Ga naar inhoud

Office 2007 Excel


Filip2301

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik werk in de horeca en maak vooral uren in de avond tot 's morgens.

Deze uren hou ik bij in een excelfile. Het probleem is dat mijn uren niet verder tellen na 0:00.

Bvb ik werk van 18:00 tot 2:00, dat zijn 8 uren. Maar excel telt die uren blijkbaar anders.

Voorlopig geef ik ze in als 6:00 tot 14:00 zodat ik niet boven de 24u kom.

Kan er mij iemand uitleggen hoe ik gewoon mijn uren moet ingeven en dat excel ze gewoon uittelt?

in bijlage mijn urenberekening. Alvast bedankt

PC Helpforum moderator bericht:

Ik heb je vraag verplaatst naar Microsoft Office/ subcategorie Excel.

Horeca VB.xlsx

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook perfect op te lossen zonder dat je het volledige datum en het uur moet intypen.

Lees dit even:

Procedure: Datums en tijden gebruiken in Excel

En lees vooral het stukje "Werken met tijdformules" , Verstreken tijd berekenen.

Om dat te vinden moet je wel een deel scrollen naar onder op de website.

Als je daar niet aan uit kunt, heb ik het even toegepast op je voorbeeld:

- selecteer alle van-tot tijden (d2 tot e29), rechtsklik en kies Celeigenschappen. Ga naar het tabje Aangepast en typ als opmaak u:mm (dat had je reeds juist geloof ik)

- selecteer het totaal van de tijden (f2 tot f29), rechtsklik en kies Celeigenschappen. Ga naar het tabje Aangepast en typ als opmaak :mm

(je kon eventueel ook jouw u:mm behouden, gebruik misschien voor alle zekerheid)

- om het totaal te berekenen tussen 2 tijden had u devolgende formule gebruikt:

=(e2-d2)*24. Dat is een goede poging, maar dit werkt niet als 24u voorbij is.

Dit is de juiste forumle: =(e2-d2) + ALS(d2>e2;1)

Typ dus deze forumle in in cel F2. Voer deze formule verder door naar onder via de vulgreep.

Als middernacht tussen de begin- en eindtijd valt, moet u rekening houden met het tijdsverschil van 24 uur. Dit doet u door het getal 1 toe te voegen, waarmee een periode van 24 uur wordt aangeduid.

Ik heb het even toegepast op je voorbeeld:

OPL horeca.xlsx

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je doet het zo:

=((D2>E2)+E2-D2)*24

Met celopmaak: getal met 2 decimalen

Of zo:

=(D2>E2)+E2-D2

Met cel opmaak: Tijd 13:00

Als je uren gaat optellen , en je komt boven de 24:00 uren.....dan gebruik je celopmaak: aangepast :mm... anders begint Excel telkens na 24:00 weer opnieuw te tellen bij 00:00

Zie ook in mijn voorbeeld hoe bovenstaande formule werkt:

Groet bucky

A1 groter B1 evalueren.xlsx

A1 groter B1 evalueren.xls

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.