Ga naar inhoud

1 pc kan besanden usb stick niet lezen


rudi d.

Aanbevolen berichten

  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

heb de oude pc open geschroefd, en zie de HD met zijn aansluiting naar het moederbord.

Daaronder zie ik een lege plaats waar ik via een kabel de externe kan aansluiten.

Maar hij geeft geen melding van herkenning.

Moet wel vermelden dat ik van de binnenzijde van een pc weinig ken, dus of hij juist is aangesloten weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ondertussen ontdekt dat ik enkel een data kabel ingeplugd heb.

Dus nu nog voeding, maar de brede aansluitingen zijn wat oversized voor de kleine externe HD.

En vind nergens een kleinere aansluiting. De pc heeft wel al enkele jaren dienst en zal niet meer up to date zijn.

Zou dit met een verloopstuk of een ander type kabel moeten gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk hebt je sata harddisk en dan moet je meestal een rode dunne kabel nemen die bij de moederbord bijgeleverd is.

Maar als je een oude moederbord hebt kan het zijn dat je geen sata aanslutiing hebt.

Het ongeveer 1 cm breed en meestal rood of blauw of zwart

Sata kabel

post-6829-1417704477,684_thumb.png

Sata voedingskabel maar er zijn verschillende soorten

post-6829-1417704477,7081_thumb.jpg

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

de bovenste kabel heb ik, de onderste niet.

Door het gepruts is de pc volledig gecrasht, systeemherstel (zelfs veilige modus) zat compleet vast.

Heb dan (iets te snel denk ik) terug naar fabrieksinstellingen aangeklikt.

Is nu terug een nieuwe pc, maar geraak ik nog aan de gegevens die erop stonden of ben ik die voorgoed kwijt?

Nu niet dat dit belangrijke data is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik heb dit verhaal tot nu toe doorgelezen. Ik vermoed (zoals reeds anderen met mij[) dat het probleem niet in de bestaande pc ligt, maar in de externe schijf. Dan hebben we dus 3 opties:

Ten eerste de aansluiting. Het kan iets doms zijn als een kapotte USB-kabel.Heb ik al een keer meegemaakt en dit kan uren zoeken opleveren, maar opgelost worden in 10 seconden. Heb je die al eens proberen te vervangen?

Ten tweede kan het de behuizing zijn, wat niet te hopen is.

Ten derde kan het de harde schijf zelf zijn.

Het belangrijkste stukje informatie dat ik hier mis is de typeaanduiding van de externe schijf. Met name die van de behuizing. WD heeft namelijk twee verschillende 'soorten' externe schijven: de 'domme' variant, wat niet meer is dan een harde schijf met een USB-aansluiting. Als het dit soort schijf betreft, kan de data vaak hersteld worden zolang de schijf nog functioneert.

De tweede soort externe schijf is een stuk intelligenter, kan vaak geconfigureert worden en heeft een eigen besturingssysteem aan boord. Dit soort schijven wordt niet herkend als data-partitie als die direct aangesloten worden in een computer, omdat de data in deze schijven wordt beheert door een uitgeklede Linux-versie en de partitie dus ook een Linux-partitie is (vaak EXT3).

OK, dat was de inleiding. Nu gaan we even kijken of we kunnen analyseren wat het probleem is en bekende punten opsommen. Ik ga er even van uit dat de USB-kabel getest is en eventueel vervangen. Dan weten we dat de schijf BEGINT te draaien, en het lampje aan gaat. Dat lampje betekent eigenlijk niet meer dan dat de printplaat op de harde schijf goed herkend wordt. Het zegt dus neits over de interne werking van de schijf en de gegevens. Sorry, maar meer zekerheid biedt dit niet.

Hieruit kunnen we dus ook afleiden dat dat gedeelte van de behuizing goed werkt. Hij maakt immers contact met de schijf en geeft de status door. We weten ook al dat in enkele gevallen de computer verbinding kan maken met de schijf. Dit kunnen we afleiden uit het feit dat je geen partitie kunt aanmaken. Dan blijft dus over dat er een probleem is met de schijf zelf. Dit zou zoals gesteld makkelijker kunnen opgelost worden door de schijf direct in de computer aan te sluiten. Wat we echter nog niet 100% zeker weten, is of de schijf fysiek in orde is. Rudi, kun je eens precies omschrijven wat je hoorde toen de schijf opstartte in de externe behuizing? Hoor je echt de schijf opspinnen, waarna je een zoef-geluidje hoorde? En blijft de schijf daarna draaien? Als je drie zoefgeluidjes hoort, en de schijf stopt daarna met draaien, is het probleem zeer serieus en kun je er zelf thuis niets aan doen. Om dit te repareren is een speciaal stukje gereedschap nodig waarmee de firmware van de schijf aangepast kan worden. Deze kan niet vanaf een gewone computer 'geflasht' worden.

Als de schijf blijft draaien, en herkend wordt in het systeemoverzicht, maar de partitie niet direct te benaderenis, kunnen we beginnen met een poging tot een logisch data-herstel. Zorg er eerst voor dat je op een andere schijf voldoende ruimte hebt om de belangrijkste gegevens op te slaan, mocht het herstel lukken. Mocht de schijf niet herkend worden, moet ik nogmaals zeggen dat de kans dat je er thuis iets aan kunt doen, zeer klein is.

Daarna raadt ik aan om de proefversie van R-Studio te downloaden. Deze kun je vinden op Data Recovery Demo and File Recovery trial software download. Download hier [rs64_en_5.exe] en installeer het. Zodra je het programma aan de praat hebt, selecteer je de WD-schijf en laat je hem scannen. Je krijgt dan precies te zien wat voor partitie hij heeft en of je gegevens zou kunnen herstellen. Geeft het R-Studio aan dat het een NTFS-partitie of een FAT(32)-partitie is, dan kun je Recuva (gratis) gebruiken om je gegevens te herstellen. Mocht het een EXT2/3 partitie zijn, ben je 'veroordeeld' tot een betaald programma. Er zijn hier ook wel gratis programma's voor, maar die kan ik niet aanraden, omdat ze vaak meer kwaad dan goed doen. Mijn eigen ervaring met Recuva is ook niet echt denderend, maar een beter gratis programma op dit gebied is er niet.

In ieder geval weet je na deze test of data te herstellen is. Mocht het een NTFS of een FAT32 zijn, en Recuva biedt geen resultaat, raad ik je aan IRecovery te proberen. Voor iedere andere type partitie blijf ik bij R-Studio. Deze twee programma's zul je dan wel moeten kopen, maar dit is goedkoper dan de schijf naar een dataherstel-bedrijf te sturen voor recuperatie.

Mocht zich een van de eerder omschreven (onoplosbare) situaties voordoen, neem dan contact op met RSE (Stellar) of OnTrack. Dit zijn in Nederland de twee beste bedrijven. Mocht je voor je gevoel even niet weten hoe je verder moet, dan is mijn tip: NIET verder gaan. Of eerst hier vragen of direct contact opnemen met een datarecoveraar.

Voor mensen die niet begrijpen waarom ik erop hamer de schijf naar een DR-bedrijf te sturen: Voor mij is het behoud van de data belangrijker dan iemand leren hoe hij een schijf kan herstellen. Als je zelf een schijf kunt herstellen, is dat mooi meegenomen, maar veel mensen hebben hier simpelweg niet genoeg kennis voor in huis. Een harde schijf is een zeer gecompliceerd en gevoelig stukje technologie, waarschijnlijk het meest geavanceerde gedeelte van een computer. Niet voor niets is de harde schijf pas later ontwikkeld dan de PC zelf (denk aan eerder gebruik van ponskaarten, magneetbanden, floppy's, cassettes e.d.). Een tevreden gebruiker is een gebruiker die zijn data (terug) heeft, niet een gebruiker met een overleden computer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemmeke, bedankt voor het uitgebreide antwoord!

de schijf hoor (en voel) ik soms draaien bij het opstarten, maar niet altijd.

De eerste minuten pinkt het lichtje, vanaf dit constant brandt vind ik de schijf bij apparaatbeheer, en bij schijfbeheer als niet geïnitialiseerd. Maar kan ze niet openen.

Heb het programma van R-Studio geïnstalleerd, de schijf wordt herkend als Phisical Drive3, maar voor de rest niets aan te klikken, dus scannen lukt niet. Recuva vindt ook de schijf niet.

Ben al een 20 jaar een pc gebruiker, en heb alles wat op de voet gevolgd. Zonder enige pc opleiding (behalve autocad) mag ik zeggen dat ik mijn plan kan trekken. Ongetwijfeld is internet en forums zoals deze een bron van verluchting bij een probleem.

Maar als gebruiker, en niet als kenner, moet ik je gelijk geven dat dergelijke zaken meer vakkennis vragen dan de dagdagelijkse dingen.

Ik heb enkele jaren geleden een crash meegemaakt op het bedrijf, en dacht dat ik beschermd was door een wekelijkse image en dagelijkse backups. De vele images hebben me wegens bug in het programma in de steek gelaten, de data had ik gelukkig nog.

Daarom blijf ik hier erop hameren: regelmatig backuppen, op zoveel mogelijk verschillende plaatsen (nas server, externe HD, stick)

Ik ondervind in mijn omgeving dat men ervan uitgaat dat een pc maar zelden crasht, maar dat risico vind ik te groot om te nemen.

Mocht ik de data van het bedrijf kwijt zijn zou ik de optie van een externe firma zeker overwegen, maar voor wat films en muziek van dochterlief denk ik niet dat de kost hiervoor verantwoord is in vergelijking is met de waarde van de data.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuze om wel of niet een bedrijf in te schakelen, is natuurlijk geheel de uwe, daar kan ik niets over zeggen. Dat de schijf wel gezien wordt, maar niet herkend, doet mij vermoeden dat de firmware beschadigd is of de harde schijf in het geheel niet meer draait. Dit zou ook verklaren waarom hij niet correct lijkt te draaien en waarom het lang duurt voordat het lampje aan gaat. Ik zal dit even kort proberen uit te leggen voor diegenen die erin geïnterresseerd zijn:

Om een harde schijf goed aan te sturen, te laten communiceren en de data correct te laten opslaan, wordt er gebruik gemaakt van een firmware. dit is te vergelijken met het besturingssysteem (de Windows) van een harde schijf. Deze firmware bestaat over het algemeen uit twee gedeelten: een stukje op de printplaat en een stukje op de schijf zelf (op de platter intern, dus).

Deze beide delen van de firmware moeten samen goed uitgelezen kunnen worden om tot een werkende schijf te komen. Als beide goed functioneren, wordt dit in het tijdelijke geheugen van de schijf geladen (de RAM). Dit zorgt dan voor de communicatie tussen de schijf en de computer. Als dit alles klaar is, zend de harde schijf een signaal naar de pc. Dit signaal wordt de 'ReadyState' genoemd.

Bij WesternDigital's nieuwste schijven is het mogelijk dat de schijf deze 'readystate' afgeeft, alleen gebaseerd op de informatie van de printplaat. Dit is dus een vals signaal, maar zorgt wel dat het lampje gaat branden. Het duurt langer, omdat de schijf ongeveer 5 seconden blijft proberen de informatie van de platter te lezen, zelfs als deze niet te bereiken is.

Als de motor geblokkeerd of kapot is, kan het bij WD's klinken alsof hij draait. Het asje van de motor draait dan wel, maar de platters draaien niet mee. Dit heeft dan ook tot gevolg dat de firmware van de platters niet gelezen kan worden, hetgeen leidt tot de bovenomschreven situatie.

Het repareren van de firmware is een vrij lastig karwij, maar vaak nog wel te betalen. Ik denk dan aan prijzen tussen de 400 en 700 euro. Mocht echter de motor beschadigd zijn (wat ik eerlijk gezegd vermoed na de laatste post), dan wordt het een heel ander verhaal. Dan is een reparatie in een clean-room nodig. De schijf zal dan geopend moeten worden en intern gerepareerd voordat er aan een logisch procesgedeelte van het dataherstel gedacht kan worden. Dit is best een prijzige aangelegenheid, waarbij rekening gehouden moet worden met extra kosten voor het aanschaffen van reserve-onderdelen. De kosten hiervan kunnen tot ver over de 1000 euro lopen, afhankelijk van het uiteindelijke probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.