Ga naar inhoud

Sommige afbeeldingen kregen blauwe tint


Yoyo

Aanbevolen berichten

Dit lijkt meer op een foute beeldscherminstelling (kleur/helderheid/saturatie...) op de nieuwe computer.

 

Om dit uit te sluiten kan je proberen de afbeeldingen te bekijken op een derde computer, indien je daar de mogelijkheid tot hebt. Doet het probleem zich daar ook voor?

 

Heb je de monitor van de nieuwe computer al eens gekalibreerd? In deze video wordt getoond hoe je dat doet.

 

Ingeval van een desktop met losse monitor kan je ook de  eizo monitor test proberen. Een beetje uitleg hierover in de eerste 4 minuten van deze video (wel in het Engels)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik die andere computer hier naast mij en heb ik enkele zaken nagekeken.

 

Let wel, ik zit nu momenteel bezig met MIJN computer. (Op het einde van deze post zal ik even verhuizen naar de andere computer, om redenen die volgen.)

 

1. Ik heb een aantal afbeeldingen op mijn computer (dus niet blauwe afbeeldingen) gecopieerd op een usb stick.

Als ik deze stick in de andere computer steek, dan heb ik reeds prijs. Van op die andere computer via verkenner naar die afbeeldingen kijken op de stick geeft mij voor bepaalde afbeeldingen alweer die blauwe tint. Ik moet dus zelfs niet deze afbeeldingen op de harde schijf van die andere computer te zetten om het probleem zichtbaar te maken.

Als ik nu vanop de stick afbeeldingen op de harde schijf van die andere computer plaats, dan verandert de situatie niet: ze blijven op die computer blauw.

 

2. Na onderzoek doorheen al de afbeeldingen op die andere computer, lijkt het er wel op dat de afbeeldingen die met blauwe tint weergegeven worden op die andere computer (en dus NIET op mijn computer) eigenlijk downloads zijn van bepaalde websites. Bijvoorbeeld het Felixachief te Antwerpen. 

Ik heb dan even de oefening gedaan om zowel op mijn computer, als op de andere computer, even online naar enkele archieven gesurft -bijvoorbeeld een bevolkingsregister uit 1800-, om enkele documenten te bekijken en te downloaden.

Resultaat:

 

1. Als ik op de pagina van het felixarchief een pagina van het bevolkingsregister kan bekijken -eigenlijk is het een pdf document waar ik online in blader- , en dus VOORDAT ik iets download, dan zie ik op die andere computer dat in hun viewer die documenten BLAUW zijn getint.

Doe ik hetzelfde op MIJN computer, dan zijn deze NIET blauw getint!

 

Als ik dan een document download, of het totale pdf document, via de andere computer, dan zijn die op de andere computer blauw.

Doe ik deze oefening op mijn computer, dan is niets blauw. 

 

Het maakt nu niet verder uit wat ik met de gedownloade afbeeldingen doe: op mijn computer tonen ze niet blauw, op de andere computer wél, hoe ik het ook draai of keer!

 

2.  Het maakt ook niet uit welke browser ik gebruik op die andere computer. Met Firefox zien de documenten op de felixarchiefsite blauw, en zo ook met Microsoft Edge.

 

Hier wou ik nu even het verschil in kleur tonen, maar dit lukt niet.

Eerst even wat ik zie op mijn computer -via Firefox:

 

mijncomputerfirefox.thumb.jpg.5265cceea728d0b10cb2c3633aade15f.jpg

 

En nu wou ik hier even posten hoe hetzelfde er blauw uitziet op de andere computer met Firecfox en Egde, maar dit lukt mij niet WANT ik heb screenshots gemaakt van die felixsite op die andere computer (die zien er dan op die andere computer blauw uit), en je zou verwachten dat ik deze 'blauwe' screenshots tenminste op mijn computer dan OOK blauw zouden tonen, maar neen hoor, ze tonen het document ZONDER blauwe tint!! en dus is het zinloos om dit hier nu ook te tonen.

Zelfs als ik die blauwe screenshot hier op mijn computer rechtstreeks op de usb stick ga bekijken, dan is die NIET blauw getint!

 

Wat ik nu ga proberen is om van op de andere computer zo'n blauwe afbeelding hier voor jullie te posten. Even geduld. 

 

 

 

andere computer - firefox.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier nu bezig op de andere computer, en ik stel vast -een beetje verwacht eigenlijk- dat hier op deze 'andere' computer mijn vorig bericht waar nu de afbeelding blauw getint is.

Hieronder zet ik nu een blauw getinte screenshot die op deze 'andere' computer werd genomen en daar nu nog steeds staat:

 

zzfirefox.thumb.jpg.9d34cec6aade543f81ac05286b8ae49f.jpg

 

 

Deze ziet er hier -ik zit hier nu dus aan de andere computer- uiteraard blauw uit, maar op jullie computer vermoedelijk dus niet...

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Yoyo
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, nokiaprox zei:

Dit lijkt meer op een foute beeldscherminstelling (kleur/helderheid/saturatie...) op de nieuwe computer.

Daar zat ik ook aan te denken. Maar ik heb in 'instellingen' alles uitgeprobeerd, ik vind geen oplossing.

 

4 uren geleden, nokiaprox zei:

Om dit uit te sluiten kan je proberen de afbeeldingen te bekijken op een derde computer, indien je daar de mogelijkheid tot hebt. Doet het probleem zich daar ook voor?

Ik heb geen toegang tot een derde computer.

4 uren geleden, nokiaprox zei:

Heb je de monitor van de nieuwe computer al eens gekalibreerd? In deze video wordt getoond hoe je dat doet.

Is dit zinvol? Want dit het probleem doet zich voor bij bepaalde afbeeldingen. als ik kalibreer, met nodige aanpassingen, dan gaat dit ook de andere 'normale' afbeeldingen wijzigen... ?

 

4 uren geleden, nokiaprox zei:

Ingeval van een desktop met losse monitor kan je ook de  eizo monitor test proberen. Een beetje uitleg hierover in de eerste 4 minuten van deze video (wel in het Engels)

 

ik het hier nu twee laptops staan. Geen losse monitor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben terug op mijn computer.

Ik heb met photoshop met en extra layer even een 'normale' afbeelding omgetoverd tot hoe het ongeveer lijkt op de 'andere' computer. Ongeveer zo, al is deze wel iets te paars...:

 

mijncomputerfirefoxbewerkt.thumb.jpg.243edfda1c653656a6eaf1ec846eb0f6.jpg

 

En zo ziet het er uit op mijn computer:

mijncomputerfirefox.thumb.jpg.66ac8054721826effc350104d763d9de.jpg

aangepast door Yoyo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het probleem zelfs opmerkt in je browser (bvb. de pdf in het felix-archief), en enkel op díe computer, vrees ik toch dat het scherm last heeft van een blauwzweem. Dat zal het meest opvallen bij die specifieke foto's, maar is waarschijnlijk altijd het geval. Alleen merk je het niet altijd op, afhankelijk van de hoofdkleur(en) van de achtergrond.

 

Ga eens naar deze monitortest en klik daar op het witte vlakje. Het scherm moet dan volledig wit oplichten, zonder een blauwe schijn. Vergelijk evt. met een stuk wit papier.


Of kijk in de eizo monitor test naar het eerste punt (Test Pattern). In dit testpatroon moeten het centrum en de blokjes aan de randen perfect wit zijn, zonder enige blauwe waas.

 

Als je het met de instellingen niet goed krijgt, ga je best met de laptop terug naar de winkel. Zet er een paar foto's op en demonstreer het daar. Het is een nieuwe computer, dus het zal onder de waarborg vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, nokiaprox zei:

Ga eens naar deze monitortest en klik daar op het witte vlakje. Het scherm moet dan volledig wit oplichten, zonder een blauwe schijn. Vergelijk evt. met een stuk wit papier.

Het resultaat is witter dan wit. Eigenlijk witter dan mijn wit blad papier!

 

14 uren geleden, nokiaprox zei:

Of kijk in de eizo monitor test naar het eerste punt (Test Pattern). In dit testpatroon moeten het centrum en de blokjes aan de randen perfect wit zijn, zonder enige blauwe waas.

Blokjes aan rand en centrumzone zijn perfect wit, zonder enige waas. 

Wat ik wél vaststel is dat het blokjesveld rond het witte midden een blauwe waas hebben. Als ik de test doe op mijn computer, dan hebben deze blokjes géén blauwe waas, maar zijn wat lichtjes buinachtig.

14 uren geleden, nokiaprox zei:

Als je het probleem zelfs opmerkt in je browser (bvb. de pdf in het felix-archief), en enkel op díe computer, vrees ik toch dat het scherm last heeft van een blauwzweem. Dat zal het meest opvallen bij die specifieke foto's, maar is waarschijnlijk altijd het geval. Alleen merk je het niet altijd op, afhankelijk van de hoofdkleur(en) van de achtergrond.

Interessant. Ik heb daarom zelfs even op internet via google search een aantal afbeeldingen op het scherm laten verschijnen, een aantal interieurdecors bijvoorbeeld. Welnu, als ik hetzelfde op mijn computer doe dan stel ik vast dat ALLE getoonde afbeeldingen warmere kleuren hebben. Zeg maar gewoon meer kleur en kleurschakkeringen hebben.

Ik heb dan bij toeval in de instellingen de functie 'nachtlamp' ontdekt. Zo'n nachtlampinstelling geeft warmere kleuren om precies de voor de ogen schadelijke blauwe kleuren uit het beeldscherm weg te cijferen. Je zal het amper geloven, maar als ik op die andere computer met de schuifbalk van 'nachtlamp' wat zit te schuiven -eigenlijk heel ver zit te schuiven, tot wel 35 op de schaal tot 100, dan worden ook op die andere computer alle afbeeldingen -alsook al die blauwe- voller van kleur en dus minder blauw. Het PROBLEEM is nu wel dat de witte vlakken een licht roos/bruine tint krijgen! Het hele scherm lijkt ook wat minder scherp. Dat kan ik dan weer wat bijstellen door de helderheid van het scherm te vergroten, tot wel boven 90 procent om alles weer wat  scherper te krijgen!!

Echt bevredigend voor zo'n nieuwe computer kan ik dit moeilijk noemen.

Ik denk toch dat er iets fout is gelopen met de standaardinstelling op die andere computer, wat betreft kleurinstelling. Op mijn computer, ook al schuif ik die nachtlamp/warmere kleurinstelling tot helemaal links, dan nog krijg ik op mijn computerscherm GEEN blauwe waas. Waarom dan wel op die andere computer? Het kan toch niet dat op die andere computer iedereen die met Windows 11 werkt genoegen neemt met een standaardinstelling die een blauw beeld geeft?  Werkt iemand van jullie met Windows 11 om dit te bevestigen? 

 

Een laatste punt dat mogelijk met dit probleem verband houdt. 

Het is mogelijk om de achtergrondkleuren van de werkbalken te wijzigen. Op mijn computer lukt dit prima.

Op de andere computer lukt dit maar half. Want daar past hij de gevraagde andere kleur wel toe op bijvoorbeeld het browserblad van Firefox, maar NIET op het blad waar verkenner met mappen staat. Daar blijft steeds enkel zo'n lichtblauwe achtergerondkleur in de werkbalk bovenaan het scherm. 

 

Het lijkt mij dus toch dat die andere computer iets fout zit.  Misschien een virus? Malware? Maar daar werd niets gevonden...  (Avast, Malwarebytes, CCleaner, vinden niets.)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zitten stilaan in de goede richting. (in die richting had ik nog niet gedacht Nokiaprox - mooi zo!)

 

Zet je nachtlamp eens gewoon UIT  (of alleen aan op de uren dat jij dit wenst - maar niet de ganse dag dus)

Verandert er nu iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Passer zei:

Zet je nachtlamp eens gewoon UIT  (of alleen aan op de uren dat jij dit wenst - maar niet de ganse dag dus)

Verandert er nu iets?

Eens UITzetten? En of er dan iets verandert?

Kijk, standaard staat deze UIT, ook bij jouw computer vermoed ik, tenzij je hem manueel inschakelt ofwel via  een timer zelf doet in werking treden en stoppen op bepaalde tijden.

Ik vertelde in mijn vorige post dat ik had ontdekt dat als ik hem AAN zet, dat ik dan die blauwe schijn wat kan wegkrijgen, maar met een paar nadelen daaraan verbonden. Hier een herhaling daarvan:

 

3 uren geleden, Yoyo zei:

Ik heb dan bij toeval in de instellingen de functie 'nachtlamp' ontdekt. Zo'n nachtlampinstelling geeft warmere kleuren om precies de voor de ogen schadelijke blauwe kleuren uit het beeldscherm weg te cijferen. Je zal het amper geloven, maar als ik op die andere computer met de schuifbalk van 'nachtlamp' wat zit te schuiven -eigenlijk heel ver zit te schuiven, tot wel 35 op de schaal tot 100, dan worden ook op die andere computer alle afbeeldingen -alsook al die blauwe- voller van kleur en dus minder blauw. Het PROBLEEM is nu wel dat de witte vlakken een licht roos/bruine tint krijgen! Het hele scherm lijkt ook wat minder scherp. Dat kan ik dan weer wat bijstellen door de helderheid van het scherm te vergroten, tot wel boven 90 procent om alles weer wat  scherper te krijgen!!

Echt bevredigend voor zo'n nieuwe computer kan ik dit moeilijk noemen.

Ik denk toch dat er iets fout is gelopen met de standaardinstelling op die andere computer, wat betreft kleurinstelling. Op mijn computer, ook al schuif ik die nachtlamp/warmere kleurinstelling tot helemaal links, dan nog krijg ik op mijn computerscherm GEEN blauwe waas. Waarom dan wel op die andere computer? Het kan toch niet dat op die andere computer iedereen die met Windows 11 werkt genoegen neemt met een standaardinstelling die een blauw beeld geeft?  Werkt iemand van jullie met Windows 11 om dit te bevestigen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die staat bij mij ook uit, maar omdat je schreef

1 uur geleden, Yoyo zei:

Ik heb dan bij toeval in de instellingen de functie 'nachtlamp' ontdekt.

en niet 'heb die aangezet en ontdekt dat'

en dit interpreteerde als: ik ben naar de instellingen van de nachtlamp gaan kijken en ontdekte...

 

kreeg ik een vermoeden dat die bij jou gewoon (permanent) aan stond en dat de oorzaak dààr misschien te vinden was.

Vandaar mijn vraag om ze eens uit te zetten. Zitten we terug op hetzelfde spoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.