Ga naar inhoud

Zorin OS uittesten


Aanbevolen berichten

  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dag manneke,

Na wat opzoekingen te hebben gedaan heb ik de volgende samenvatting.

Wine is een programma dat het mogelijk maakt sommige Windows programma's in Linux te draaien, maar er is een grote maar!

Niet alle Windows gerelateerde programma's draaien onder Wine, er is een team die zich daar mee bezig houd en er is een lijst van programma's die door Wine ondersteund worden.

De lijst van programma's die door Wine ondersteund worden vindt u hier terug (het is wel allemaal nog in het Engels): WineHQ - Wine Application Database

U dient zich wel te registreren om de volledige lijst te raadplegen, eens u ingelogd bent kan u de lijst doorbladeren.

De lijst bestaat momenteel uit 21372 programma's die door Wine worden ondersteund.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter verduidelijking.

Heel veel mensen denken door over te stappen op Linux en daar alsnog Windows programma's te installeren via Wine (of PlayOnLinux) dat ze dan veilig zijn tegen virussen. Want je draait immers niet meer op Windows!

Let wel op! Dit is dus niet altijd het geval! Als je alle software die je voorheen gebruikte gaat emuleren via Wine, ben je nog net zo schadelijk bezig als Windows XP draaien.

Neem als voorbeeld dat je een Word documentje opent waar een macro in staat die al je toetsaanslagen opneemt en doorstuurt naar een kwaadwillige. Als je dit emuleert in Wine op Linux, zal die macro nog steeds blijven werken! (let op, dit is maar een voorbeeld!).

Als je overstapt naar Linux omdat je Windows 7 of Windows 8.1 te duurt vindt, of omdat je computer het niet aan kan, gebruik dan ook zoveel mogelijk linux software! Gebruikte je eerst Internet Explorer, gebruik dan nu Firefox voor Linux of Google Chrome voor Linux. Zoek je een tekstverwerker, deze zijn er ook gewoon voor Linux waarmee je je oude word documenten gewoon mee kunt openen! Denk dan aan LibreOffice of OpenOffice (mijn voorkeur is LibreOffice).

Pas wanneer er echt geen alternatief voor Linux is, zoals de meeste games, installeer de game dan via Wine (of PlayOnLinux). Vaak loop je nog tegen allerlei problemen zoals dat je geen beeld hebt, dat komt omdat je nog niet de juiste videodrivers (met name OpenGL) hebt geïnstalleerd.

Samenvatting

Ik hoop dat iedereen hier wat mee kan, want veel mensen maken deze fout! Zij denken door op Linux te draaien (welke versie dan ook) en alles te emuleren in Wine dat ze dan veilig zijn. Kwaadwillige software kan nog steeds in de broncode van de windows software worden verwerkt waardoor je net zo slecht bezig bent. Omdat er geen directe virusscanner actief is, merk je het zelf niet, dat je gegevens worden doorgestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

volgens mij moet je voor een windowsprogramma te installeren met wine gewoon eerst het programma downloaden. Ik stel firefox in om het op het bureaublad te downloaden. Dan vindt ik het gemakkelijk terug. Als je dan rechtermuisklikt en het keuzemenu opent. Zie je er helemaal bovenaan staan 'uitvoeren met Wine' of iets dergelijks. Dan installeer je dit programma in zorin en klaar voor gebruik. Heb dit uitgestest met zorinlive. Inderdaad draaien niet alle windowsprogramma"s in zora. Ik overweeg daarom een dualbootinstalatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja gaf steeds systeem fout aan en dan doorgaan en rapport versturen wat ik dan deed

Meestal was het bij het internetten met google crome en mail met mozilla thunderbird

Ik liep die wel in dualbooth naast windows7 nu heb ik de ubunto geinstalleerd met de schijf volledig geformatteerd dus draai nu enkel ubuntu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.