Ga naar inhoud

Van W7 naar 11 Kan dat?


Cil

Aanbevolen berichten

Het ligt eraan wat jij nu wil doen.

Ik zou zelf voor een schone installatie van Windows 10 gaan. Dan ben je er zeker vanaf. Als je dat wilt dan moet je de laptop niet normaal opstarten, want dan kun je geen schone installatie uitvoeren. Je moet de laptop dan opstarten vanaf het installatiemedium (de USB stick waar de installatiebestanden van Windows 10 opstaan). Daarvoor zul je in het BIOS/UEFI de opstartvolgorde moeten wijzigen. Je kunt niet naar het BIOS als Windows 10 al gestart is. Na drukken op de powerknop moet je dus heel snel de juiste toets indrukken om in het BIOS te komen. Welke toets dat is, is afhankelijk van het merk van de laptop. Meestal zie je na aanzetten van de laptop heel kort onderaan op welke toets je zou moeten drukken.

 

Heb je echt geen zin in een schone installatie van Windows 10, dan is er ook een andere manier om die andere opstartmogelijkheden (NST WinPE Image (tweemaal) en NeoSmart ISO Entry) te verwijderen:

 

Zorg ervoor dat de USB stick niet is aangesloten!

Laat de laptop opstarten.

Wanneer Windows 10 geheel opgestart is, dan klik je in het zoekvak naast de knop Start, en dan typ je daar: msconfig

Wanneer je daarna het volgende ziet, dan klik je op Als administrator uitvoeren.

 

6568da4ac01de-msconfig.png

 

Als de app Systeemconfiguratie geopend is, dan moet je daarin klikken op het tabblad Computer opstarten

Hieronder een afbeelding van wat ik dan te zien krijg op mijn Windows 10 pc:

 

6568db3c0d2e3-tabblad_Computer_opstarten

 

Bij mij staat daar alleen Windows 10. Als daar bij jou meerdere entry's staan, dan laat je enkel Windows 10 staan.

Je selecteert een van de andere entry's (door er eenmaal op te klikken) en daarna klik je op de knop Verwijderen.

Doe dat ook met andere ongewenste entry's.

Klik daarna onderaan in dat venster eerst op de knop Toepassen en daarna op OK om de wijzigingen door te voeren.

 

Je mag, voor je aan de slag gaat met verwijderen, ook eerst een print screen maken van het geopende tabblad Computer opstarten. Dan kunnen wij meekijken.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.
Ik ga ervanuit dat je de USB stick op dat moment niet aangesloten had, want dat mocht niet, zoals ik had geschreven.

Klik in dat venster op de eerste vermelding van NST WinPE Image om die te selecteren. De knop  Verwijderen zal dan actief worden, dus klik dan op Verwijderen.

Doe daarna hetzelfde met de tweede vermelding van NST WinPE Image.

Tenslotte klik je onderaan eerst op de knop Toepassen en daarna op OK.

 

Start daarna de laptop opnieuw op. Doe dat door achtereenvolgens te klikken op Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er weer, Toch gelukt om in de Bios aan te geven dat ik vanaf de usb wilde gaan, nu is de installatie wel in orde, heb nu ook geen meldingen meer over wat ik wil opstarten, zoals de new volume etc. Voor zover ik nu heb gekeken werkt de laptop. Ben nu alleen nog op zoek naar  een gratis app voor Word en Exel (zag dat onze buurman die heeft) dus ga even navraag doen. Ze wil nl geen Office op de laptop, daar ze die verder niet nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed gedaan, Cil! 👍

 

Je bent op zoek naar een gratis programma waarmee je Word en Excel bestanden kunt openen. Daarvan zijn er meerdere. Ik noem er twee:

1. FreeOffice (van SoftMaker): https://www.freeoffice.com/nl/functies/freeoffice

2. LibreOffice: https://nl.libreoffice.org/

 

In FreeOffice gebruik je het onderdeel TextMaker om .doc en .docx bestanden te openen of te maken. En PlanMaker om .xls en xlsx bestanden te openen of te maken.

In LibreOffice heten de vergelijkbare onderdelen anders, namelijk Writer en Calc.

 

Beide gratis kantoorsuites gebruiken standaard een eigen bestandstype waarin gemaakte bestanden worden opgeslagen, maar je kunt instellen dat daarvoor de van Microsoft bekende bestandstypes gebruikt moeten worden, zoals .docx en .xlsx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.