Ga naar inhoud

Van W7 naar 11 Kan dat?


Cil

Aanbevolen berichten

Kijk eerst maar eens na of haar laptop nog wel geschikt is voor de 11:  https://id.nl/huis-en-entertainment/computer-en-gaming/desktops-en-monitoren/zo-check-je-of-je-pc-geschikt-is-voor-windows-11

(kijk onder "Is je pc geschikt voor Windows 11?")

 

En dan is dit misschien niet meer nodig: https://nl.hardware.info/nieuws/84774/gratis-upgrade-van-windows-7-naar-windows-11-lijkt-nog-steeds-gewoon-beschikbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de laptop van je dochter minstens 10 jaar oud is, omdat er nog Windows 7 op staat. En als hij inderdaad zo oud is, dan zal hij niet voldoen aan de eisen die Microsoft stelt voor Windows 11. De hardwarevereisten voor Windows 11 zijn namelijk een stuk hoger dan voor Windows 10. In ieder geval zal de processor te oud zijn. Maar daar kom je vanzelf achter wanneer je de eerste link van Passer gaat lezen en volgen.

 

De tweede link van Passer is volgens mij nu achterhaald. Maar liefst 8 jaar lang kon je gratis upgraden van Windows 7 naar Windows 10. Dat is echter afgelopen met ingang van 20 september 2023.

Zie hier: https://www.pc-helpforum.be/topic/79452-upgrade-naar-windows-10-met-windows-781-licentie-is-niet-meer-mogelijk/

 

En hier: https://devicepartner.microsoft.com/en-us/communications/comm-windows-ends-installation-path-for-free-windows-7-8-upgrade

 

Je dochter is dus net te laat. Vóór 20 september had ze nog de gratis upgrade kunnen uitvoeren van Windows 7 naar Windows 10. En dan had ze nog twee jaar gebruik kunnen maken van Windows 10, waarvan de ondersteuning zal stoppen op 14 oktober 2025. Nu kan dat niet meer.

Hetzelfde geldt voor de gratis upgrade van Windows 7 naar Windows 11, maar de laptop van je dochter zal niet voldoen aan een aantal van de eisen die Microsoft stelt voor Windows 11, dus dat pad zou ik gauw vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, porrelaar zei:

De tweede link van Passer is volgens mij nu achterhaald.

Daar zat ik ook aan te denken, maar gezien die nog maar een half jaar oud is, dacht ik: 'k zet er hem toch maar bij.  Maar 20 september is dus nà 'een half jaar oud' ;;  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Usb die ik dacht te hebben was dus een W10, deze zit er nu op en werkt ook, En inderdaad bij PC Health check geeft hij aan dat W11 niet mogelijk is.
Wel heb ik dan nog een vraag over die partitie die ik nu zie? Volgens mij mogen die 3 laatste weg toch met New Volume? en die OEM?
Ze zal het er even mee moeten doen denk ik.

 

partitie.JPG

pc health.JPG

pc.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dochterlief was bij haar bedrijf in het buitenland om spullen op te ruimen en heeft toen deze laptop meegekregen, (ja nu snap ik waarom ze die zo weggeven dus) 😀

De Usb die ik dacht te hebben was dus een W10, deze zit er nu op en werkt ook, En inderdaad bij PC Health check geeft hij aan dat W11 niet mogelijk is.
Wel heb ik dan nog een vraag over die partitie die ik nu zie? Volgens mij mogen die 3 laatste weg toch met New Volume? en die OEM?
Ze zal het er even mee moeten doen denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even geen partities gaan verwijderen, Cil! Die OEM partitie mag je op dit moment bijvoorbeeld niet verwijderen

 

Controleer eerst of Windows 10 nu geactiveerd is:

Klik in het zoekvak (of op de zoekknop) die naast de knop Start staat en typ dan: winver

Druk daarna op de Enter-toets.

Het venster 'Over Windows' zal verschijnen.

Onderaan moet staan dat je een geldige licentie hebt voor Windows:

 

65689b9145346-2023-11-30_15_20_57-Over_W

 

Staat daar iets anders? Zo ja, wat staat daar dan? Is het Windows 10 Home of Pro of een andere versie?

Als er staat "Het gebruiksrecht is verleend aan..."), dan is Windows geactiveerd.

Controleer ook welke versie (hopelijk 22H2) en welke build er nu op staat.

===============================================

 

Staan er persoonlijke bestanden van je dochter op deze laptop? Als dat niet het geval is én Windows 10 blijkt geactiveerd te zijn,  dan zou ik gaan voor een schone installatie van Windows 10.

Ik heb jou al eerder uitgelegd hoe je een schone installatie uitvoert. Tijdens de installatie vul je geen product key in. Je klikt dan op "Ik heb geen productcode':

65689e87bc7bd-Ik_heb_geen_productcode-2.

 

En als gevraagd wordt waar je Windows wilt installeren, dan moet je klikken op Stationsopties (geavanceerd),

 

65689de50c6a4-stationsopties_(geavanceer

 

Je krijgt dan alle partities te zien en je gaat dan alle (ja, ALLE) partities, dus ook die heel kleine partities een voor een  verwijderen, totdat je een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte hebt. En dan laat je Windows installeren op die niet-toegewezen ruimte. Windows zal dan zelf de benodigde partities aanmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22h2 en de naam van mijn dochter, dus dat lijkt in orde, wel zie ik bij opstarten dat er wordt gevraagd welke  ik klik op w10 maar stond ook iets met  nst image en nsf  neo smart maar windows start wel kan ik die in de partitie dan wel verwijderen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.