Ga naar inhoud

Computer blauw scherm, vervolgens start de computer niet meer normaal op.


Aanbevolen berichten

Goedendag,

gisteren is mijn computer gecrasht met een blauw scherm.

ik heb de computer uitgedrukt en weer opgestart.

kreeg de volgende opties voor het opstarten:

1. veilige modus.

2. veilige modus met netwerkmogelijkheden.

3. veilige modus met opdrachtpomp.

4. normaal opstarten.

zodra ik optie 4 kies, normaal opstaren, komt het gebruikelijke scherm met windows opstarten, even geduld, ervoor en hier blijft de computer de hele tijd hangen... hij blijft laden en wil niet opstarten.

wat moet ik doen om mijn computer weer normaal te kunnen gebruiken ?

alvast bedankt voor de gene die me kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je reeds 1 van de andere optie's gebruikt?

Indien neen neem dan eens optie 2-Veilige modus met netwerkmogelijkheden.

Als hij dan wel doorstart voer dan even onderstaande uit dit om te weten wat de BSOD heeft veroorzaakt en wat we er eventueel aan kunnen doen om dit opgelost te krijgen.

Download Blue Screen View.

Start het programma op.

Je zal nu een overzicht krijgen van de laatste foutmeldingen en MInidumps(.dmp-bestand).

Dubbelklik op het .dmp-bestand dat overeenstemt met het tijdstip waarop je het laatste blauwe scherm kreeg.

Je zal nu een overzicht krijgen.

Geef in je volgende bericht de waarde van volgende onderdelen:

  • bug check string
  • bug check code
  • caused by driver

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb nu net de optie 2 gekozen, en heb Blue Screen View gedownload...

ik zie inderdaad staat wanneer mijn pc gecrasht is, alleen die van de laatste keer staat er niet bij...

ik zal de gegevens van de laatste die aangegeven wordt hier wel ff neerzetten:

Bug check string: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bug check code: 0x0000000a

Caused by driver: hal.dll

ik hoop dat je hier wat mee kunt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bug check string: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bug check code: 0x0000000a

Caused by driver: hal.dll

U zou hal.dll kunnen vervangen want deze kan corrupt zijn. (maak eerst een backup van de dll)

Wacht even op de reactie van anderen wat zij van mijn 'oplossing' vinden alvorens het uit te voeren omdat ik niet zeker ben of het je probleem gaat oplossen...

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

DLL betekent Dynamic Link Library. Dit soort bestanden wordt gebruikt om procedures uit te voeren waarvoor geen uitvoerbaar bestand (exe) nodig is. Deze procedures kunnen van alles zijn; van het uitlezen van een waarde in het register tot het controleren van de resterende ruimte op de harde schijf.

Deze DLL bestanden kunnen gebruikt worden door meerdere toepassingen (programma's) die ook deze procedures willen gebruiken.

HAL staat voor Hardware Abstraction Layer.

Het bestand hal.dll bevat dus alle procedures die nodig zijn om windows te laten "praten" met de hardware.

Voor het aansturen van de hardware worden dan de drivers gebruikt.

Je moet je niet dom voelen want meer dan 90% van de gebruikers weet dit ook niet.

Dit is allemaal vrij technisch maar in een computeropleiding moet je dit wel kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een installatie cd/dvd van Vista?

Maak alleszins al een backup van al je belangrijke bestanden.

Probleem is dat Hal.DLL word aangemaakt tijdens de installatie van Windows en daardoor het vervangen van het bestand niet altijd werkt.

Wat we ook eens kunnen proberen is de pc opstarten en vervolgens begin je te tokkelen op de F5 toets dit tot je in dat keuze menu komt.

Kijk nu in die lijst of er de optie voorkomt "Laatst gekende werkende configuratie" en zo ja deze te selecteren.

Als dat niet lukt dan zullen we het via de installatie dvd van vista moeten proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je niet dom voelen want meer dan 90% van de gebruikers weet dit ook niet.

Dit is allemaal vrij technisch maar in een computeropleiding moet je dit wel kennen.

:stupido3::stupido2: Oef, wat een geluk dan ik bij die 90% ben die zich niet dom hoeft te voelen :proud:

Jammer voor die andere 10% xD:D

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.