Ga naar inhoud

D-partitie vol


Baert Patric

Aanbevolen berichten

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

zie https://www.pc-helpforum.be/topic/80031-snelkoppelingen-overbrengen/?do=findComment&comment=615694

(voor je andere vraag)

 

als je die D niet gebruikt, kan je die wissen en bij je C bij zetten.

(voorlopig nog géén actie ondernemen)

 

Edit: het probleem is, dat blijkbaar 'iets' naar die schijf schrijft, want je EUPM geeft je een melding dat er een probleem is.

Nu ken ik EUPM niet en dus vraag ik me af wàt er naar die D zit te schrijven (zodat die blijkbaar voller en voller raakt)

Goed: doe in verkenner die D eens open en plaats er eens eens screenshotje van, 'k heb zo het idee dat het wel eens een backupprogramma van het een of ander

zou kunnen zijn dat er geregeld backups bij op zet.. ?

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die D partitie:

D is de recovery partitie die door de fabrikant zo is ingesteld. Met die recovery partitie kun je in geval van nood de pc terugbrengen naar de staat van aankoop.

Op die recovery partitie mag jij zelf geen bestanden zetten! Daarom heeft die partitie normaal geen schijfletter. Normaal komen er dus nooit bestanden bij in die partitie.

Je probleem is het snelst verholpen door de schijfletter te verwijderen. Daarna zal die partitie niet meer zichtbaar zijn in de Verkenner, en dan kom je ook niet in de verleiding om er zelf bestanden op te zetten.

 

De schijfletter D verwijderen doe je zo:
Klik met de rechter muisknop op Start en kies dan Schijfbeheer.

Als schijfbeheer geopend is, dan klik je met de rechter muisknop op de D partitie.

In het contextmenu klik je dan op Stationsletter en paden wijzigen:

6617ab6b5da57-RMK_D.png

 

In het volgende venster klik je eerst op de knop Verwijderen en daarna op OK.

 

6617ac2f68bfa-stationsletter_verwijderen

 

Daardoor verliest die partitie zijn schijfletter. Hij zal dan niet meer zichtbaar zijn in de Verkenner, maar nog wel in Schijfbeheer.

 

47 minuten geleden, Passer zei:

als je die D niet gebruikt, kan je die wissen en bij je C bij zetten.

(voorlopig nog géén actie ondernemen)

Als Patric geen behoefte hebt aan die recovery partitie, dan zou hij hem kunnen verwijderen.

Voordeel van zo'n recovery partitie is dat je bij terugzetten van de computer naar de staat van aankoop direct alle juiste drivers al hebt, want die zitten in die recovery partitie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, porrelaar zei:

Voordeel van zo'n recovery partitie is dat je bij terugzetten van de computer naar de staat van aankoop direct alle juiste drivers al hebt, want die zitten in die recovery partitie.

Alleen denk ik, dat die laptop al wel wat jaren oud is en het dus niet veel zin meer heeft om die partitie te gaan behouden ?  (gezien het maar een kleine ssd is, die erin zit)

Maar mijn vraag bij de hele zaak is dus nog: er wordt blijkbaar geregeld door 'iets' dingen op die partitie bij gezet, gezien EUPM nu pas begint te protesteren. - en normaal gebeurt zo iets

bij zo'n partitie toch niet (dacht ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Passer zei:

Alleen denk ik, dat die laptop al wel wat jaren oud is en het dus niet veel zin meer heeft om die partitie te gaan behouden ?  (gezien het maar een kleine ssd is, die erin zit)

Je hebt gelijk, Passer  De meeste mappen op die recovery partitie zijn van 20-03-2018. In die tijd bestond Windows 11 nog niet.

Patric heeft nu wél Windows 11 op zijn laptop. Als Patric de laptop terug zou brengen naar de staat van aankoop, dan zou hij weer Windows 10 krijgen en dat lijkt me niet de bedoeling.

 

Die recovery partitie kan dus echt wel weg (dus echt helemaal verwijderd worden).  Dat kan met EaseUS Partition Master.

Nadat de recovery partitie verwijderd is, moet de kleine partitie van 980 MB zo ver mogelijk naar rechts geschoven worden. Je krijgt dan 17,28 GB niet-toegewezen ruimte direct rechts van C. En je kunt dan de C partitie vergroten met die niet-toegewezen ruimte.

 

Passer kan je daarbij wel helpen, als je dat zou willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dank je Porrelaar - en dus wachten we even op antwoord van TS

 

maar nogmaals: omdat EUPM nu pas, volgens ik het begrijp, begint te zeuren over te weinig plaatsgebrek: waarom doet hij dat nu en voordien niet.
Het enigste antwoord dat ik kan verzinnen is, dat er 'iets' af en toe dingen bij zet op die partitie - of zie jij nog een andere verklaring mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.