Ga naar inhoud

Onbekend Netwerk - geen internet meer enkel lokaal


Egnal

Aanbevolen berichten

Zoals beloofd vindt u in bijlage een beetje uitleg over de achtergrond van het probleem.

Als u er nog vragen over heeft post u ze dan maar.

mvg

Het probleem wordt veroorzaakt door het feit dat elk netwerk apparaat een adres krijgt vzn detelenetmodem, maar die adressen zijn niet noodzakelijk afgestemd op elkaar. Voor het modem zijnhet 3 totaal onafhankelijke dingen. Maar om uw netwerk behoorlijk te laten functioneren en het ookte beveiligen moet er een scheiding zijn tussen het publieke internet en uw intern netwerk. Dat zorgter niet alleen voor dat u niet volledig onbeschermd op het internet zit, het zorgt er ook voor dat uw

netwerk blijft werken, zelfs al veranderd er iets op het internet.

Dus als u de switch vervangt door een router dan is het probleem opgelost.

.

.

.

.

Dus ik kan u alleen maar aanraden om uw configuratie aan te passen, in de eerste plaats voor deveiligheid !Een simpele router kost ergens tussen de 25 en 40 €. Er zijn ook routers waar de draadloze functieingebouwd zit. Deze zijn iets duurder maar tegenwoordig is het er moeilijk om routers zonder Wifite vinden. U heeft dan uw AP niet meer nodig of u kunt het gebruiken om uw draadloos bereik te

vergroten.

??????? Maar telenet heeft toch deze installatie zelf geplaatst. Dan kan het toch niet aan mij zijn om daar nog eens opnieuw een router bij te plaatsen.

En hoe zit het dan met alle andere klanten die eenzelfde opstelling hebben. Moet iedereen dan maar gewoon een andere router kopen? Dit kan toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ga geen opinies geven over de ethiek van de providers, daar staat het internet vol van ...

Het is wel zo dat de configurties met de motorla's al enige tijd oud zijn en de evolutie staat niet stil.

Vandaag levert telenet standaard de geïntegreerde modems/routers/wifi, en daar zijn ook zware protesten tegen omdat sommige mensen hun eigen routers willen blijven gebruiken ... sommige volgens mij terecht andere niet, maar het is niet aan mij daarover te oordelen. Hetzelfce geld met de aanbiedingen en de abonnementen, de prijzen, de dienstverlening ... .

Het enige dat ik doe is u attent maken op een reeël gevaar, in hoeverre u bereid bent dat risico te lopen is uiteraard uw keuze. Met de informatie bent u hopelijk beter gewapend het risico in te schatten. Ik wordt er niet beter of slechter van welke keuze u maakt.

En het is mogelijk dat u zelfs goedkoper uitkomt indien er aanbiedingen zijn van Telenet uit. Ik beweer niet dat het zo is, ik kan alleen maar de mogelijkheid aangeven. Uiteindelijk is iedereen vrij te doen of te laten wat men wil, men is tenslotte verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Ik wens u in elk geval nog veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent van Telenet totaal vrij om een router te plaatsen.

Telenet zelf stelt nooit een router voor.

Enkel als je Fibernet of als uw modem stuk is dan zal Telenet modem met wifi installeren.

Maar ik heb zo'n een modem maar ik gebruik mijn eigen routers omdat het gewoonweg veel beter is dan Telenet.

Daarbij ben ik dan ook niet afhankelijk van Telenet als de modem stuk is want dan zal onze netwerk blijven werken.

gebruikersaccounts zijn met wachtwoord beveiligd

Dat heeft niks met internet te maken tenzij je in de account binnen moet om de instelling te veranderen.

Voor windows 7

Ga naar Configuratiescherm / netwerkcentrum

Klik op geavanceerde instelling voor delen wijzigen.

Netwerkdetectie

Netwerkdetectie inschakel

Bestand en printerdeling

Bestand en printerdeling inschakelen

Openbare mappen delen

Delen inschakelen enz…..

Verbinding voor delen van bestanden

Kies 128 bits maar tenzij je apparaten hebt die 40 of 56 bitsversleuteling gebruiken.

Met wachtwoord beveiligd delen

Met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen

Verbinding met thuisgroep

Verbinding met thuisgroep door Windows laten beheren (aanbevolen)

Klik nu op wijziging opslaan

Klik nu op draadloze netwerk beheren.

Klik op router en start eventueel.

Zorgt dat uw router boven staat en dat doe je met de rechtermuisknop

Klik nu op volledig overzicht weergeven (Rechts bovenaan in netwerkcentrum)

Daar moet je draadloos router selecteren.

Dit moet je ook doen als je wilt wisselen tussen draadloos en LAN

Nota: Als Windows 7 het moeilijk heeft met Draadloos en Lan dan doe je dit nog in netwerkcentrum

Klik op Adapterinstelling wijzigen

Naargelang je draadloos of LAN een van de twee uitschakelen.

In bijlage hoe je map in Windows 7 moet delen.

DelenWin7.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ik dit geval geen bestanden of mappen delen.

Aangezien je zonder router werkt, gaan alle verbindingen tussen de beide pc's via het internet naar de router van de provider en zijn ze dus vanaf het internet te bereiken.

De accounts op de pc met een wachtwoord beveiligen is goed maar het is niet voldoende.

Ik weet niet welke internetformule je nu hebt maar ik denk dat er momenteel snellere formules zijn met beter materiaal en een betere beveiliging, die weinig of niets duurder zijn dan je huidige abonnement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteren en vandaag nog wat bezig geweest met het instellen van gedeelde mappen. Op dit moment is het me gelukt op op beide computers (laptop & vaste pc) om een (test)-map te delen. Alles werkt in beide richtingen (dus via laptop kan ik nu een gedeelde map op vaste pc gebruiken en omgekeerd).

Ook kan ik mijn printer nu via beide pc's gebruiken.

Het delen van mappen is beperkt tot 1 enkele map met daarin weining of geen bestanden.

momenteel heb ik een diamond-shake van telenet, ik heb gisteren nog wat research gedaan bij telenet en ze hebben momenteel zelfs geen diamondshake meer, wel fibernet 40, wat ongeveer hetzelfde zou moeten zijn met betere DL-snelheid en zelfs nog een beetje goedkoper. Maar van wat ik tot nu toe gelezen heb, zou ik 50€ activatiekosten moeten betalen (de ene zegt van wel, de ander zegt van niet ...). en er zou een andere modem geplaatst worden.

Nu naar wat ik hierover gelezen heb zou dit een modem zijn met ingebouwde router & wifi. Hierover zijn veel klanten niet tevreden omdat er hierop maar beperkte instelmogelijkheden zijn en dit zou allemaal gaan via website-Mijn telenet ....

Er wordt gezegd dat het beter is om een modem-only te laten plaatsen, maar dit zou mij nog niet verder helpen aangezien ik geen router heb.

nu was ik ook al eens aan het kijken voor een nieuwe router, maar ik zou niet weten wat voor iets ik zou moeten kopen ...

Is mijn internet nu echt zo onveilig dat ik echt een router moet bijplaatsen ???

aangepast door Egnal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar van wat ik tot nu toe gelezen heb, zou ik 50€ activatiekosten moeten betalen (de ene zegt van wel, de ander zegt van niet ...). en er zou een andere modem geplaatst worden.

Een simpel telefoontje naar telenet kan veel ophelderen.

En er zal inderdaad een nieuwe modem (met router en wifi) geplaatst worden.

maar dat stelt niks voor, is zo gebeurt.

Voor instellingen moet je inderdaad inloggen op "mijn telenet".

Maar zo dikwijls zal je de instellingen niet moeten aanpassen.

Soms zelfs een voordeel, want velen weten niet hoe ze in de instellingen voor hun router geraken.

Bij deze is het heel simpel, gewoon inloggen op "mijn telenet".

De internet en netwerkexperts zullen hier verder ook nog wel hun zegje komen doen over je gestelde vragen in bericht 35.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het Telenet modem betreft kan ik u denkelijk wel geruststellen. Het is inderdaad zo dat de instellingen via de website van telenet moeten gebeuren, maar in de praktijk hoeft 90 % van de gebruikers dit maar één keer te doen. De instelmogelijkheden zijn inderdaad beperkter dan bij een aparte router, maar dat is in de meeste gevallen eerder een voordeel dan een nadeel, de meeste eindgebruikers gebruiken de geavanceerde mogelijkheden van hun routers nooit omdat ze slechts in zéér zeldzame gevallen nodig zijn.

Ik heb privé zelf een dergelijk modem en ik heb toch een vrij uitgebreid netwerk in huis. Ik heb eigenlijk nog nooit bij een particulier een probleem hiermee tegengekomen. Enige uitzondering kunnen sommige alarmcentrales of camera bewakings toepasssingen zijn, maar zelfs die zijn gewoonlijk wel op te lossen.

Wat de prijs betreft moet u uiteraard zelf de rekening maken en u goed informeren bijTelenet, de aanbiedingen veranderen heel frequent. Het is mogelijk dat u een installatiekost moet betalen, maar die is met 50 € quasi gelijk aan de prijs van een router (en die moet ook door iemand geïnstalleerd worden waarschijnlijk).

Tenslotte, het is niet de bedoeling om paniek te zaaien maar internet heeft toch héél reeële risico's, die echter mits een paar basis voorzorgen sterk te beperken zijn. Het is zoals met veel dingen in het leven, u laat waarschijnlijk uw voordeur ook niet altijd open staan, en u kijkt waarschijnlijk ook wel eerst even rond voor u de straat oversteekt. Je moet de problemen ook niet gaan zoeken tenslotte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben met eens wat hier verteld wordt.

Het is wel zo dat als je één map deelt dan is de rest van de harddisk veilig voor internet of hackers mits je NTFS indeling hebt.

Maar zoals bij u dient je wel een firewall te installeren op ieder pc en laptop zodat je dan dubbel veilig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben met eens wat hier verteld wordt.

Het is wel zo dat als je één map deelt dan is de rest van de harddisk veilig voor internet of hackers mits je NTFS indeling hebt.

Maar zoals bij u dient je wel een firewall te installeren op ieder pc en laptop zodat je dan dubbel veilig bent.

Inderdaad Stegisoft een firewall/virusscanner is zeker een goede zaak. NTFS is wel een bescherming van je bestanden maar is gesteund op het windows paswoord. en je acounts moeten goed ingesteld zijn. Veel mensen werken altijd met een administrator acccount. Nu ja, gewoon beter voorkomen dan genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Stegisoft een firewall/virusscanner is zeker een goede zaak. NTFS is wel een bescherming van je bestanden maar is gesteund op het windows paswoord. en je acounts moeten goed ingesteld zijn. Veel mensen werken altijd met een administrator acccount. Nu ja, gewoon beter voorkomen dan genezen.

Bedoel je nu dat werken met administrator account goed is of slecht ? aangezien mijn accounts op beide pc's thuis zijn ingesteld als administrator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.