Ga naar inhoud

is een clean install nodig? + Probleem met clean install (mbr en gpt schijf)


eques

Aanbevolen berichten

Beste,


 


ik heb zonet een upgrade gedaan naar windows 10. Nu had ik eerst gedacht om na de upgrade een clean install te doen van windows 10 kwestie van niet al te veel problemen te hebben. Nu probeer ik dit met een installatie usb die ik zelf gemaakt heb via de windows media creation tool. Als ik dit echter probeer en aan het venster kom waar ik moet kiezen waar ik mijn windows wil installeren, dan krijg ik echter de volgende foutmelding:


 


"Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitielabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven stalleren."


 


Geen idee wat dit precies is. Maar mijn vraag is nu of het het beste is om de clean install uit te voeren (aangezien mijn pc voorlopig werkt, ben ik eerder terughoudend om er veel aan te lopen prutsen en als mijn schijf geformatteerd dient te worden, heb ik graag zekerheid dat dit dan wel degelijk werkt vooraleer ik mijn hele schijf wis)? Indien dit toch aan te raden is, hoe verhelp ik deze fout dan.


 


Met vriendelijke groeten


 


Lennart Vermeir


Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je een zuivere installatie uitvoeren als de Upgrade goed verlopen is en je geen problemen ondervind?

De Windows-DVD kan op twee manieren worden opgestart: zonder en met EFI/UEFI-ondersteuning. Wordt de installatie-DVD op de normale manier opgestart terwijl de betreffende interne schijf reeds volgens GPT is gepartitioneerd, dan verschijnt (op het moment dat de Windows-partitie moet worden geselecteerd) de foutmelding “Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl.”. Wordt de installatie-DVD daarentegen volgens EFI/UEFI opgestart en is de betreffende schijf reeds volgens MBR gepartitioneerd dan verschijnt de foutmelding "Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren.". Er zijn dan twee opties: óf de gehele schijf wordt opnieuw gepartitioneerd óf de setup wordt afgebroken om de computer volgens de andere methode op te starten (te wijzigen in de opstartopties van het BIOS dan wel EFI/UEFI).

Bron: https://www.schoonepc.nl/windows8/setup-procedure.html

 

 

Ook dien je eerst de productcode van je zopas geïnstalleerde Windows 10 Upgrade te achterhalen want die zal je nodig hebben tijdens de installatie.

Met de tool Speccy kan dat.

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlandskan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 

Klik dan op besturingssysteem om de productcode veilig te stellen.

 

Moest je toch besluiten om een zuivere installatie uit te voeren neem dan deze handleiding eens door.http://www.pc-helpforum.be/topic/59341-windows-10-installeren/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een clean install doen omdat ik op internet gelezen had dat die upgrade nog voor problemen zou kunnen zorgen en dat clean install dit zou verhelpen. Maar volgens u is het dus niet nodig?

ik heb een upgradegedaan ,zonder verlies van bestanden of programma's.een clean installatie zou heel veel tijd in beslag nemen ,ik heb nogal wat programma's draaien ,vandaar!

aangepast door gerard
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben er even te laat mee, maar gelukkig deed je een upgrade want:

 

vanuit 7 en 8 MOET je een upgrade doen omdat bij die upgrade je 'sleutel' (key) (*) van de 7 / 8 wordt gewijzigd in een 'key' van de 10.

Doe je die upgrade niet, dan kan je de 10 niet installen want de key die je nu mogelijk voor je 7 en 8 hebt, is geen key voor de 10. Je kan die dan gaan invullen, maar daar ben je dan niks mee en het lukt niet.

Je kan er alleen maar problemen mee krijgen in het geval je direct een clean install zou gaan (proberen te) doen.

Wil je een clan install: eerst een upgrade ( je 'key' wordt aangepast) en daarna kan je naar een clean install gaan - de juiste 'key' staat dan al 'in je bios'

 

(*) en je key voor win 8 en 10 is helemaal key meer zoals vroeger: er wordt geen sleutelcode op je systeem opgeslagen: er worden alleen gegevens van je configuratie (computeropbouw: wat voor hardware jij allemaal gebruikt) naar Windows gestuurd en van daaruit gecontroleerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.