Ga naar inhoud

Iconen bureaublad herschikken zich steeds weer na gebruik scanner


haku

Aanbevolen berichten

Aan wie dit leest:

Ik heb pas een computer met Windows 7 aangeschaft. Alles werkt prima behalve een zeer vervelend verschijnsel, waar zo te zien op de talrijke hits op Internet heel veel gebruikers last van hebben. Namelijk dat de bureaublad iconen zich ongevraagd alfabetisch schikken op een bepaald moment of na een boot. In mijn geval, echter, gebeurt het tijdens een welbepaalde operatie, met een specifiek verloop.

Als ik een beeld scan met de scanner van mijn HP 1400 printer/scanner, verschijnt na het voltooien van de scan een dialoogvenstertje rechts onder het scherm, dat vraagt of ik het zopas ingescand beeld wens te importeren (een tussenfase die tamelijk nutteloos lijkt - zoals vele waarschuwingen en vragen sinds Vista zijn onblije intrede deed in Windows, maar goed). Ik volg dus de instructies en het beeld wordt wel degelijk geïmporteerd op de plek bepaald in de importeer opties.

Nu komt de eerste eigenaardigheid: dit dialoogvenstertje is niet weer weg te krijgen! Zelfs niet als men nauwkeurig alle instructies volgt. Het enige middel om van het ding af te geraken is via Taakbeheer en het hard beëindigen van de 'taak' in kwestie. Dit gaat uiteraard gepaard met allerlei waarschuwingen, o.a. dat het beeld zou verdwijnen (wat niet het geval blijkt te zijn).

En nu volgt de tweede eigenaardigheid: op het moment dat dit niet weg te branden dialoogvenstertje eindelijk wordt verwijderd via Taakbeheer, herschikken zich de iconen van het bureaublad zoals hierboven beschreven!

Uiteraard heb ik van alles geprobeerd, zoals diverse mogelijkheden in 'Beeld' van het context menu van de desktop. Niets helpt. Maar een ding is zeker, het één (beeld scannen) heeft met het ander (niet weg te krijgen dialoogvenstertje er uit via Taakbeheer) te maken.

Het meest vervelende is natuurlijk dat je die tussenfase van het importeren niet behoorlijk kunt beëindigen. Maar het probleem van die zich herschikkende iconen lijkt wel schering en inslag te zijn. Wat een misère toch allemaal!

Mijn tijdelijke en weinig elegante oplossing is een klein freeware programma, Icon Restorer, waarmee ik de iconen a.h.w. vastleg en weer oplaadt. Maar, eerlijk gezegd, dit zijn geen manieren.

Dank voor een mogelijke oplossing.

Haku

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo 'stegisoft',

Het moet er wel uit: Win 7 bezorgt mij slapeloze uurtjes.

Hierna volgt een stap voor stap beschrijving van het fenomeen + een aantal screenshots van het gevraagde venstertje + extra's om dit allemaal te illustreren.

- Als een scan met mijn HP printer/scanner is uitgevoerd, verschijnt het venstertje in kwestie, zoals gezegd rechts onderaan het scherm. Zie jpg <haku - pic1 venstertje>

- Als ik dan op "Importeren" klik, is er een korte 'opslaan' activiteit en krijg je: <haku - pic2 venstertje.jpg>. Dit venstertje blijft en...

- ... als je het wil sluiten, verschijnt daarover: <haku - pic3 venstertje.jpg>. Het is eender of je nu op "Annuleren" klikt, op het kruisje, "ja" of "neen". Het venstertje blijft! Maar je kan wel niet meer op "Annuleren" klikken, dat nu 'uitgegrijsd' is. Zie <haku - pic4 venstertje.jpg>

- Dan maar Taakbeheer oproepen - waar de verwijzing naar het halsstarrig aanwezige "Foto's en video's importeren" wel degelijk prijkt. Zie <haku - Pic5 Taakbeheer met venstertje niet weg.jpg>

- Als je nu deze ontzettend vervelende 'taak' via Taakbeheer wil beëindigen, verschijnt alweer over het venstertje wat je ziet in <haku - pic5 venstertje zegt weer wat.jpg>

- Als je in Taakbeheer insisteert, krijg je deze waarschuwing te zien: <haku - Pic6 Taakbeheer met venstertje niet weg2.jpg>

- En als je dit nu forceert door op "Nu beëindigen" te klikken, is het venstertje eindelijk weg. Maar, wacht: ook blijkt dat een of meerdere openstaande Explorer mappen mee weg is (de andere openstaande programma's echter niet). Zie <haku - Pic7 Taakbeheer met venstertje weg maar ook venster Explorer.jpg>. In dit geval verdween de map "Mijn afbeeldingen" (maar bleven zowel Chrome als Word)

- Evenwel, deze hoogst saaie en vervelende saga is nog niet afgelopen. Want wat blijkt nu weer?! Dat de iconen van het bureaublad zijn herschikt! Hun juiste volgorde zie je in <haku - picA iconen normale toestand.jpg>. En wat krijg je na de hierboven beschreven Taakbeheer operatie? Kijk nu naar <haku - PicB Iconen herschikt na venstertje weg via Taskmanager.jpg>!!!

- Maar wacht, wacht, wacht! We zijn nog niet klaar. Het blijkt nu dat bij opstarten of heropstarten van de computer de venstertjes ook helemaal herschikt zijn (een situatie op het Net beschreven door duizenden Win 7 gebruikers). Deze herschikking is 'alfabetische volgorde'. En dit gebeurt of je nu in "Beeld" van de contextmenu "Pictogrammen automatisch schikken" aanvinkt of niet.

- En we zijn nog niet klaar: als je iets opslaat dat op het bureaublad moet terechtkomen (ik heb zo het aldus opslaan van beelden via mijn beeldprogramma IrfanView geregeld - zie ook noot hierna), in dit geval de jpg's van de screenshots die hierbij in bijlagen te zien zijn, krijg je: <haku - picC iconen herschikt na save van pics.jpg>!

Kortom, een geregelde puinhoop.

Zoals gezegd, kan ik 'gelukkig' de normale situatie herstellen via een kleine utility, Icon Restorer genaamd - maar ik zou dat liever niet doen, want die zit blijkbaar te rommelen in het Register. Let wel: dat gedoe met de iconen is begonnen voor ik die Restorer had gedownload en geïnstalleerd.

[Noot: Als ik nu IrfanView iets laat opslaan, duurt het een seconde of drie alvorens de iconen in de 'opslaan' map verschijnen. Dit was eveneens het geval voor de installatie van de Restorer - maar was zeker niet het geval voordat die iconen zo vreemd begonnen te doen.]

Dit alles was beslist niet het geval drie dagen geleden en is pas na het weekeinde opgetreden (er zijn wel een aantal grote updates van Windows geweest). Heb ook mijn virusscanner voor alle zekerheid grondig laten draaien. Niets aan de hand. Het enige 'drastische' dat misschien iets met de zaak te maken heeft en dat ik tot nu toe heb gedaan, behalve overhevelen van bestanden en nu en dan een safe programma installeren, is mijn bureaublad achtergrond wijzigen met een safe, door mij gemaakte foto.

Dus, mijn beste 'stegisoft', dit lijkt me wel een hele complexe situatie.

Sorry dat het zo lang moet, maar ik zie geen andere manier om dit uit te leggen...

Dank bij voorbaat.

haku

aangepast door haku
Bericht vas vanzelf midden in schrijven verzonden!
Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige gegevens die ik hier heb over deze tamelijk oude (=2005) maar goed functionerende printer zijn de volgende:

HP PSC All-in-One Series / Regulatory Model Number: SDGOB-0503

Hoop dat u het daarmee kunt stellen.

Kleine opmerking, die misschien van enig nut kan zijn. Toen de printer aan de nieuwe machine werd aangesloten, ging het OS op zoek naar een gepaste driver en vond die blijkbaar meteen; deze bevat vrijwel alle functies behalve een aantal extra's zoals . Op de oude machine heb ik de printer geïnstalleerd via de meegeleverde CD. Blijkbaar was dat nu niet nodig. Maar misschien ligt de hele last aan een element uit die driver. Misschien heeft u wat elementen uit de computer "Eigenschappen" van de printer nodig? Hoe dan ook krijgt u in bijlage de specs van zowel de nieuwe als de oude PC. Neem er nota van dat de HP 1400 rechtstreeks is aangesloten op de Win 7 machine, terwijl mijn andere HP 930C printer rechtstreeks is aangesloten op de XP machine en via het Netwerk kan gebruikt worden op alle in het Netwerk aangesloten PCs.

Het beste ermee,

haku

aangepast door kweezie wabbit
Bijlagen verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo!

Hierbij de gevraagde 'herziene' bestandjes. Intussen probleem scannen gedeeltelijk opgelost. Via de Windows Faxen en Scan utility loopt alles zonder problemen. Via andere beeld programma's met scan mogelijkheid (of rechtstreeks via de driver door met rechtermuisklik op de printer icoon te klikken en scannen selecteren) lukt net niet: dialoogvenstertje blijft zoals beschreven.

Wat de zich herschikkende iconen betreft: workaround gevonden via de utility Icon Restorer. Maar dat vaak voorkomend probleem blijft dus blijkbaar talrijke Win 7 gebruikers plagen.

Dus: scan probleem mag als opgelost beschouwd worden. Zich herschikkende iconen eigenlijk (nog) niet.

In ieder geval, dank voor de hulp!

Met beste groet,

haku

HARRY2 Specs Oude PC XP -#.txt

HARRY4 Specs nieuwe PC win7 -#.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo beste 'stegisoft',

Heb op 1410 geklikt en gecheckt: geen echte updates voor het probleem. Wel op die site de oplossing gevonden - om via de Windows Faxen en Scannen utility te gaan. Dan verloopt alles zonder probleem (dat importeer venstertje verschijnt zelfs niet!) We kunnen dus dit als opgelost beschouwen.

Het probleem van de zich herschikkende iconen op de desktop blijft daarentegen geheel. Heb de zaak wel gedeeltelijk opgelost via Icon Restorer, maar dat blijft geen ideale situatie.

Klein vraagje over pc-helpforum: waar worden de automatisch opgeslagen berichten bewaard?

Beste groet,

haku

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.