Ga naar inhoud

WiFi Range Extender


Celtic

Aanbevolen berichten

22 uren geleden, Celtic zei:

Da's interessant, want voor mij is "Gateway" na 35 jaar nog steeds een onduidelijk begrip.

In eerste instantie kan ik in bovenstaande definitie "Gateway" vervangen door "Router" en dan klinkt het mijn nog steeds aannemelijk.

Eigenlijk wel ja, het is je router die je Gateway bepaalt en instelt. Je kan hem zelf wijzigen trouwens, tenzij dan bij de goedkoopste modellen. Een klassieker is bv. 10.0.0.1.

 

22 uren geleden, Celtic zei:

Dus "Gateway" is een functie op een Router, die beslist of ik een extern of in een intern adres aanspreek ?

Zodus is Gateway eigenlijk een process, op uw router. En dan is Gateway eigenlijk gewoon een programma, code in feite.

Correct ?

Het is ietsje moelijker dan dat maar zo kan je het inderdaad stellen. Bv. om naar dit forum te gaan routeert je gateway je, via je modem, naar een externe DNS server die bv. pc-helpforum.be omzet naar het overeenkomende IP adres (92.63.164.50). Je router beschikt over een kleine CPU die hiervoor het nodige doet, met inbegrip van het uitdelen van interne (=LAN) IP adressen. Dit noemt men DHCP en deze beschikt over een "pool" (reservoir) van IP adressen voor je intern netwerk. 

 

22 uren geleden, Celtic zei:

Een "gateway toestel" op zich bestaat niet, of wel ?

 

Inderdaad. Een gateway is altijd ergens ingebouwd, slechts in een zeldzaam geval kan hiervoor een specifieke module gebruikt worden. 

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

I get it

 

Maar mijn toestellen praten niet echt met elkaar, ze gebruiken allen enkel de Router om naar internet te gaan.

Als ze al wel zouden praten met elkaar, is dat makkelijker via naam omdat de IP's toch wisselen

 

Uit mijn wetenschap is een IP al nodig enkel maar om te kunnen bestaan op een netwerk, ongeacht of dat netwerk internet verbinding heeft of niet. Want uw Router, of nog een ander toestel, heeft het echte IP naar de buitenwereld toe. En zoals je zegt, deelt de DHCP IP adressen uit aan de toestellen op mijn netwerk, en de Gateway bepaalt welke adressen dat mogen zijn.

Bij mijn weten is dat een academische oefening, want op MIJN netwerk zijn technisch en potentieel gezien alle adressen vrij: van 0.0.0.0 naar 255.255.255.255

Maar er zijn technische regels die bepaalde ranges sowieso blokkeren

 

aangepast door Celtic
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Celtic zei:

I get it

🙂

 

4 minuten geleden, Celtic zei:

Maar mijn toestellen praten niet echt met elkaar, ze gebruiken allen enkel de Router om naar internet te gaan.

 

Dat schreef ik toch niet? Maar je toestellen kunnen wel met mekaar praten via hun IP adres.  

 

7 minuten geleden, Celtic zei:

Als ze al wel zouden praten met elkaar, is dat makkelijker via naam omdat de IP's toch wisselen

Ze kunnen wel met mekaar "praten" hoor, zo kan je via het IP adres je printer benaderen, je Airco's enz....Je gebruikt trouwens 192.168.x.1 om met je router te praten..... En de IP adressen wisselen zo gemakkelijk niet, dat hangt of van de Lease Time (letterlijk : verhuurtijd) die je ingesteld hebt in je DHCP server. Als die bv. op 14 dagen staat zullen je apparaten 14 dagen lang hetzelfde IP adres krijgen. Om dit te vermijden kan je hen een vast adres geven, dan wijzigt hun IP adres niet.   

 

16 minuten geleden, Celtic zei:

Uit mijn wetenschap is een IP al nodig enkel maar om te kunnen bestaan op een netwerk, ongeacht of dat netwerk internet verbinding heeft of niet.

Inderdaad, volledig correct.

 

18 minuten geleden, Celtic zei:

Want uw Router, of nog een ander toestel, heeft het echte IP naar de buitenwereld toe.

Eigenlijk krijgt jouw modem een WAN IP adres (= buitenwereld) die het al dan niet doorgeeft aan je router (bridging of niet).

21 minuten geleden, Celtic zei:

Bij mijn weten is dat een academische oefening, want op MIJN netwerk zijn technisch en potentieel gezien alle adressen vrij: van 0.0.0.0 naar 255.255.255.255

Inderdaad, maar dan moet je DHCP server die IP-range wel willen uitgeven. Of hij 255.255.x.x wil uitdelen is een ander paar mouwen, die range is voorbehouden aan je subnet, net zoals bv WAN adressen om conflicten met de buitenwereld te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.