Ga naar inhoud

Samsung Galaxy Tab 4 laadt traag op


magical00

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Sinds gisteren valt het me op dat mijn Samsung Galaxy Tab 4 (SM-T533) Android enorm traag oplaadt. Voorheen ging dit best snel, ook het opladen tijdens gebruik ging probleemloos. Ik gebruikt mijn tablet eigenlijk alleen voor YouTube en Netflix (af en toe Instagram/Internet). Ik speel geen games, ik heb er weinig app's op geïnstalleerd en ik gebruik gewoon de originele/bijgeleverde oplader van Samsung.

 

Vandaag heb ik mijn tablet volledig leeg laten lopen. Het helemaal opladen heeft vervolgens 6,5 uur geduurd. Ik lees/hoor dat meerdere mensen hier last van hebben (zelfs met veel langere oplaad tijd), maar dit is niet wat ik er van gewend ben. Normaal gesproken ben ik geneigd om mijn tablet aan de oplader te hangen als hij op +/- 50% staat, het duurt dan ongeveer 1 uurtje voordat het weer 100% is. 

 

Kan iemand mij misschien verder helpen??:blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem eerst eens op een lader van iemand anders proberen (5V 2A) Dit om zeker te weten dat het niet aan de lader ligt.
Als het niet de lader is zou je een reset kunnen proberen (Blijkbaar drie knoppen tegelijk indrukken)
Wees voorzichtig met reset. Ik weet nl. niet of je dan iets kwijt kan raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Veng,

 

Daar dacht ik inderdaad ook aan; maar ik ken werkelijk niemand die een Samsung tablet heeft met een oplader die ik kan lenen.. :( Helaas allemaal iPad'ers.

 

Ik heb wel geprobeerd te kijken met een app (genaamd Charging Current) om te kijken naar de maximale snelheid van het opladen. Dit hoort blijkbaar 1000 mA te zijn (?), maar de app gaf ieder minuut iets anders aan. Soms 92 mA, soms rond de 260 mA en soms zelfs een getal in de min. Wellicht bestaat er een alternatieve app die mij verder kan helpen (of eentje die wél werkt)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Tab 4 moet een lader hebben van 5V 2A. Eigenlijk is de enige goede manier van testen kijken of je lader inderdaad nog 2A kan leveren. Daarvoor moet je de juiste spullen en kennis bezitten om dit netjes te doen,
Heb je een originele lader? Want zelf kocht ik onlangs een lader en die kon idd de stroom niet leveren. Dat merkte ik aan het feit dat de Tab wel aan gaf dat de lader aangesloten was, maar er toch een rood kruis door het laad-symbool stond.
Dat brengt mij ook tot de conclusie dat het mogelijk niet de lader hoeft te zijn.
Vraagje: Als de Tab volledig geladen is, gaat hij dan wel nog voldoende lang mee of zou de accu "versleten" kunnen zijn?

Probeer het eens met de volgende app: Ampere Meter. Komt in mijn gsm te staan als "Live Charging"

Bij mij staat die redelijk stabiel.

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Veng,

 

Voor mijn Samsung Galaxy Tab 4 heb ik altijd al de originele Samsung oplader gebruikt; eentje met een output van 5.3V 2.0A

 

Gelukkig heb ik vandaag van mijn collega een Samsung oplader kunnen scoren! Helaas wel eentje voor de Samsung Galaxy Note 10.1, de kabel hiervan heeft een andere aansluiting (groot) en de adapter heeft een output van 5V 2A. Ik heb de geleende oplader uitgetest met mijn eigen kabel zodat ik het kon aansluiten. 

 

Test 1

Geleende oplader, niet stand-by (om de percentage te kunnen bijhouden...)
4% (van 61% tot 65%) in 17 min

Eigen oplader, niet stand-by 

4% (van 65% naar 69%) in 35 min

 

Test 2

Ik dacht ik probeer het ook even op een andere manier; ik heb gekeken hoeveel hij kan opladen 10 minuten, dit keer wél in stand-by modus. 

Eigen oplader, 3% in 10 minuten. Geleende oplader ook exact 3% in 10 minuten.. 

 

Volgens mij doe ik het helemaal verkeerd. Wellicht heb jij de gouden tip om het op een betere manier te kunnen vergelijken? 


Test 3 - AmpereMeter

Ik heb de app gedownload, bij gebruik zegt hij al gelijk 'geschatte tijd 225 minuten', en hij staat op 80%... ?

Daarnaast geeft hij 499mA aan. API level is 19. Dit zegt mij natuurlijk helemaal niets.. Is hij gezond? :) (eigen oplader trouwens)

 

Als antwoord op jouw laatste vraag; Volgens mij is er weinig verschil in accu-duur. In eerste instantie viel het traag opladen alleen op. Nu lijkt het misschien ook sneller leeg te lopen (omdat ik toch problemen met het apparaat heb) terwijl dat misschien niet eens het geval is.. Ik weet het niet zeker.

 

 

@ Smoosh; dank je wel voor de link. Had ik nooit eerder geprobeerd. Er kwam alleen niets uit? (met flitslampje erbij geen stof kunnen vinden :) )

aangepast door magical00
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het toch beter een nieuwe lader aan te schaffen ?

Deze kosten niet zo veel (zorg er wel voor dat je voltages en ampère hetzelfde zijn).

Indien je toch een nieuwe lader hebt aangeschaft en de tablet steeds traag blijft opladen dan ligt het misschien toch aan de tablet.

Ook zou ik willen vermelden dat batterijen hun capaciteit verliezen na een tijd wegens ouderdom.

In verband met die batterijen kan het misschien helpen om deze link door te nemen.

aangepast door Smoosh
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.