Ga naar inhoud

Edge (Windows 10) werkt niet goed


Albert134

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Waarschijnlijk drukte je op "Quote", maar wat ik wilde zien zie ik. De map (waar de rode pijl naar wijst) DataStore daar zitten je favorieten van Edge in.

 

59d65aa3b8a0c-Screenshot-2017-10-5_Edge_

 

Kopieer en plak die in een map met bv de naam Backup favorieten Edge.

Nu zou je Edge geheel kunnen resetten of heb je ook nog "Exstensies" in Edge?

Anders zou je die even op moeten schrijven om die later weer toe te gaan voegen.

 

Ik kan je niet 100% beloven dat hierna je probleem is opgelost maar het is zeker het proberen waart.

Hierna help ik je weer indien nodig om de favorieten terug te plaatsen.

 

1. Microsoft Edge compleet resetten waarbij alle instellingen en gegevens verloren gaan.

Download 57591a68c6ad5-Powershell-icon.pngReset_Microsoft_Edge.zip naar bijvoorbeeld het bureaublad.

  • Let op!Microsoft Edge zal compleet gereset worden waarbij alle instellingen (favorieten e.d.) verloren zullen gaan.
  • Pak het bestand Reset_Microsoft_Edge.zip uit.
  • Klik met de rechtermuisknop op Reset_Microsoft_Edge.ps1 en selecteer de optie Run with PowerShell.
  • Er verschijnt nu een blauw scherm waarin het script uitgevoerd gaat worden om Microsoft Edge te resetten.
  • Typ in het onderstaande venster vervolgens de letter A (Yes to All) gevolgd door enter om door te gaan.

57591c2fa4e6e-Powershell-edge-reset.png

  • Wanneer het script gereed is zal PowerShell automatisch sluiten.
  • Zodra je Microsoft Edge voor de eerste keer weer opstart krijg je onder andere weer de mogelijkheid om je favorieten te importeren en alles naar wens in te stellen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn exstensies?

 

Ik heb ook nog gevonden dat ik de favorieten als Html-bestand vanuit Edge kan exporteren.

Dat staat overigens op een vreemde plaats, namelijk bij importeren onder de instellingen.

Ik heb dat gedaan en het verzamelbestand is zelf ook een html-bestand. In dat bestand kan ik op een link klikken en dan wordt de betreffende web-pagina geopend.

Is het niet handiger om dat te gebruiken bij een herinstallatie?

 

De kopie van de gehele directory waar DataStore toe behoort had ik al gemaakt (te zien op mijn Backup schijf: BackupEdgeFavorietenAlbert).

 

aangepast door Albert134
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik paste het bovenstaand bericht aan voor een typefoutje.

Nu wilde ik het nog een keer aanpassen/aanvullen, maar dat gaat niet.

Kan er maar 1x aangepast worden binnen zeer korte tijd?

 

De aanpassing betreft het volgende.

Mijn vrouw gebruikt op dezelfde desktop ook internet. Tot voor kort IE11 in de W10-versie.

Ik heb een week geleden haar favorieten van IE11 geïmporteerd in Edge (op haar account) en dat ging probleemloos.

Nu heb ik net ook nog even gekeken of het probleem van favorieten niet kunnen aanpassen of verplaatsen ook bij haar geldt.

Dat is niet zo. Bij haar account werkt Edge volkomen normaal en kunnen favorieten van naam veranderd worden en verplaatst in de favorietenlijsten.

Zij heeft echter maar enkele tientallen favorieten en ik enkele honderden. Zou dat verschil uitmaken?

 

Als er een herinstallatie plaatsvindt, geldt die dan ook voor haar?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat zijn exstensies?


Enig uitleg: http://www.computeridee.nl/workshop/extensies-voor-edge-downloaden-en-installeren/

 

Kan er maar 1x aangepast worden binnen zeer korte tijd?


Volgens mij hebben leden hiervoor maar een bepaalde tijd.

 

Zij heeft echter maar enkele tientallen favorieten en ik enkele honderden. Zou dat verschil uitmaken?


Dit zou best eens kunnen.

 

Als er een herinstallatie plaatsvindt, geldt die dan ook voor haar?


Dat durf ik niet te zeggen ik heb dat nog nooit getest, een goede vraag.

 

En zo had je al gereset ?

 

Microsoft Edge Resetten:

  • Dit behoud nog je gegevens en instellingen!
  • Klik op de toetsen "Windows-X, Klik op "Opdrachtprompt (administrator)" als Gebruikersaccountbeheer opent klik "Ja".
  • CMD scherm openden, type het commando "powershell" klik daarna "Enter".
  • Kopieer en plak vervolgens het onderstaande commando achter PS C:\WINDOWS\system32> klik daarna "Enter".

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml”}

  • Het resetten is klaar als er PS C:\WINDOWS\system32> staat hierna kunt u het CMD scherm sluiten.


5757e22296d56-Edge.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de primaire ingebruikneming van Edge had ik veel instellings-problemen, die ik niet zelf kon oplossen.

Dat betrof bijv. het overzetten van de favorieten en de instelling van Google als standaard zoekmachine. Edge bleef maar doorgaan met Bing, wat ik niet wilde. Ik kon Bing niet verwijderen als standaard zoekmachine, omdat het de enige zoekmachine was die werd aangeboden. Google bestond niet voor Edge en kon ik ook niet toevoegen. Hoe mijn (betaalde) computerhulp dat heeft gedaan weet ik niet, maar ik kan het niet nadoen. Dat soort gedram van Microsoft wil ik niet opnieuw.

 

Bij het overzetten van de favorieten uit IE11 werkte de utility daarvoor bij de instellingen niet correct. De helft of meer links waren weg. Die werden dus niet overgezet naar Edge met de standaardprocedure, terwijl ze wél aanwezig zijn in IE11 (ook nu nog). Het zijn ongeveer 500 bookmarks (favorieten). Mijn computerhulp heeft dat voor mij later in orde gemaakt. Toen had ik wel alles, maar misschien heeft de storing die ik nu heb ermee te maken. Ik wil het hem eerst vragen voor ik verder ga. Ik gebruik IE11 ook nog regelmatig. Het is mijn standaard browser. Die heb ik ondermeer nodig voor de opmaak van mijn website. Die maak ik in kladblok met HTML-code, het simpelste wat er is, en ja, dat simpele kan ik wel. Met Edge is dat veel moeilijker, omdat de schermweergave (grootte) niet per %-getal ingesteld kan worden. Dat gaat met stappen van 5; bij IE11 met stappen van 1%.

Je zult je misschien afvragen hoe het mogelijk is dat ik met eenvoudige middelen wel een grote website (www.ahw.me) kan maken en onderhouden met meer dan 6000 foto's en zeer veel tekst, terwijl het oplossen van Edge-instellingsproblemen niet lukt. Het is helaas toch wat andere materie, die voor mij heel moeilijk is.

 

Als na herinstallatie opnieuw dezelfde problemen aanwezig zijn, kan ik denk ik beter direct mijn computerhulp bij me langs laten komen, want ik kan dat zelf niet. Ik kom terecht in eindeloze lussen, die niet te ontwarren zijn voor mij als leek. Er zijn nu toch nog wel vrij veel onzekerheden. Hoe gaat dat aflopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Albert134 zei:

 

Als na herinstallatie opnieuw dezelfde problemen aanwezig zijn, kan ik denk ik beter direct mijn computerhulp bij me langs laten komen, want ik kan dat zelf niet. Ik kom terecht in eindeloze lussen, die niet te ontwarren zijn voor mij als leek. Er zijn nu toch nog wel vrij veel onzekerheden. Hoe gaat dat aflopen?

Dit klopt helemaal ik kan je niet 100% beloven dat na de reset je problemen over zijn (en vooral niet op afstand ) dus de stap die je nu neemt kan ik alleen maar begrijpen.

Want voor het zelfde geld is het alleen een instelling die veranderd moet worden, dus je kan twee dingen doe of zo laten of toch je hulp weer eens inschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels mijn computerhulp thuis geraadpleegd en het probleem is veel eenvoudiger dan ik dacht.

Edge bij het account van mijn vrouw op dezefde desktop werkt goed bij het beheren van de Favorieten, omdat zij favorieten opslaat als 'Favoriet' en niet zoals ik in een 'Werkbalk favorieten'.

Ik moet dus de werkbalk niet gebruiken maar de favorieten openen zonder de werkbalk (ster met 4 platte streepjes). Dan is er geen enkel probleem en kan ik alles wijzigen zoals ik wil. Als daarna de werkbalk weer gebruikt wordt staat alles keurig op zijn plaats en zijn gewijzigde namen ook verwerkt.

 

Hij adviseert om als backup niet de DataStore te gebruiken. Daar is waarschijnlijk ook meer in opgeslagen.

Gebruik de optie 'Favorieten exporteren als html-files', die staat bij de instellingen onder Importeren (wel een bijzonder vreemde plek, want daar begin je niet met zoeken als je wilt Exporteren).

aangepast door Albert134
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.