Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
Gast johnypeters
welke photoshop is het beste voor het maken van achtergronden, avatars, foto's, ...?

lightroom, elements, cs5, of nog een andere?

dank u

Aniek

Welke versie van Adobe Photoshop je gebruikt maakt eigenlijk niet veel uit.

Wanneer je achtergrond of avatars wil maken kan je dit perfect met Photoshop CS2 maken. Het is het idee dat telt, niet het programma of welke versie.

Ik zou zeggen, Google eens en probeer eens iets in elkaar te steken met Photoshop.

Gr Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er vanaf wat je juist wil doen eigenlijk.

Een overzicht:

Photoshop is het meest bekende maar tevens ook duurste programma. De standard versie (€ 800) volstaat meer dan genoeg om alles te doen. De extended versie (€ 1.100) laat je ook toe om in 3D te werken (modelling en video).

Elements is een sterk vereenvoudigde versie van de standard PS en dus ook goedkoper maar nog steeds voldoende om de meeste bewerkingen te doen.

Lightroom is een programma waarvan de workflow specifiek gericht is op fotografen. Die gaan hun foto's eerst bewerken in Lr en dan pas migreren naar PS voor meer specifieke aanpassingen.

De CS in Photoshop CS verwijst gewoon naar de versie van PS. PS CS5 is de meest recente en is versie 12 waar CS4 versie 11 was, CS3 versie 10 etc...

Wat jouw betreft denk ik dat je zelfs geen Elements of PS nodig hebt. Om foto's op maat te snijden voor avatars, tekst bijvoegen enz... zijn er andere programma's.

GIMP bijvoorbeeld is een heel goed alternatief voor PS; het is een foto-bewerkings programma van de Linux familie en dus volledig gratis. :-)

Hiermee kan je foto's op maat snijden, resizen, tekst toevoegen, compos van verschillende foto's maken, brushen etc...

Als je toch per se PS wil en je ziet op tegen de prijs dan raad ik je aan om eens op zoek te gaan naar tweede hands CS versies zoals CS2, CS3 of CS4. Op die manier heb je een legale versie voor een zacht prijsje.

Denk eraan dat PS niet zo'n programma is waar je onmiddelijk mee aan de slag kan; voor veel beginners lijkt het hopeloos ingewikkeld bij de start maar gelukkig barst het net van de tutorials omtrent PS ... en ook GIMP.

Mijn advies: Start eerst met GIMP, kost je niets en werkt ongeveer hetzelfde als PS (met layers etc...); geraak je echt geboeid stap dan pas over naar PS maar ik zou persoonlijk nooit € 800 betalen om louter wat avatars, signatures en achtergronden te maken.

Spendeer dat geld beter aan een goeie instap camera om mooie foto's te maken ... ga je veel meer plezier aan beleven.

;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.