Ga naar inhoud

USB werkt plots niet meer


DHZ

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal bestanden verplaatst van mijn laptop naar een USB stick. Vóór ik de laptop uitschakelde heb ik gecontroleerd of de bestanden op de stick zichtbaar waren, wat het geval was. Ik heb de USB stick niet verwijderd toen ik de laptop daarna op de normale manier uitschakelde. Toen ik de laptop de volgende dag echter terug inschakelde bleek de USB stick nog wel zichtbaar in Explorer, maar toen ik de bestanden wou bekijken kreeg ik volgende melding:

 

melding 1.JPG


Klikken op “Annuleren” geeft melding 2:

 

melding 2.JPG

 

Klikken op “Eigenschappen” geeft volgende resultaten:

 

eigenschappen algemeen.JPG

 

Het lijkt of de USB stick volledig vol is, terwijl hij de dag ervoor slechts halfvol was.

 

eigenschappen hardware.JPG

eigenschappen USB DISC 3.0.JPG

 

Is hier nog iets aan te doen? Ik heb nog niets opnieuw geformatteerd. Ook op andere PC's of laptops krijg ik dezelfde meldingen. En misschien heeft het er niets mee te maken, maar deze USB stick wordt steeds herkend als "K;", terwijl eender welke andere stick die ik in dezelfde USB poort steek "H" is.

Ik heb ondertussen op YouTube enkele filmpjes gevonden, waarbij men eerst een check disk doet (CHKDSK) van de USB stick en daarna met een programma "Find and Mount" of met "DDR recovery".

 

Hierbij de link van een van deze filmpjes:

 

 

Zal ik dat proberen? Graag uw mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de spanning er plots werd vanaf genomen, dat dit voor een overspanning zorgde die je stick defect maakte.

 

Vergelijk even met dit topic - maar het enigste voordeel dààr was, dat TS zijn stick later nog kon gebruiken. BEstanden terughalen schijnt iets anders te zijn. (TS spreekt in zijn eerste post over een programma (dat ik niet ken) - mogelijk kan je het eens uitzoeken (hoe het werkt, of het bij jou werkt,...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil met de topic waarnaar u verwijst is dat ik alsnog (indien mogelijk) de bestanden op de USB stick wil herstellen.

Ik heb intussen al enkele mogelijkheden onderzocht.

  • Met het commando CHKDSK K:/ r of /f krijg ik volgende melding:
    CMD.JPG
     
  • Vervolgens heb ik het programma Partition Find and Mount gedownload (http://findandmount.com/download/) en de USB stick gescand. Resultaat:
    Find and Mount.JPG
     
  • Met de gratis versie van programma EaseUS Data recovery Wizard kan ik alvast alle bestanden herkennen die op de USB stick stonden (en hopelijk nog staan). Met de gratis versie kan echter blijkbaar maximaal 500 MB hersteld worden en er staan ongeveer 30 Gb data op de USB stick. Upgraden kost 66,69 €, maar die mogelijkheid hou ik nog even in beraad.

    EaseUS data recovery.JPG
     
  • Op www.wondershare.net staat ook een data recovery tool, maar mijn Internet security programme (Bullguard) blokkeert deze website. Is het veilig dit programma alsnog te gebruiken? Mogelijk moet ik daar ook (net zoals bij EaseUS) upgraden naar de betaalde versie, gezien het groot aantal files die ik graag zou terugzien. Iemand ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar staat de stick nu in Raw en kan niet door Windows-zelf benaderd worden.

 

Wat denk je van eerst data te gaan proberen te recoveren?

 

(even tussen (): heb jij bestanden alléén op een stick staan? zoals je merkt, is dat wel om problemen vragen... Belangrijke data altijd minstens op twéé verschillende dragers bewaren - enfin, dit even terzijde)

 

Waar je veel mogelijkheden en info vindt: http://www.tomshardware.co.uk/forum/285747-32-drive-formatted

 

Je zal merken dat bij sommigen bepaalde zaken wèl en bij anderen toch niet werken. Je gaat dus een en ander moeten uitproberen.

 

Goed, hou dit in gedachten als je een herstel (recover) programma gaat gebruiken:

Het principe is: het programma downloaden en het installeren op een ànder medium dan je verloren data staan. Vb. op een andere partitie/schijf/usb of CDrom.
GEBRUIK ONDERTUSSEN DE BETROFFEN STICK ALLEEN MAAR OM TE LEZEN (maar dat weet je wellicht wel) want al wat je er op doet (buiten lezen) kan bestaande bestanden overschrijven!
o ja: de bestanden die je herstelt ook niet naar de betroffen schijf laten terugzetten, maar ook weer naar een ander schijf/partitie/medium

 

Op die pagina staan verschillende recoverprogramma's - die echter niet allemaal freeware zijn.

Daarom raad ik je aan één (of meer) van deze te gebruiken:

 


http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29

(Recovers files from disks with physical damage. Allows you to copy files from disks with problems such as bad sectors, scratches or that just give errors when reading data. The program will attempt to recover every readable piece of a file and put the pieces together. Using this method most types of files can be made useable even if some parts of the file were not recoverable in the end)

 

Verder vind je er hier nog een boel - 'k zou zelf eerst eens beginnen met Recuva - dit is gekend en heeft een goede naam.

 

succes !

 

nog wat ideeën:

'k dacht dat met EaseUS tot 2 Gig kon gerecupereerd worden, maar dat is nog geen 30 Gig zoals jij wil.

 

De vermelding RAW-drive betekent: dat je bestandssysteem corrupt is, dat het systeem niet kan bepalen of je schijf nu fat, NTFS, ... geformateerd is.
Je hebt dus geen toegang tot je schijf en/of je kan bestanden van deze schijf niet meer benaderen.

De oorzaak kan veelvuldig zijn: een virus, een foute formattering, slecht afsluiten van je systeem, power-uitvallen,...

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met EaseUS Data Recovery Wizard Free heb ik enkele bestanden kunnen terughalen waar ik nog geen backup van had. De meeste andere bestanden had ik nog wel ergens staan, maar op de stick stonden ze mooi geordend bij mekaar.

Ik had eigenlijk gehoopt met behulp van een bepaalde handeling, software of wat dan ook de gehele memorystick terug bruikbaar te kunnen maken.

U heeft natuurlijk gelijk dat het niet erg verstandig is belangrijke bestanden enkel op één informatiedrager (i.c. de memorystick) te bewaren. Maar aangezien ik nog nooit problemen gehad had met die stick heb ik de bestanden van de laptop ineens verwijderd bij het kopiëren (Ctrl x i.p.v. Ctrl c). Na het kopiëren bleken ze trouwens netjes op de stick te staan.  Het  was mijn bedoeling de gekopëerde bestanden daarna netjes te kopëren op een andere harde schijf om ze veilig te bewaren... Wat er gebeurd kan zijn weet ik nog niet.

Met Recuva kon ik geen enkel bestand terughalen.

De link naar roadkil.net heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest je roadkil nog uitproberen: weet achteraf eens iets te zeggen over het gebruik - dit kan voor latere lezers nog interessant zijn.

 

1 uur geleden, DHZ zei:

Wat er gebeurd kan zijn weet ik nog niet

Ik heb gelezen dat het elektriciteitsnet soms heel minieme uitvallen van stroom zou hebben - voor ons niet op te merken - maar als dit gebeurt bij het schrijven naar een usb, dan kan zo iets jouw probleem veroorzaken. Of het ook echt dàt was, weet ik ook niet.

(Zelf heb ik een jaar geleden iets soortelijks meegemaakt: een stroomuitval in huis (zekering uitgevallen) - en normaal valt je computer dan uit (ja, bij mij toen dus ook) en zet je die gewoon terug aan.

Niet dus: terug aangezet en hij vond zijn schijf niet meer... Oorzaak was blijkbaar de MBR die beschadigd was - wellicht werden dingen op dàt ogenblik net weggeschreven. Ik had een kloon van mijn systeem maar ook het revocerprogramma herkende de schijf niet. Het kostte mij een halve dag om alles terug draaiend te krijgen ... :angry:)

 

Enfin: graag gedaan DHZ!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.