Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

voor de liefhebber weer eens een dosprobleem!

was vandaag bij ouder iemand, die weinig begrijpt van (werken met) de verkenner, maar toch de noodzaak om regelmatig te backuppen wel ziet.

als sinds mijn eerste laptop maak ik gebruik van een batch file met een regeltje xcopy om elke dag via één druk op de knop  een backup op toen nog 1,44 floppy te maken.

je kan xcopy zo instellen dat ie alleen nieuwere bestanden dan op de doelschijf staan kopieert. dat gaat snel en effectief.

dus voor deze klant een xcopy batchfile aangemaakt, maar kreeg 'm niet werkend, steeds file not found.

bij verder nazoeken blijkt het te gaan om de systemfiles documenten, afbeeldingen, favorieten op de locatie users\usernaam.

nb een xcopy opdracht binnen de map appdata is geen probleem.

zelf heb ik die systeemmappen allemaal op een ander station staan, en dan werkt het wel.

wat ik ook verhapstuk aan de beveiligingsopties voor de betreffende mappen, xcopy weigert om daarin files te vinden om te kopiëren...

de 'klant' (>80) staat erop die systeemmappen op hun plek te houden, want 'anders kan ie nooit iets terugvinden'.

is er iemand die wel een instelling weet om het gemak van xcopy te gebruiken op de genoemde systeemmappen in de users-omgeving?? 

Geplaatst:

Niet direct een antwoord op je vraag, eerder een workaround:

Begrijp ik het goed, dat het niet gaat om een systeembackup, maar wel backup van de eigen files?

Om dit zelf te doen werk ik met Synckbackfree: die kan je instellen dat hij regelmatig (eigen vastgelegde tijdstippen) gewoon automatisch

backups maakt van mappen en bestanden die je ook zelf weer gaat kiezen/bepalen.

Of: waarom zou je nog werken met (de goeie ouwe) xcopy ?

Geplaatst:

Ik verwacht dat Xcopy geen rechten heeft om deze systeemmappen te benaderen en uit te lezen.

Dus ik zou een simpel set-en-forget alternatief instellen bij deze gebruiker zoals Synchredible of Syncback inderdaad.

Geplaatst:

Controleer eens of xcopy geblokkeerd wordt door Controlled folder access.

Controlled Folder Access (CFA) kan XCOPY blokkeren, en dat kan zich uiten als “File not found” in plaats van “Access denied”, vooral wanneer XCOPY vanuit een .BAT‑bestand draait.

Hier is wat er echt gebeurt en waarom het zo verwarrend is.

🎯 Wat er technisch gebeurt

Controlled Folder Access (onder Windows Security → Ransomware Protection) blokkeert stil elke niet‑toegestane applicatie die probeert te schrijven naar beschermde mappen zoals:

• Documenten

• Desktop

• Afbeeldingen

• Video’s

• Muziek

• OneDrive‑gesynchroniseerde folders

Wanneer XCOPY wordt geblokkeerd:

• Windows Defender registreert het als een toegangsblokkade

• Maar XCOPY zelf krijgt geen duidelijke foutcode terug

• Daardoor meldt XCOPY vaak “File not found” of “0 files copied” in plaats van “Access denied”

Dit is een bekende frustratie: XCOPY interpreteert een mislukte toegang als een niet‑bestaand bestand.

🔍 Hoe je kunt bevestigen dat CFA de boosdoener is

Ga naar:

Windows Security → Virus & threat protection → Ransomware protection → Block history

Daar zie je entries zoals:

“Controlled folder access blocked xcopy.exe from making changes to…”

Als je dat ziet, weet je zeker dat het probleem niet bij je script ligt.

🛠️ Oplossingen

1. XCOPY toestaan in Controlled Folder Access

Ga naar:

Windows Security → Virus & threat protection → Ransomware protection → Allow an app through Controlled folder access

Voeg toe:

• xcopy.exe

• eventueel ook cmd.exe of jouw specifieke .bat‑bestand (indien nodig)

2. Gebruik ROBOCOPY (aanbevolen)

ROBOCOPY wordt minder vaak geblokkeerd en geeft duidelijkere foutmeldingen.

Voorbeeld:

Code

robocopy "bron" "doel" /E /COPYALL

3. Voer het script uit als Administrator

Dit helpt niet altijd, maar soms krijgt XCOPY dan voldoende rechten.

💡 Waarom XCOPY in .BAT vaker faalt

CFA beoordeelt niet alleen het programma, maar ook:

• de context (bijv. een script dat XCOPY aanroept)

• of het proces “verdacht” lijkt

• of het pad naar de bron/doelmap beschermd is

Een handmatige XCOPY‑opdracht in CMD kan dus werken, terwijl dezelfde opdracht in een .BAT wordt geblokkeerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.