Ga naar inhoud

Zeer trage opstart Windows 11 pc, afsluiten lukt niet meer


mercury2001

Aanbevolen berichten

je hoeft echt niet na een paar uur een nieuwe topic te starten met hetzelfde onderwerp om eerder bericht te krijgen.

het is hier een kwestie van vrijwilligers, en die zitten nu eenmaal niet 24/7 bij hun pc te wachten op nieuwe vragen...

naar je vraag:

- krijg je meldingen (zowel tijdens als vlak na de opstart en tijdens het afsluiten?

- als ie eenmaal loopt is er dan wat bijzonders te merken?

- doe sowieso eens: als ie eenmaal is opgestart druk dan op de aan/uitknop en houd die constant (dus niet: even indrukken en dan oja, ik moest m ingedrukt houden, maar echt zonder loslaten) ingedrukt gedurende een seconde of 15. zet daarna de pc weer aan. heeft dat effect?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Falstring, sorry hoor, ik had mijn eerste bericht geplaatst en wat later vond ik dit niet meer terug, vandaar dat ik het herplaatst had, nogmaals sorry hé;

Nee, geen meldingen bij de opstart of het afsluiten; werkt normaal, snelheid is ook oké, ik probeer straks je laatste voorstel, mvg, Alain

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, falstring zei:

je hoeft echt niet na een paar uur een nieuwe topic te starten met hetzelfde onderwerp om eerder bericht te krijgen.

Klopt zeker, maar ik denk dat er méér gaande is dan alleen maar alles nog eens te gaan posten... (de nodige mensen zijn verwittigd en gaan het bekijken)

 

Mijn voorlopige indruk: ofwel zit TS met een virus/ serieuze malware - ofwel is zijn Windows op bepaalde plaatsen brak.

Voorlopig kijk ik als mus maar even de kat uit de boom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, Norton heeft niets gevonden, ik heb via Malware Bytes de pc gescand en het volgende, zie afbeelding, werd in quarantaine geplaatst. De pc sluit nu weer correct af, helaas is er niets gewijzigd aan de heel trage opstart, mvg, Alain

2024-05-13_16-10-46.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dingen zijn Pup's: mogelijk ongewenste bestanden - wel twee van Falco merk ik, maar dus 'mogelijk ongewenst- geen echte bedreigingen dus.

 

Die scans zeggen al veel maar volledig zeker ben je niet, daarvoor zou je best een logje met Farbar laten ontleden. Dan kan je helemaal zeker zijn.

 

Ik zei al: ofwel is het dus malware - ofwel heb je beschadigde Windows/basis-bestanden.

Voor dit laatste zie ik twee mogelijkheden:

a. de snelste (maar niet altijd afdoende) optie: lees even https://www.pc-helpforum.be/topic/74194-kan-pc-moeilijk-opstarten/#comment-578608

     (niet het begin ervan, al geldt dat in dit geval ook wel) , doe dan eens een DISM en daarna een scannow (zoals daar beschreven)

     en vertel wat die twee vertellen - en vooral: of het al geholpen heeft.

b. een actie die langer duurt (voorbereiding een uurtje ong. - al kan jij je systeem dan nog blijven gebruiken tijdens dat uur, en dan een half uur/uur

     dat jij van je systeem moet afblijven: een herinstallatie van je windows (dus windows over je huidige windows heen zetten, maar met behoud van eigen instellingen.

     Dit gaat dan normaal gesproken wèl effectief zijn.

 

Tenzij.. het natuurlijk (waar we nu mee bezig waren) aan malware zou liggen. Want in dat geval kan je beter eerst  een Farbartje laten ontleden.

   Dan ben je er wellicht zonder herinstallatie vanaf.

 

Moest ik nu een glazen bol hebben...

 

Maar begin al eens met die DISM en scannow - dat is het snelst gedaan.

Daarna zien we nog wel  (en mogelijk hebben andere lezers nog opties waar ik nu niet aan denk)

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.