Ga naar inhoud

Microsoft geen detectie virus, maar ontvang wel pop-ups met dreiging

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hi, zonet blijkbaar niet voorzichtig geweest en op een foute link geklikt. 

Microsoft virus- en bedreigingbeveiliging detecteert geen virus, maar ik ontvang wel achter elkaar allemaal berichten vanaf mijn google-chrome dat er virussen gevonden en zijn en direct een scan moet doen. De link die steeds vermeld word: qdqnusho.obeionalmitive.com

Het is al een tijd geleden dat ik gekke virussen op mijn laptop heb gehad, dus ben even niet uptodate met welke stappen te zetten om dit te verwijderen. 

Wie kan mij helpen?

Schermafbeelding 2025-06-11 114008.jpg

aangepast door Yvontje82
Geplaatst:

Zonet zijn alle pop-ups (die steeds achter elkaar op kwamen) ineens gestopt, zonder dat ik iets aan het probleem heb geprobeerd te doen.

Zou toch graag hebben dat iemand even meekijkt om te achterhalen wat er aan de hand is (geweest). 

Geplaatst: (aangepast)

Dag Yvontje,

Misschien laat een van de virusexperts (abbs of kweezie wabbit) jou nog een programma uitvoeren om te achterhalen of er sprake is van malware op je computer. Dat is altijd een goed idee, zo'n controle.

Ik kan je echter op dit moment al vertellen dat wat jij meemaakt geen gevolg is van een virus. Wat jij te zien krijgt zijn meldingen (ook wel push notificaties genoemd), die geleverd worden via de browser Chrome. Je hebt zelf al gezien dat ze afkomstig zijn van de website qdqnusho.obeionalmitive.com.

Het punt is dat jij zelf per ongeluk toestemming hebt gegeven voor het tonen van deze meldingen. Daarom zullen virusscanner zoals Defender of Eset dit niet kunnen vinden of oplossen.

Jij hebt namelijk de vraag gekregen of je meldingen van die website wilde toestaan. Die vraag kan er ongeveer zo uit hebben gezien:

684968fb5f4fa-click_allow.png

Jij hebt toen geklikt op Allow of op Toestaan. Niet doen. Klik in zo'n geval op Block (of Blokkeren).

Gelukkig kun je de door jou gegeven toestemming ook weer intrekken. Kopieer onderstaande regel:

chrome://settings/content/notifications

Open dan een nieuw tabblad in Chrome; klik met de rechter muisknop in de adresbalk van dat nieuwe tabblad en kies dan Plakken en naar chrome://settings/content/notifications gaan

Met een afbeelding ter illustratie:

684969ffdbdf3-plakken_in_adresbalk.png

Je zit daarna op exact de juiste plek waar je de door jou gegeven toestemming kunt intrekken. 

Kijk wat er bij jou staat onder Toestemming om meldingen te sturen (staat onderaan). Ik heb daar slechts aan 1 website toestemming gegeven, namelijk aan dit forum:

68496a898d4e3-Toestemming_om_meldingen_t

Ik kan die toestemming weer intrekken door achter die website te klikken op het pictogram met de 3 puntjes, en dan te kiezen voor Blokkeren.

Staat bij jou onder het kopje Toestemming om meldingen te versturen nog steeds de website qdqnusho.obeionalmitive.com?

Klik dan achter die website op het pictogram met de 3 puntjes en kies dan Blokkeren.

Als je nooit meer de vraag wilt krijgen of een website jou meldingen mag sturen, dan kun je dat ook op die plek regelen; Iets hoger op die pagina selecteer je dan Niet toestaan dat sites meldingen sturen:

68496b7ecd0f3-Niet_toestaan_dat_sites_me

aangepast door porrelaar
Geplaatst:

Dit zou ik voor alle veiligheid ook doen:

57 minuten geleden, porrelaar zei:

Misschien laat een van de virusexperts (abbs of kweezie wabbit) jou nog een programma uitvoeren om te achterhalen of er sprake is van malware op je computer.

Je verliest er niets mee en kan er alleen maar bij winnen.

Indien je dit zou willen doen:

a. maak een nieuw topic aan in https://www.pc-helpforum.be/forum/25-bestrijding-malware-virussen/

b. lees dit topic (< klik!) even na, vertel in je nieuwe topic (vraag) even kort wat je fout deed (dat klikken op)

en plaats dan je twee logjes in je post.  (dit kan je doen via image.png.34eb35d0b88a260c71586c177155bc9f.png

(je vindt dit onder het antwoordvenster)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.