Ga naar inhoud

Afbeeldingen 90 graden gedraaid

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nog niet gemeld dat de foto's die ik met windows 10 (dus op mijn vorige computer) op de computer heb geladen, ook nu nog zonder rotatie probleem kan laden in tekstbewerker of photoshop. 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Yoyo zei:

Ik heb nog niet gemeld dat de foto's die ik met windows 10 (dus op mijn vorige computer) op de computer heb geladen, ook nu nog zonder rotatie probleem kan laden in tekstbewerker of photoshop. 

en die kwamen van dezelfde camera?

enne:

1 uur terug, Passer zei:

(want daar kan je een boel foto's in één keer mee draaien - Irfanview is freeware trouwens)

Geplaatst:
1 uur terug, Passer zei:

Neen, nog niet vermits ik veronderstelde dat dit was om de foto's correct in Windows fotos te krijgen, wat niet voor mij van toepassing is (maar vermoedelijk heb ik DCA verkeer begrepen...).

Ik ga er nu eens werk van maken en kijken wat het oplevert. 

Geplaatst:
56 minuten geleden, Passer zei:

en die kwamen van dezelfde camera?

Ja. 

56 minuten geleden, Passer zei:

enne:

(want daar kan je een boel foto's in één keer mee draaien - Irfanview is freeware trouwens)

Ik maak er nu werk van. 

Geplaatst: (aangepast)
Op 7/3/2026 om 16:36, DCA zei:

IrfanView

Dit is een lichte en zeer snelle tool voor batchbewerkingen.

Stappen:

1. Installeer IrfanView + de plugins.

2. Open het programma.

3. Ga naar File → Batch Conversion/Rename.

4. Kies Batch conversion.

5. Klik Advanced.

6. Vink aan:
    “Auto rotate image according to EXIF orientation”

7. Selecteer alle foto's.

8. Start de batch.

Resultaat: alle foto’s worden fysiek correct gedraaid en het probleem komt niet meer terug.

Ik denk dat dit mij gelukt is. Tot ik bots op het volgende:

Na 'Advanced' aanklikken zie ik nergens  “Auto rotate image according to EXIF orientation” !

aangepast door Yoyo
Geplaatst:

Klopt, dat is in de versie 4.73 gewijzigd blijkbaar, excuses!

De automatische EXIF-rotatie zit tegenwoordig in de algemene instellingen of in JPG lossless operations, niet in Batch Advanced.

Methode in IrfanView 4.73:

Auto-rotatie inschakelen (viewer)

Open IrfanView

Druk P (Properties / Settings)

Ga naar tab JPG / PCD / GIF

Vink aan:

Auto-rotate image according to EXIF info

Klik OK

Daarna worden foto's automatisch recht weergegeven wanneer je ze opent.

Geplaatst:

Maar als ook IrfanView de foto's correct recht weergeeft en dus alleen Photoshop niet, dan zal het een vergelijkbare instelling in Photoshop zijn vermoed ik?

Geplaatst:
1 uur geleden, DCA zei:

Klopt, dat is in de versie 4.73 gewijzigd blijkbaar, excuses!

De automatische EXIF-rotatie zit tegenwoordig in de algemene instellingen of in JPG lossless operations, niet in Batch Advanced.

Methode in IrfanView 4.73:

Auto-rotatie inschakelen (viewer)

Open IrfanView

Druk P (Properties / Settings)

Ga naar tab JPG / PCD / GIF

Vink aan:

Auto-rotate image according to EXIF info

Klik OK

Daarna worden foto's automatisch recht weergegeven wanneer je ze opent.

O.K.

Met de door u opgegeven instellingen heb ik dan één foto geopend, en daarna weer opgeslagen. 

Na deze oefening wordt de foto nu wel correct in photoshop en tekstverwerker getoond. Eindelijk! Maar 

hoe moet ik dit nu doen voor meerdere afbeeldingen tegelijkertijd? En nog makkelijker, een map vol met foto's? toch niet elke foto met irfam openen en terug opslaan?

PS. Ik heb gemerkt dat indien ik een foto, genomen met smarthphone in 'horizontale toestand', dus om een forto breder dan de hoogte te nemen, dat deze foto's WEL zonder infram ingreep correct worden geladen/geopend in photoshop en tekstverwerker! Kan het nog gekker? 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.