Ga naar inhoud

Hoe partitioneren in windows 10


JEANSPANJE

Aanbevolen berichten

 

Hi Passer,

Daar gaan we dan voor een nieuwe week!  Veel moed toegewenst!!

Ik heb de ACER schijf ingeteld zoals in de link door U vermeld staat.  De externe nieuwe schijf is losgekoppeld.

Hierbij een shot van de huidige scchijftoestand:

 

Als ik echter vanaf dit minitool programma naar mijn ACER schijf kijk dan krijg ik een ander beeld (zie shot ook hiervan)

Op het ene staat 100 Mb ESP(FAT32) en in het andere beeld staat alleen 100MB.  Hoe kan dit en wat moet ik daarmee doen?  Waartoe dient die ESP?

 

Ik wacht op Uw verdere instrukties.

Capture.PNG

Capture.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, het is je dus gelukt ?  Mooi zo !

 

Eerst dit: van partities op je systeemschijf blijf je best àf - of je moet zéker weten wat je gaat doen.

 

EFI-systeempartitie (Extensible Firmware Interface System Partition (ESP), 99-100 MB) Deze partitie bevat de opstartbestanden van Windows. (afblijven dus)

 

Wat die 'Other' er staat te  doen weet ik ook niet, laat ze gewoon staan - ze is toch maar 16 Mo.

Die Recover heeft te maken met je laptop (van hieruit kan je hem terugzetten zoals je hem kreeg - normaal gesproken heb je die niet nodig maar je weet maar nooit)

 

(en straks ga ik (*) verder: van de 'lege' plaats een nieuwe partitie maken, daarop ga je dan best je eigen bestanden plaatsen zodat je nog maar zelden in je C moet zijn, we gaan die dan ook D noemen, je gaat best dan Mijn Documenten (Mes documents?) op die D zetten enz...)

 

(*) tenzij Nokiaprox me voor is :xd:

 

nu is het etenstijd...  :)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gelukt hé van die oude heer?

Je gaat nu op die lege partitie mijn eigen bestanden plaatsen.  Ik weet nog steeds niet hoe ik de systeembestanden van de persoonlijk mappen ka  onderscheiden.  Waar kan ik dit zien welk mappen NIET mijn eigen mappen zijn?

U zegt ook dat u die partitie dan D noemt en daar moet ik mijn bestanden in zetten.  Leg nog eens uit hoe ik te werk moet gaan daarvoor?

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

grijns  - ja hoor, 't heeft me gesmaakt.

 

En zo ben ik daarstraks vergeten vragen: hoe ging het allemaal?  Niet bij vragen uitgekomen waar ik niets van vertelde? Ik vermoed dat het vlot ging?

 

 

Goed, eerste stap nu: we maken van je vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie:

 

open Minitool partition en klik rèchts op je grote vrije ruimte (unallocated betekent 'niet toegewezen' in mensentaal: nog vrije plaats.

 

Partitie maken 03.jpg

 

Je krijgt een klein schermpje met bovenaan Create <  hier klik je op.

 

Volgend scherm:  Partitie maken 05.jpg

 

Partition label: je kan hier je partitie een naam geven vb teksten, bestanden, ...  maar je mag het ook gewoon blanco laten (wil je ze later toch een naam geven, dan kan dat later nog)

Deze naam is niet hetzelfde als de schijfletter: die ga je toekennen via Drive Letter (zie plaatje -

 

Klik dat vakje (waar bij mij P in staat) open en ik vermoed dat de letter D nog in het lijstje staat. Kies dan de letter D.

Moest de D niet meer in het lijstje staan omdat ze bv de schijfletter van je dvd-speler is, dan kies je maar voor de E

(De schijfletters kunnen later ook nog aangepast worden als je dat wil)

 

Klik dan op OK  (de andere dingen die er staan laat je gewoon staan, niet wijzigen)

 

Dan opnieuw naar bovenaan het hoofdscherm en klik er op Apply.

 

Wacht tot het programma beëindigd is,

ga dan naar je verkenner en dan moet je een tweede partitie D of E hebben (volgens de letter die je koos)

 

Is het OK?  >  dan ga je van uit verkenner al je eigen bestanden naar die nieuwe partitie verplaatsen zodat je in de toekomst nooit of maar zelden naar je C moet (voor je eigen bestanden)

 

Op die D/E  kan je gewoon mappen (fichiers) aanmaken zoals je wil.

 

Ben je zover, dan gaan we je Mijn Documenten(Mes documents?) van de C naar de D/E verplaatsen  (bedoeling: als je een systeembackup maakt, dan moeten die niet meer meegenomen worden in de backup, dit houdt je backup kleiner  EN als je later - om een of andere reden - een systeembackup terugzet naar je C, dan houd jij je Mijn Documenten zoals ze waren vóór het terugzetten en niet langer zoals ze waren toen jij de systeembackup maakte - kan je volgen?)

 

enfin: weer werk aan de winkel hé Jean?  (en bij twijfel: gewoon Discard en vragen stellen :) )

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, je begint het programma nu te kennen.

Je kan - als je wil - je externe terug aankoppelen en er gewoon één enkele partitie van maken (één van de twee wissen, dan de andere uitbreiden - je kent het nu hé :) )

 

1 uur terug, JEANSPANJE zei:

die eigen bestanden en waar vind ik die?

 

Heb je nog geen eigen teksten, foto's, .... op je Acer gezet?

 

enne: maak eens een screenshotje van je C (van de verkenner deze keer) met de mappen erop?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Capture.PNG

D externe schijf staat terug zonder partities dus.

Neen ik hbe hog geen eigen teksten, foto's enz............  op mijn ACER GEZET.

Hierbij het gevraagd shot van mijn C (van de verkenner met de mappen erop)

Moet ik ook van mijn opengeklapte ACER sturen want de mappen van hierboven staan NIET in C?

Hier komt de eerste shot

Capture.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Jean, ik postte daarstraks iets over je screenshot van hierboven - je zal de mail wel ontvangen hebben - maar ik verwarde  twee screenshots van je en ik wiste dus mijn vorig bericht -sorry voor de vergissing)

 

Nu raad ik je aan van uw map Documents over te brengen (déplacer) naar je E-partitie.  (maar lees éérst mijn opmerking achteraan over de schijfletters: als je ook dàt wil doen, wacht je beter met je Documents te verplaatsen!)

Reden: als je op dit ogenblik een systeembackup maakt en die later gaat terugzetten, wordt die map mee in de backup opgenomen en wordt later dus een oude versie (van op het ogenblik van je backup) teruggezet.

Nadeel: alles wat in die map gekomen is NA het maken van je backup ben je dan kwijt (tenzij je er op dat ogenblik aan denkt van die bestanden eerst ergens anders naar te gaan kopieren - alleen: het is moeilijk om op dat ogenblik te gaan uitzoeken wèlke bestanden van nà je backup zijn.

Als je ze op de D zet, heb je er later geen problemen mee want die backup komt dan aan die Documents niet aan.  (ben ik duidelijk genoeg?)

 

Dit is iets waar je eigenlijk zelf voor kiest. Moest je dit allemaal ook vinden (zoals ik, 'k heb zelf mijn Documents ook op een andere partitie staan),

dan kan je hier vinden hoe je het moet doen: https://informatique-beaujolaise.blogspot.be/2013/02/deplacer-mes-documents-sur-une-autre.html

 

Wat ik ook voorstel is van je partities een meer logische schijfletter te geven: van dus je tweede partitie de letter D te geven ipv de F van nu  (en de letter D van je dvd-speler  te gaan veranderen in een andere) - maar daar beslis jij natuurlijk over. Als alles op de huidige manier voor je OK is: voor mij hoeft het niet persé hoor - het is tenslotte jouw computer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.