijk geïnstalleerd.... en 3 u aan de lijn gehangen met Telenet Support om dit fenomeen op te lossen.  

 

Bijkomend : Eigenlijk ben je zelf "Superuser" van de Telenet modem/router (volgens de bekwame Telenet helpdesk medewerker) en zou je dat kunnen oplossen door meerdere keren de bridging in te schakelen en opslaan ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci voor de duidelijke uitleg, ik heb eerst geprobeerd het zelf via "mijn telenet" te doen maar lukt niet. Ik krijg de bridging zelfs niet af. Gebeld met Telenet, probleem uitgelegd maar ook zij kunnen vanop afstand geen aanpassing doen. Het zou volgende de operator om een gekend softwareprobleem zijn, hij heeft mijn vraag doorgestuurd naar de technische dienst die eraan zullen werken, dossiernummer is me doorgegeven. Binnen 2 à 5 werkdagen zou ik bericht moeten krijgen dat het opgelost is. Wordt dus nog vervolgd 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder dank @rudi d..

 

Wat je misschien zelf nog kunt doen :

- Start de modem opnieuw op, wacht even.

- Via Mijn Telenet: Bridging inschakelen, adres van je router (WAN kant) nagaan (normaliter zou dit adres er nog steeds moeten in staan)  en opslaan. Vermoedelijk krijg je dan de error : "Oeps, er is iets misgegaan". Wacht eventjes en druk opnieuw op "Opslaan"

- Ingeval je router nog steeds geen WAN adres krijgt de CV8620E heropstarten.

- Ondertussen ook je router heropstarten, zodanig dat hij (hopelijk) een WAN adres krijgt.

 

Het is wel vreemd dat die operator eea. zelf niet kon uitvoeren als "superuser" en dit geval zelfs moet doorsturen naar de backoffice.

 

Hou ons op de hoogte....en eens in orde kan je de nodige poorten openzetten in je router 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Enkele maanden verder, en had liefst gepost: opgelost! Helaas is het tegendeel waar, nog geen stap verder. Via whatsapp kreeg ik uiteindelijk wat hulp om nogmaals van buitenaf de modem als bridge in te stellen, maar wil niet lukken. Uiteindelijk de melding, nu ongeveer een maand geleden, dat er idd een dossier lopende is en dat ik geduld moet hebben. Al wat ik aanpas in "mijn telenet" wordt precies niet aangenomen. Nu al meer dan een half jaar dat ik mijn netwerk(camera's) van buitenaf niet kan benaderen. Geduld is een schone deugd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.