Ga naar inhoud

Hoe partitioneren in windows 10


JEANSPANJE

Aanbevolen berichten

Ok, mooi zo: het lukt je goed blijkbaar.

 

Morgen pakken we je C aan, maar vooraf twee vragen voor alle zekerheid, want een C partitioneren is niet zonder gevaar :

 

a. Je hebt je systeembackup van je Acer nog op je kleine externe?  (ik vermoed van wel)

 

b. Je hebt ook een opstartschijf voor je systeembackup gemaakt? (hierin staan dus ook je eigen bestanden?) - want moest het mislukken, dan heb je die nodig.

 

(en ik vroeg naar de plaats van je eigen bestanden omdat  nieuwe mappen meestal niet op je bureaublad worden geplaatst - 'k zou ze dus verplaatsen naar je documenten of zo)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

a) en B) positief alles is nog opgeslagen daar.

de vraag naar mappen is mij niet duidelijk.  Moet ik alle eigen bestaande bestanden zoals muziek, foto's mails enz.  naar documenten verplaatsen?  Dan wordt documenten map onoverzichtelijk toch?

 

Nu staat alles onder de naam ACCES RAPIDE.  Maar ook in  "MIJN PC" Mag dit zo blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, daar gaan we dan:

 


Partitioneren C

is het moeilijker ?  Nee, niet moeilijker wel gevaarlijker: als er tijdens het partitioneren iets met je laptop gebeurt is het moeilijk om het te gaan herstellen (want je kan niet meer in je windows, trouwens die is negen kansen op tien stuk.)
Wat kan er fout gaan?
Normaal gesproken gaat er gewoon niets fout, maar als je bv een stroomstoring krijgt, als ... dan zou het fout kunnen lopen.
In jouw geval - een laptop - bestaat die kans nog minder omdat hij zijn eigen batterij heeft, maar toch.
Daarom is het dus belangrijk dat je van àlles wat op je huidige C staat (systeembestanden èn je eigen bestanden) een kopie hebt. (vandaar mijn controlevragen van gisteren)

Daarom: zorg dat je batterij volledig opgeladen is, of beter nog: leg hem aan het net

Bedoeling van dit partitioneren: je systeem(Windows)bestanden afzonderlijk zetten zodat je backups nooit veel te groot gaan worden èn zodat je eigen bestanden dan op een andere partitie zetten - dan hoef je nooit in je C-partitie meer te gaan werken en kan je er ook niets fout in doen. (dit laatste is wel een tamelijk algemene uitspraak)


c. Verklein je partitie tot ong 150 à 200 Go - zorg wel dat je die partitie 'links ' legt, dus  dat jij de grote huidige 'partitie' van je C met de rechterbalk naar links sleept tot je die grootte overhoudt. Je moet deze keer dus NIET kiezen voor een partitie maken (former?), verplaatsen (déplacer?) maar voor verkleinen (diminuer?): je klikt je Acerpartitie aan en gaat dus de rechterbalk naar links slepen (sorry dat ik het even herhaal maar veiligheid is in dit geval belangrijk)

Moest je niet zeker zijn, maak dan een screenshot en breek het partitioneren af en vraag raad.


d. Eenmaal het partitioneren begonnen: onderbreek het partitioneren NIET ! (of je kan je laptop bij een hersteller binnendragen)

succes !

 

als je mijn voorzichtigheid wil begrijpen: lees even dit topic

 

(en lees ook eerst het antwoord van Nokiaprox - die heeft het nog over een vorige vraag van je)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter verduidelijking:

De persoonlijke mappen muziek, foto's, mails,... moet je NIET verplaatsen naar Documents! ENKEL de nieuwe map die je aanmaakte op je bureau (met de bestanden van je nieuwe schijf) mag je wel verplaatsen naar Documents. We doen dit omdat anders op de duur je bureaublad heel onoverzichtelijk zou worden.

 

Dat die mappen twee keer voorkomen in verkenner (onder acces rapide en onder ce PC) is normaal. Daar hoef je niets aan te veranderen.

 

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.