Ga naar inhoud

automatiseren gegevens kopiëren


RenéP

Aanbevolen berichten

  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je uitleg is duidelijk en volledig wat jouw zicht op tblGrootboek is.
Ik heb een kleine database gemaakt met wat gegevens  in. Ik heb de tabel tblGrootboek genoemd maar ik vermoede dat deze beter tblSoortenRekeningen zou heten?

 

Dat van die vlaggen begrijp ik wel maar zie er (voorlopig ?) het nut niet van in.

 

Je vertrekt van een klant? Een klant heeft meerdere? verrichtingen. Het soort verrichting is van het type wat nu in tblgrootboek zit? Daarvan wordt bijhehouden, datum, bedrag,...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tabel tblRekeningsoort kent alleen een opsomming van de soorten, zoals eerder vermeld: activa, passiva, kapitaal, ontvangsten, uitgaven en de verlies- en winstrekening. Met deze tabel wordt aan een rekening de soort toegekend zoals die door de rekeningnummers wordt toegekend (kas, bank, giro, debiteuren etc. vallen binnen de rekeningnummers 101 t/m/ 149 en zijn van de soort activa).

 

De tblGrootboek krijgt vanuit de tblBoekingen het rekeningnummer, de datum en het totaalbedrag van die rekening van een bepaalde periode, (d.i. bepaalde maand). Vanuit het tblGrootboek worden dan de overzichten gegenereerd, zoals winst- en verliesrekening, de balans (op het einde van het jaar) en alles wat nog gewenst wordt.  

 

Neem als vertrekpunt een 12-tal taxi's. De  klanten zijn anoniem, of zijn als klantnaam niet interessant. Wel de opbrengst van de huur van een limosine door een bruidspaar, bijv. Dus krijg je eerder te maken met chauffeurs, salarissen, opbrengst ritten (hoeveel per taxi gedetailleerd in  stads-, regionale, nationale en internationale ritten), onkosten van het wagenpark, waaronder brandstof, verzekeringen, onderhoud etc.

Het tblBoekingen krijgt dan bijvoorbeeld: 6 jan, Ritopbrengst taxi 1 (Rekeningnr 190,  soort ontvangsten) 45,--. Die 45 euro komen per kas binnen (Rekeningnr 101, soort activa). Er volgen in januari nog meerdere boekingen van Rekeningnr 190, Ritopbrengst taxi 1: op 8 januari voor 55,-- en op 12 januari voor 100,--. Het saldo van deze boekingen, nl 200,-- wordt bij het sluiten van januari geboekt in tblGrootboek: Rekeningnr 190, datum van de afsluiting (bijv 31 januari), onder de kolom H1 (equivalent voor januari van het huidige jaar (vandaar de H ).

 

Heb je nog gekeken naar de uitvoeringsregels van het dBaseIII+ programma? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nog gekeken naar de uitvoeringsregels van het dBaseIII+ programma?

 

 

Daar kan ik niets mee aanvangen, RenéP. Vooral omdat dit me een concept lijkt van meer dan 25 jaar geleden.

Er worden geen records meer gewist of overgeschreven naar een andere tabel. Je kan op 'elk' moment een query maken uit één of meerdere tabellen die je alle informatie geeft van wat je zoekt.

Voor mij is er maar één mogelijkheid en dat is van nul  opnieuw beginnen. Ik kan je daar bij helpen maar ik kan het zelf niet verzinnen omdat ik niet weet hoe een en ander met elkaar verbonden is.

 

Dat is heel veel werk maar ik weet geen andere weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Dat is heel, heel veel werk, inderdaad.

 

  • Ok, dBaseIII+ is definitief historie.

Er worden geen records meer gewist of overgeschreven naar een andere tabel. Je kan op 'elk' moment een query maken uit één of meerdere tabellen die je alle informatie geeft van wat je zoekt.

 

  • Wat bedoel je met het bovenstaande?
  • Als we alle details even over boord gooien, is er dan geen algemene invoerregel voor mijn oorspronkelijke vraag? Dus als ik de vraag anders stel: er is een tabelA met gegevens in veld1, veld2, veld3. Nadat die velden zijn gegroepeerd en getotaliseerd, wil ik die gegevens van tabel A  wegschrijven naar tabelB met corresponderende velden. (veld Rekeningnummer van tabelA  naar veld Rekeningnummer van tabelB, veld datum van tabelA naar veld datum van tabelB en het totaal bedrag van een bepaalde maand of periode van tabelA naar het veld met dezelfde periode. Hoe luidt de VBA-regel dan? Selecteer de tabellen en dan replace of insert? Als een dergelijke algemene regel niet mogelijk is, dan wellicht nog het volgende:
  • Het frmA dat je gemaakt hebt, komt in elk geval al een heel stuk verder. Het programma stopt bij de regel DoCmd.RunSQL strSchrijfrecord en geeft als melding fout 3073 tijdens uitvoering. De bewerking moet worden uitgevoerd op een query die kan worden bijgewerkt. Ik kan hier wel een uur naar staren, maar ik vrees dat ik dit niet zomaar oplos. Waar ik maar mee zeggen wil: is frmA na een mogelijke revisie t.a.v. dat strSchrijfrecord  wellicht uitstekend bruikbaar. 

Overigens, dank je wel voor al het werk dat je nu al gedaan hebt en zeker voor de aanbieding om als niks meer helpt dan maar vanuit nul te starten. Over dat laatste moeten we samen maar een beslissing nemen.

Groet,

René

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we alle details even over boord gooien, is er dan geen algemene invoerregel voor mijn oorspronkelijke vraag? Dus als ik de vraag anders stel: er is een tabelA met gegevens in veld1, veld2, veld3. Nadat die velden zijn gegroepeerd en getotaliseerd, wil ik die gegevens van tabel A  wegschrijven naar tabelB met corresponderende velden. (veld Rekeningnummer van tabelA  naar veld Rekeningnummer van tabelB, veld datum van tabelA naar veld datum van tabelB en het totaal bedrag van een bepaalde maand of periode van tabelA naar het veld met dezelfde periode. Hoe luidt de VBA-regel dan? Selecteer de tabellen en dan replace of insert?

 

 

Ik heb een vereenvoudigde database met een tabel tblBedragenSamenvoegen (daar zitten een reeks records in met een rekeningnummer en een bedrag)

Op het formulier frmVerwerkTabel staat een knop die de records van tblBedragenSamenvoegen uitleest, een totaalper rekening maakt en vervolgens wegschrijft naar een tabel tblTotaalPerRekening. Daar wordt ook de datum toegevoegd.

Ik vermoed dat jij zoiets bedoelde met jouw tabellen.

 

Ik heb tenslotte een kopie gemaakt tblBedragenNietSamenvoegen om te illustreren dat dit wegschrijven helemaal niet hoeft. Met een somatiequery qrySamengevoegdeBedragen haal je per rekening, per periode alles op wat je wilt zien.

 

Bekijk het allemaal eens rustig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het frmA dat je gemaakt hebt, komt in elk geval al een heel stuk verder. Het programma stopt bij de regel DoCmd.RunSQL strSchrijfrecord en geeft als melding fout 3073 tijdens uitvoering. De bewerking moet worden uitgevoerd op een query die kan worden bijgewerkt. Ik kan hier wel een uur naar staren, maar ik vrees dat ik dit niet zomaar oplos. Waar ik maar mee zeggen wil: is frmA na een mogelijke revisie t.a.v. dat strSchrijfrecord  wellicht uitstekend bruikbaar.

 

 ik krijg daar geen fout op. Mogelijks heb je het zipbestand niet uitgepakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.