Ga naar inhoud

Partities


seane

Aanbevolen berichten

in feite staat er op elke schijf maar één partitie, en daar is op zich niks mis mee.

schijf 0 heeft er een paar maar, maar die worden door windows geclaimd, en jij kan die dus niet gebruiken.

ik zou zelf die ene partitie kleiner maken, en een tweede partitie maken waarin je alle data (in feite de map gebruikers/jouwnaam) laat terecht komen. zodat je in de C; alleen de software  overhoudt.

de datapartitie laat zich gemakkelijk backuppen en is dus veilig als je software grote problemen geeft.

de andere (zeer) grote schijven hebben maar één partitie, en dat maakt het lastig om naar mate de schijven voller raken het overzicht te bewaren. ik zou er voor kiezen om een paar meer partities te maken, (bijv. films, boeken, muziek) zodat je je bestanden makkelijker kan terugvinden.

overigens: zijn de onderste schijven extern en gebruik je die  als backup medium, laat ze dan nooit aan de pc zitten: een backup moet altijd los van de bron ( en liefst op andere locatie) bewaren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je falstring!

 

Quote

ik zou zelf die ene partitie kleiner maken, en een tweede partitie maken waarin je alle data (in feite de map gebruikers/jouwnaam) laat terecht komen. zodat je in de C; alleen de software  overhoudt.


Op welke manier kan ik dit precies doen?

De onderste externe schijven gebruik ik vooral om mijn muziek en filmcollectie te laten afspelen, ook om foto's te bewaren. Maar ik ben van plan om 1 daarvan los te koppelen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een systeembackup (backup van je OS (operating system - je 'windows' dus) wordt méér gebackupt dan alleen maar de zichtbare bestanden,

méér dus dan wat je onder je C:\Windows en je C:\

en dus vrees ik dat de backups die je noemde, niet voldoende zullen zijn als er iets zou foutlopen als jij met je C-partitie iets gaat aanvangen (verkleinen bv)

 

Zelf werk ik niet met die Windows-backup maar met een extern (freeware) backupper - ik kan dus niet met zekerheid zeggen

of jij met die twee backups al dan niet voldoende zou hebben moest het dus fout gaan .  (normaal gaat het niet fout,

maar de kleine kans dat het wel fout zou gaan, zou ik niet willen lopen, want dan ben je àlles kwijt en moet je helemaal van nul

met een blanco windowsinstallatie beginnen)

 

(om die verkleining/verplaatsing uit te voeren werk ik zelf al jaren met een betrouwbaar, freeware prog dat ik je kan aanbevelen - al maak

jijzelf natuurlijk voor jou je eigen keuze...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Howtogeek: zoals je daar kan lezen zijn er twee grote soorten backups: a. (waarover men het daar vooral heeft): een dubbel maken van je eigen (belangrijke) bestanden

en b. een systeembackup.

 

Gezien je bij jouw vraag aankomt bij: ik zou mijn C willen kleiner maken om zo ruimte te scheppen voor eigen data,

ga jij je C-schijf gaan verkleinen - de schijf waar je systeem op staat dus.

Bij het werken aan een systeemschijf bestaat altijd het gevaar dat die bewerking mislukt. (dit hoeft niet door het programma-zelf

te komen, zo kan je bv onverwacht ook met een stroomonderbreking te maken krijgen, ook kan je (zonder dat je het weet) brakke

clusters op je schijf staan hebben, en van die dingen.

Dit zijn dingen die normaal niet gebeuren, maar het is in dit geval als een verzekering: die heb je normaal ook niet nodig,

tot iemand dan toch eens buiten dat 'normaal' valt.

Het is jouw systeem en dus beslis jij of je een systeembackup wil gaan maken of niet...

 

 

Ik gebruik EaseUS - makkelijk, freeware en goed. (maar er zijn er natuurlijk nog andere)

 

Edit: het schijfbewerkingsprogramma dat ik bedoelde is dit:  Minitool Partition Wizard

Bij de Home-edition zit een freewareversie.

Installeer die eens en kijk eens wat diè weet te vertellen over die 523-partitie?  (screenshotje(s))

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK,

ga nu eens naar deze twee partities:  image.png.4f141b95d2d82576934b0c7011ef528b.png

 

klik daar telkens rèchts op en kies daar voor Explore.

 

Plaats eens sreenhotjes van de inhoud van die twee

(want eigenaardig bv:  die 9-gig partitie heeft géén schijfletter en 'zit toch vol' -  Kan jij (de inhoud van) die partitie in Verkenner zien?  )

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.