Ga naar inhoud

Windows update werkt niet


Kareltje

Aanbevolen berichten

Ik vermoed dat de door het systeem gereserveerde partitie te klein is.

Klik met de rechter muisknop op de knop Start en kies dan Schijfbeheer.

Wacht even totdat het venster Schijfbeheer geopend is.

Zorg ervoor dat alle partities op de C: schijf zichtbaar zijn.

Eventueel extra harde schijven zijn nu niet van belang.

 

Je kunt het venster verkleinen en vergroten door de randen van het venster beet te pakken en dan naar binnen of naar buiten te slepen.

Ik wil dan zoiets van je zien:

 

58d2bf56381f7-Schijfbeheer.png

 

Dit is de afbeelding van mijn C: schijf. De door systeem gereserveerde partitie is bij mij 100 MB groot, en daarvan is nog 69 MB (= 69%) vrij.

Ik ben benieuwd hoe groot bij jou de door systeem gereserveerde partitie is, en hoeveel ruimte daarvan nog vrij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten hoort de EFI-systeempartitie standaard 99 of 100 MB groot te zijn. Die van jou is te klein (slechts 56 MB groot). Ik vermoed dat daar het probleem zit.

Ik zou die EFI-systeempartitie vergroten totdat hij 100 MB groot is. Iets groter mag ook, maar liever niet verder gaan dan 200 MB.

Je krijgt dat niet voor elkaar met Schijfbeheer van Windows. Je hebt er een apart programma voor nodig.

 

Ik heb zelf wel af en toe met partitioneringsprogramma's gewerkt, maar ik heb er niet echt veel ervaring mee. Ik zal het in de afgelopen 10 jaar misschien maar 5 keer gedaan hebben. Daarom is het beter om te wachten op reacties van andere forumleden. Die kunnen je dan vertellen of dit de juiste aanpak is.

Je kunt wel alvast wat gaan lezen. Klik op de volgende link: http://www.techpulse.be/hintsentips/213026/zo-kan-jij-de-windows-10-update-vandaag-forceren/

Dat verhaal lijkt helemaal te gaan over het upgraden van Windows 7 naar Windows 10. Ja, dat klopt, daar begint het mee, maar scrol op die pagina naar beneden, totdat je komt bij Oplossing 3: Exotische problemen.

Daar wordt volgens mij exact jouw probleem beschreven: "De door het systeem gereserveerde partitie kan niet worden bijgewerkt."

Lees door welk programma daar aanbevolen wordt (MiniTool Partition Wizard Free Edition) om de syteempartitie te vergroten en hoe je dat programma gebruikt.

 

Eerst alleen lezen dus! Wachten met uitvoeren totdat je op dit forum daarvoor groen licht hebt gekregen van ter zake kundigen. Of je moet zelf al redelijk wat ervaring hebben met zulke programma's...

Tip: bij partitioneringswerkzaamheden kan er iets mis gaan. Daarom is het altijd aan te bevelen om eerst een image van de harde schijf te maken en dat op een externe harde schijf op te slaan. Bovendien moet je weten hoe je zo'n eerder gemaakt image terug kunt zetten, wanneer het onverhoopt fout loopt.

 

Ik hoop voor je dat je nu snel een reactie krijgt van mensen die hier meer kennis over hebben, zodat je zeker weet dat je die weg moet inslaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

(nu ik het antwoord van Porrelaar volledig doorneem, merk ik dat ik hier in herhaling val - maar de herhaling is de moeder van de wijsheid toch?)

 

Efi-partitie te vergroten met MInitool partition Wizard  (freeware) ('k merk juist dat Porrelaar dit ook al aan gaf)

MAAR !  Gezien het om een systeemschijf gaat raad ik je aan van een kloon (backup) te maken van die schijf op een externe of op een usb (die groot genoeg is)

Je kan het ook zonder riskeren - en meestal loopt het wel goed af - maar soms lukt het ook niet en dan kan je soms achteraf zelfs niet meer aan je C aan (laat staan je computer nog opstarten). En ook dit is meestal herstelbaar maar je moet er dan wel de nodige kennis voor hebben, dit is niet meer zo simpel..

 

Andere bedenkingen:

a. je schijf is blijkbaar maar 110 Gig groot. Voor windows + programma's is dit voldoende, maar als je er dan nog veel eigen bestanden (en ik denk dan aan grote bestanden: audio en vooral video-films) op staan hebt, dan is ze eerder aan de kleine kant!  Op mijn systeemschijf staat alleen windows en programma's en de gebruikte ruimte is daar al 80 Gig van.

Als je dan windows wil gaan updaten, dan heeft die bovendien ook nog voldoende ruimte nodig om tijdelijke bestanden te plaatsen en dus vrees ik dat je nogal krap zit qua ruimte.

b. wat me verwondert in je plaatje: er is sprake van "kan windows 10 niet INSTALLEREN"  èn: "onderdelenversie updaten naar versie 1607"

Wellicht moeilijke vraag voor je: had je dan de 1607 nog niet?  Maar ook: je had toch al minstens windows 10-zelf al wel op je schijf? ('k wilde dit toch even nakijken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Passer updaten naar versie 1607 betekent dat je daarmee de Anniversary update = Verjaardagsupdate = Jubileumupdate binnenkrijgt. Die grote update werd zo genoemd, omdat Windows 10 op dat moment 1 jaar oud was.

Kareltje heeft dus Windows 10 al als besturingssysteem, maar het is een oudere versie.

 

Op dit moment heeft Kareltje nog ruim 72 GB vrij op de C: schijf. Hij kan dus nog even vooruit qua ruimte.

 

@Kareltje Je hebt van Moderator Passer het groene licht gekregen. Dus ga je gang als je het aandurft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, porrelaar zei:

 updaten naar versie 1607 betekent dat je daarmee de Anniversary update = Verjaardagsupdate = Jubileumupdate binnenkrijgt

Daar zit hij dan wel een boel mee over tijd - (vandaar mijn vraag) - èn hij staat nog de grote update van vorige week achter.

 

Zou hij dan niet beter gewoon via media creation tool de laatste windows 10 binnenhalen en die installen met behoud van instellingen?

(na het vergroten van die efi-partitie natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf zo doen: eerst die EFI-systeempartitie vergroten totdat hij 100 MB groot is of iets groter. Controleren in Schijfbeheer of alles goed gelukt is.

Daarna naar deze website gaan: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

 

Op die website hoort Kareltje te zien staan: " We zien dat je Windows 10 gebruikt. Als je wilt updaten naar de laatste versie, klik dan op Update nu."

En dan is het een kwestie van klikken op de knop Update nu, die daar vlak onder staat, en dan de aanwijzingen volgen:

 

58d2ea08bb549-Update_nu.png

 

Maar mogelijk bedoel jij hetzelfde, Passer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk (klik maar eens op Hulpprogramma nu Downloaden - dan kom je bij het MTC terecht.

 

Maar 'k zou nu even de TS terug willen horen want vooraleer met Minitool aan de slag te gaan, zou ik hem nog een linkje aan de hand willen doen (gebruik van Minitool namelijk) - want als TS er nu aan begint, komt hij met vragen te zitten vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.