Ga naar inhoud

schijfruimte verplaatsen


global

Aanbevolen berichten

Ook heb ik gezien dat je nog twee schijven hebt, externe?

Ze staan wel geformatteerd in fat32, dat had beter NTFS geweest.

Door FAT32 kan je bestand maar telkens max 4GB bedragen.

Maar dat kan je niet aanpassen zonder de bestanden te verliezen.

heb idd 3 externe HDD

2 X fat 32 en 1 NFTS

alle bestanden zoals foto's, films, muziek, etc staan van in begin op externe

op mijn C staat enkele documenten en alle programma's

dat Fat 32 de beperking had van 4 GB heb ik ondekt toen ik blyr en mkv begon te downloaden

en ook dat ik de toen 2 hdd niet kom omzetten naar nfts ook, daardoor de aankoop van een derde.

Er zijn wel utilities op de markt waarmee je FAT kan omvormen naar NTFS, ik heb ze wel nog nooit getest, dus voorzichtigheid is geboden.

Ter info:

Ikzelf heb een typfout gezet in mijn tekst, je kan wel van fat32 naar ntfs, de kans is minimaal dat je gegevens verliest.

Je hebt er zelfs geen utilities voor nodig.

Het kan rechtstreeks vanuit windows, je moet FAT32 converteren naar NTFS. (klik erop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het zou moeten lukken met de tip die kweezie wabbit al gaf in een eerder bericht:

Normaal hoef je helemaal niks te deleten, te formatteren of terug te zetten van backup.

Dat is het leuke aan Partition Wizard.

Je moet enkel zorgen dat je de D partitie niet kleiner maakt dan het volume aan gegevens dat er op staat. Als er bvb 35 GB aan muziek en foto's op de D staan en je verkleint ze tot 30 GB ben je wel ongeveer 6 GB kwijt.

Open Partition Wizard en selecteer de D partite.

Kies in het bovenste deel van de linkerkolom voor "move/resize partition".

In het venster kan je nu de partitie verkleinen door de linkerkant van de schuifbalk naar rechts te slepen tot de gewenste grootte overblijft voor je D partitie.

Klik "OK" en je ziet dat in het onderste deel van de linkerkomlom bij de "operations pending" de actie is toegevoegd.

Selecteer nu de C partitie en kies weer voor "move/resize partition".

Je ziet nu aan de rechterkant van de schuifbalk een grijze zone.

Sleep de rechterkant van de C partitie helemaal naar rechts en klik "OK"

Je ziet nu 2 lijnen bij "operations pending".

Tot hiertoe is er nog niets gewijzigd aan je partities en kan je nog alles annuleren met "undo" en herbeginnen.

Als je zeker bent van de wijzigingen, klik je op "apply" en bevestig met "yes".

Waarschijnlijk ga je nu een foutmelding krijgen omdat de partities in gebruik zijn.

Kies dan voor de optie "restart now".

Partition wizard zal je systeem afsluiten en herstarten en bij het herstarten de wijzigingen aan de partities uitvoeren. Belangrijk is dat je de pc NIET afsluit zolang Partition Wizard bezig is. Wees geduldig want het kan even duren maar je kan de vorderingen volgen op het scherm.

Na het uitvoeren van de wijzigingen zal Partition Wizard je systeem opnieuw herstarten. Na deze herstart zijn je partities aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een tipje wat betreft FAT32/NTFS: Voor de veiligheid van je bestanden is het beter om NTFS te gebruiken. Dit bestandssysteem (file system) bevat namelijk een journal, wat inhoudt dat het bijhoudt wat er met de bestanden gebeurd. Het nadeel hiervan is wel dat fragmentatie sneller optreedt, maar je bestanden worden beter beheerd. FAT32 heeft geen journal. (99% van de linux-systemen hebben dit ook).

Mocht je gegevens verliezen, dan is het herstellen van data op een NTFS-partitie hierdoor vaak beter mogelijk dan op een FAT32-systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als ik in de C mijn program files knip en in D plak

gaat alles dan nog werken ??

Dat mag je zeker NIET doen, want dan draait alles vierkant.

Je zal het toch moeten doen volgens de tip in bericht 24.

Maar je geeft aan in bericht 26 dat je het via schijfbeheer uitvoert.

De tip in bericht 24 gaat over partition wizard.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.