Ga naar inhoud

schijfruimte verplaatsen


global

Aanbevolen berichten

hallo ben niet zeker dat ik deze vraag in het juiste topic plaats maar ik vond niet meteen een passend.

ik heb veel te veel onbenutte ruimte op mijn D schijf en te weinig plaats op mijn C schijf.

hoe kan ik ruimte verplaatsen, werk met win 7

dank u

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je kan dit doen met de management console.

Ga naar het Start vak en type "management"

Bovenaan de lijst zie je "Computer management", klik hier

je krijgt volgend scherm :

post-26208-1417704470,5555_thumb.jpg

Klik op "Disk management"

post-26208-1417704470,5936_thumb.jpg

Hier kan je je disk her-partitioneren.

In jouw geval D: "shrinken" en daarna C: vergroten.

PAS OP :

Als je dit nog nooit gedaan hebt wees dan héél voorzichtig !

Begin in elk geval met een kopij te maken van alles dat op je D: schijf staat en indien mogelijk een copij of image van je C: schijf.

Als je meer hulp nodig hebt post dan terug, dan help ik je wel verder.

MVG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@clarcie heb partion manager gedownload en heb nu een extra unallocated ruimte van 124.85GB

deze ruimte bij de C voegen lukt niet.

@ProMind jij hebt het over een ander programma zeker ?

---------- Post toegevoegd om 12:18 ---------- Vorige post was om 12:10 ----------

is nog niets gebeurd

had nog niets opgeslagen

alles is nog bij het oude.

---------- Post toegevoegd om 12:24 ---------- Vorige post was om 12:18 ----------

ProMind ben bezig zoals jij zei

heb D verkleind

heb nu 4.88GB beschikbare ruimte

als ik op C klik kan ik het "volume uitbreiden" niet aanvinken.

aangepast door global
Link naar reactie
Delen op andere sites

@clarcie heb partion manager gedownload en heb nu een extra unallocated ruimte van 124.85GB

deze ruimte bij de C voegen lukt niet.

Je moet eerst ruimte AFNEMEN van de D. Dan zal je merken dat "unallocated ruimte" verminderd wordt. Druk op het minnetje totdat je aan nul bent. Je moet dus eigenlijk de "unallocated ruimte" tot 0 (of ander getal) maken. Daarna kan je de C groter maken.

Daarna ga je naar de C drive en vergroot je de ruimte door op het plusje te klikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb elke mogelijkheid hier geprobeerd

van de D afnemen lukt op elke manier

bij de C bijvoegen niet

Je moet niks van de D afnemen, want je hebt reeds "unallocated" ruimte.

Kan je niet gewoon op de C gaan staan en kiezen voor "resize partition" en dan gewoon op het plusje klikken, zodat de unallocated ruimte wordt aangesproken.

Stel dat je bijvoorbeeld een C en D schijf hebt en je wilt de D schijf groter maken, dan zul je eerst van de C schijf wat moeten "afdoen" (dat wordt dan "unallocated ruimte"), die je dan vervolgens kan bijvoegen bij de D

Zo doe ik dat altijd. Maar wacht op reactie van anderen, die kunnen het meer precies uitleggen, want partities is niet direct mijn specialiteit.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk er hierbij wel aan dat je de tweede partitie eerst 'naar achter' moet schuiven: de vrije ruimte moet tussen de twee partities inzitten voordat je die aan de eerste partitie kunt toevoegen! Een partitie moet op de schijf één doorlopend geheel zijn en kan dus niet 'onderbroken' worden door een andere partitie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat je onder Win 7 de "boot partition" niet kan resizen met disk manager. Er zijn een aantal utilities die beweren dat wel te kunnen zoals o.a:

FREE Extend NTFS system partition without rebooting computer under Windows 2000/XP/Vista/Windows 7 and Windows Server 2000/2003/2008 by using EASEUS Partition Master

Ik heb hier geen ervaring mee, dus ik durf niet garanderen dat het zal werken !

Wees in elk geval héél voorzichtig en zorg voor goede backups, best full images.

Dit gezegd zijnde vraag ik me af of je probleem niet kan opgelost worden door bestanden van C:\ naar d:\ te verzetten.

Ik heb bijvoorbeeld mijn documents, muziek, foto's en video files op d: staan nu inplaats van op c:\ users\ .....

Als dit een oplossing kan bieden is het misschien verkieselijk boven een toch altijd riskante operatie zoals het manipuleren van je boot/systeem partitie

Het heeft bijkomend voordeel dat het simpeler wordt je data te backuppen zonder steeds je OS mee te nemen, en je kan makkelijker een image file van je systeem nemen.

Jou keuze uiteraard, laat maar iets horen.

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.