Ga naar inhoud

Hier het zelfde geval plotseling grote iconen 02


IDEFIX

Aanbevolen berichten

@Calvus en de andere meelezers;

 

Clavus had zelf twee computers met oudere grafische kaarten van AMD. Hij had daar geen enkel probleem mee ondervonden. Zijn post zette me aan het nadenken: zat ik ernaast en waren veel minder types grafische kaarten van AMD getroffen door / betroffen bij deze ellende door de foute hotfix?

Ik controleerde twee van mijn computers, die allebei een oudere grafische kaart van AMD hebben:

1. Desktop met ATI Radeon HD 2600 XT; OS = Windows 10 Pro 32-bit, versie 1709. Geen enkel probleem

2. Desktop met ATI Radeon HD 4300/4500 Series (MSI) ; OS = Windows 10 Pro 64-bit, versie 1703. Geen enkel probleem. Upgrade naar versie 1709 geforceerd, en daarna nog steeds geen enkel probleem.

 

Ik controleerde ook welke driver voor de grafische kaart geïnstalleerd was op beide computers. Net als bij de computers van Calvus was dat steeds de onderstaande, rood omkaderde driver:

 

5a1d98a2e826e-driver_graf_kaart_Dell_Ins

 

Let op het jaartal: 2015! De hotfix is van juli 2017 en die zorgt voor problemen.

 

Maar welke grafische kaarten gaven dan wél problemen? Ik zocht op internet naar een lijst. Tevergeefs. Iemand moet eerst zo'n lijst maken, voordat je hem op internet kunt vinden. Ik heb daar een begin mee gemaakt.

Alleen al op het PC Helpforum hebben maar liefst 8 leden zich sinds afgelopen donderdag gemeld met hetzelfde probleem: verkeerde beeldschermresolutie, waardoor cirkels er als ovalen uitzagen. Niet iedereen vermeldde welke grafische kaart er in zijn computer zat. Daarom heb ik nog wat forums afgestruind op zoek naar meer mensen met hetzelfde probleem.

Ik kwam zo tot het volgende lijstje van problematische grafische kaarten:

ATI Radeon HD 4600 Series: 2 keer aangetroffen

ATI Mobility Radeon HD 4500: 2 keer

AMD Mobility Radeon HD 4650: 2 keer

AMD Radeon Mobility HD 5000 Series: 1 keer

 

To zover dus enkel grafische kaarten uit de 4000 en uit de 5000 series.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las net goed nieuws voor de mensen die getroffen zijn door deze foute update:

 

 

Quote

 

Microsoft have now removed the offending driver from their update server so if you remove the new driver for the graphics adapter from your machine and then allow Windows to reinstall drivers for the adapter, it will only be able to find the older, working driver and should install this.

  1. Go to Device Manager and Display Adapters then right click on your adapter, e.g. ATI Radeon HD 2600, then select "Uninstall device" and tick "Delete the driver software for this device" then click "Uninstall"
  2. Restart the computer (not shutdown, but restart) and Windows should then download the old driver.

 

Hopefully you should now see the 2015 version of the driver if you right click on the adapter in Device Manager and select Properties and then the Driver tab.

This approach saves having to do rollbacks, system restores or disabling updates etc.

 

Bron: https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/78961a70-e4aa-4a43-b126-44ad60e0f9db/amd-device-driver-update-through-windows-update-removes-working-display-adapter?forum=win10itprosetup

Ik citeerde hierboven het antwoord van Steve Belleguelle, geplaatst op woensdag 29-11-2017, omstreeks 14:22 uur. (Het is momenteel de laatste reactie in dat topic)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hoeft dat ook niet te doen, IDEFIX. Jij hebt momenteel immers geen problemen meer met de beeldweergave. Gewoon zo laten. Geen problemen op gaan zoeken.

 

Die tip van Steve Belleguelle  was bedoeld voor mensen die nog steeds met het probleem tobben. En ik heb al gelezen dat die tip ook niet bij iedereen helpt.

Als het nu bij jou in orde is, dan hoef je niets te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.