Ga naar inhoud

Onvoldoende ruimte voor Windows Update


redcap

Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop met 22 GB ruimte. Er aan heb ik een Externe harde schijf van 50 GB gehangen.

Op mijn laptop staan gegevens die bij de laptop horen. Foto's etc zijn al overgeheveld naar de externe schijf.

Hoe kan ik de ruimte maken voor een update, deze heeft 8 GB nodig.

Graag hulp svp

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, redcap zei:

Ik heb een laptop met 22 GB ruimte.

Dan zou je ruimte genoeg hebben. Voor de update is immers slechts 8 GB ruimte nodig, schreef je zelf...

 

Controleer dat even zo:

Open de Verkenner. Klik met de rechter muisknop op C: en kies dan Eigenschappen. Je ziet dan zo'n venstertje:

 

59eb61644073f-Eigenschappen_van_Windows_

 

Wat staat er bij jou dan achter Beschikbaar:? Hoeveel GB is er dan nog beschikbaar?

Je mag, als je wilt, ook een afbeelding plaatsen van dat venstertje.

Hoe voeg ik een bijlage toe aan een bericht: https://www.pc-helpforum.be/topic/63811-hoe-voeg-ik-een-bijlage-toe-aan-mijn-bericht/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, porrelaar zei:

Dan zou je ruimte genoeg hebben. Voor de update is immers slechts 8 GB ruimte nodig, schreef je zelf...

 

Controleer dat even zo:

Open de Verkenner. Klik met de rechter muisknop op C: en kies dan Eigenschappen. Je ziet dan zo'n venstertje:

 

59eb61644073f-Eigenschappen_van_Windows_

 

Wat staat er bij jou dan achter Beschikbaar:? Hoeveel GB is er dan nog beschikbaar?

Je mag, als je wilt, ook een afbeelding plaatsen van dat venstertje.

Hoe voeg ik een bijlage toe aan een bericht: https://www.pc-helpforum.be/topic/63811-hoe-voeg-ik-een-bijlage-toe-aan-mijn-bericht/

 

59eb6ae320ca4_image1(2).jpeg.d05bd0452cf494b0baac473e115185d6.jpeg

 

image2 (2).jpeg

 

ruim.jpeg

 

image3.jpeg

 

 

aangepast door droske
Meervoudige post van dezelfde afbeelding verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet op de Quote knop klikken, redcap.

Als je wilt reageren, kun je meteen beginnen te typen in het venster waarin staat 'Reageer op dit topic', dat onder de laatste post staat.

 

Wat mij opvalt: in de eerste afbeelding (Eigenschappen van C:) staat dat er nog 1,91 Gb aan beschikbare ruimte over is.

In je derde afbeelding staat echter dat er nog maar 260 MB beschikbare ruimte over is op de C: schijf.

Beetje vreemd, dat verschil, maar in beide gevallen is dat veel te weinig om een flinke update te kunnen installeren.

 

Jouw laptop zal een niet vervangbare harde schijf (van het type EMMC) hebben met een opslagcapaciteit van 32 GB, wat in werkelijkheid nog een stukje minder is.

Een kale installatie van Windows 10 neemt daarvan al de helft in beslag, en dan heb je nog helemaal geen eigen programma's geïnstalleerd of eigen bestanden erop gezet.

Zo'n kleine harde schijf loopt daarom binnen de kortste tijd vol, ook door updates van Windows en al snel kun je helemaal geen updates meer installeren omdat je ruimte tekort komt. Dat laatste maak jij nu mee. Ik zie dat jij nog een oude versie van Windows 10 gebruikt: de versie van november 2015. Na die tijd zijn nog de Jubileum update van zomer 2016, de Creators Update van voorjaar 2017 en de Fall Creators Update (van oktober 2017) gekomen. Die heb je allemaal niet kunnen installeren.

Eigenlijk zou de verkoop van laptops met zulke kleine harde schijven verboden moeten worden. Maar jij zit er nu mee.

 

Soms wil een update wel lukken, wanneer je tijdelijk een lege USB stick met een opslagcapaciteit van 8 GB of meer aansluit en dan het updaten start. Windows zal dan tijdelijk bepaalde bestanden verplaatsen naar de USB stick, zodat de update toch geïnstalleerd kan worden.

Maar het blijft tobben met zo weinig opslagcapaciteit op de C: schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze laptop is een krijgertje. Ik bedoel daarmee geen Indiaan, maar een laptop die je cadeau hebt gekregen bij de aanschaf van meubels.

Eerlijk gezegd zou ik zo'n laptop met zo'n geringe opslagcapaciteit nog niet voor niets willen hebben. Ik zou hem meteen weer weggeven, en dan niet aan een vriend, maar aan iemand aan wie ik een hekel heb...

 

Dat klinkt vervelend, maar dat is hoe ik over zulke apparaten denk.

Jij wilt er nog wat langer mee door en vraagt je af hoe je ruimte vrij kunt maken om toch die upgrade naar een nieuwere versie van Windows 10 erop te krijgen.

Ik ga ervan uit dat je hiernaast nog een andere computer hebt. Ik zou dan voorstellen om Windows 10 vers te installeren op deze gekregen Toshiba laptop. Dan heb je ook meteen de nieuwste versie van Windows 10. Bovendien krijg je dan niet de eigen programma's van Toshiba erbij, waar je meestal toch niets aan hebt, terwijl ze wel ruimte innemen.

Nadeel zou kunnen zijn dat je alles kwijt raakt (zelf geïnstalleerde programma's en persoonlijke bestanden) die nu op die laptop staan.

Alle persoonlijke bestanden moet je eerst verplaatsen naar je externe harde schijf. Daarna koppel je die externe harde schijf los! En na de nieuwe/verse installatie van Windows 10 moet je  zelf weer je favoriete programma's installeren.

 

Ik zou met een andere computer een installatiemedium voor Windows 10 aanmaken. Kies daarvoor een lege USB stick van minimaal 8 GB. Let op: alles wat nu op die stick staat, zal verwijderd worden!

Ga naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia gebruiken [...] om Windows 10 op een andere pc te installeren.'

Lees alles goed door. Als extra een handleiding van clarkie hierover: https://www.pc-helpforum.be/topic/59284-windows-10-gratis-en-legaal-downloaden/?do=findComment&comment=467706

Klik dan ook op het plusteken dat staat voor 'Het gemaakte installatiemedium gebruiken' en lees ook dat goed door. Desnoods kopieer je die informatie en plak je die in een tekstbestand en druk je dat af.

 

 

Tijdens de installatie zal worden gevraagd op welke partitie Windows 10 moet worden geïnstalleerd. Op dat moment moet je alle partities die je ziet (ook de heel kleine partities) verwijderen, waarna je 1 aaneengesloten niet-toegewezen ruimte overhoudt. En daarop installeer je Windows 10. Windows zal dan zelf de nodige partities aanmaken.

Wanneer gevraagd wordt naar een licentiesleutel of product key, dan klik je op 'Overslaan', of op 'Ik heb geen productcode'.

Je hoeft namelijk geen productcode in te voeren omdat Windows 10 al eerder op die laptop heeft gestaan. Belangrijk is wel dat je tijdens het maken van het installatiemedium (de USB stick) kiest voor dezelfde versie van Windows 10, die nu op de laptop staat, bijvoorbeeld Windows 10 Home, 64 bits.

Meer info over een verse installatie van Windows 10 met behulp van een USB stick kun je hier vinden: https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html

Lees op die website het gedeelte onder Optie 3: Herinstallatie via een opstartbare DVD of USB-stick.

 

Zie je hier tegen op en wil je eerst weten of er nog andere mogelijkheden zijn om ruimte vrij te maken, dan moet je wachten op reacties van anderen.

Ik zou zelf voor de meest rigoureuze aanpak kiezen (een verse installatie van Windows 10), maar wellicht kennen andere leden een manier die voor jou prettiger zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, porrelaar zei:

Deze laptop is een krijgertje. Ik bedoel daarmee geen Indiaan, maar een laptop die je cadeau hebt gekregen bij de aanschaf van meubels.

Eerlijk gezegd zou ik zo'n laptop met zo'n geringe opslagcapaciteit nog niet voor niets willen hebben. Ik zou hem meteen weer weggeven, en dan niet aan een vriend, maar aan iemand aan wie ik een hekel heb...

59ecaad8008da-TooFunny.gif  59ecaad8008da-TooFunny.gif  59ecaad8008da-TooFunny.gif

 

Ik zou zo'n computertje gebruiken als een 'tablet', ik bedoel alleen het besturingssysteem, een browser,  een e-mailprogramma, een media player, een AV, een lichtgewicht pdf reader installeren, om niet in de problemen te komen.

Alle zware applicaties verwijderen.

En Ja zeker, documenten, Foto's, Audio/Video op een externe harde schijf opslaan.

Mijn tablet heeft 256 GB.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.