Ga naar inhoud

pc bevriest op willekeurige momenten


jeffreyb96

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

 

Onlangs heb ik mijn eerste pc gebouwd (specs onderaan) en vanaf het begin had ik al problemen omdat mijn moederbord mijn ramgeheugen niet wou accepteren en ik dus niet kon posten (ik kon alleen in de bios raken door mijn 2 ram sticks in single channel te gebruiken). Dit heb ik kunnen verhelpen door de bios te updaten.

 

vanaf het moment dat ik windows 10 net had geïnstalleerd, merkte ik dat het scherm soms 'bevroor'. Niets reageerde nog, de monitor bleef hetzelfde scherm weergeven, geen bluescreen, alle fans blijven wel draaien en alle lampjes branden nog. heropstarten kon alleen door de powerknop ingedrukt te houden. 

 

Nu dacht ik dat dit wel verholpen zou worden door drivers e.d. te updaten maar dit was dus niet zo, de pc blijft dit doen (minstens 1-2 maal per dag). het rare is dat hij dit meestal niet doet onder load (bij games of benchmarks) maar heel dikwijls bij simpel webbrowsen of een documentje typen. sinds kort heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat alle usb poorten simpelweg uitvallen en het duurt dan ongeveer 10 seconden totdat ze een voor een opnieuw stroom geven. 

 

Ik heb tevergeefs gezocht in de windows logbestanden maar daar vind ik alleen kritieke waarschuwingen over kernel-power wanneer ik hem uitzet maar ervoor niks over een eventuele fout met drivers of usb apparaten...

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

 

alvast bedankt! 

 

specs:

CPU: Intel core i5 6600k (LGA1151)
Mobo: gigabyte GA-Z170X-Gaming 3-EU
RAM: Crucial Ballistix sport 16GB kit (DDR4-2400, CL16 (16-16-16), 1.2Volt)
CPU cooler: Noctua nh-u14s
Video card: Msi Gtx 970 gaming 4G
PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2
SSD: Samsung 850 evo 250GB
HDD: WD Blue 1TB (+ old 500GB laptop drive)
OS: windows 10
Case: Fractal design define R5
keyboard: corsair gaming strafe 
mouse: logitech wireless m705 marathon mouse
wifi pciE kaart: TP-Link Archer T6E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt Crucial Ballistix sport 16GB kit (DDR4-2400, CL16 (16-16-16), 1.2Volt) en dat betekend dat je wilt overklokken.

Van overklokken weet ik niks van.

Als je dat niet wilt doen dan kan je best 2133 mhz geheugen nemen.

 

Dat kan verklaren wat je zegt:

Word gebruikt de gewone geheugen.

 

Games gebruikt hoofdzakelijk videokaart geheugen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de reactie.

 

op het moment van aankoop was de 2400 mhz variant ongeveer even duur als 2133 mhz geheugen dus daarom dat ik iets hoger zit dan de standaardfrequentie. Ik heb het niet zozeer gekocht om te overklokken.  

 

Verder word er bij games toch ook veel van het gewone geheugen gebruikt en hij is tijdens het gamen ook al een paar keer gecrasht, ik denk dus niet dat de frequentie van het geheugen zo'n grote invloed zou mogen hebben. ook omdat het moederbord ram-modules ondersteunt tot boven 3000 mhz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.