Ga naar inhoud

Hier het zelfde geval plotseling grote iconen 02


IDEFIX

Aanbevolen berichten

Ikzelf ken weinig van Pc dus ben ik afhankelijk van de raad van anderen. Het verbaast me dat mijn buur dat probleem niet heeft alhoewel hij ook met Windows werkt.

Is er ondertussen al een update of zoiets in de maak om aan dat probleem te verhelpen of moet ik een nieuwe PC kopen zoals onze PC boer me aanpraat?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:welkom: op het forum, IDEFIX.

 

Je bent nieuw hier, dus weet je dat nog niet, maar het is altijd beter om zelf een eigen topic te starten, wanneer je een probleem hebt. Iedere computer is immers anders. Moderator iEscape heeft je nu een eigen topic gegeven.

In dit geval lijkt het erop dat jij hetzelfde probleem hebt als reddevel, de starter van het andere topic. We weten echter niet wat bij jou de oorzaak is. Is het wel dezelfde oorzaak? Daarom is een eigen topic zo belangrijk. Anders ga jij adviezen gebruiken die misschien niet voor jou gelden.

 

Maar goed, laten we even veronderstellen dat jij hetzelfde probleem hebt als reddevel en dat de oorzaak ook hetzelfde is, dan -en alleen dan- kun jij de eerder gegeven tips in het topic van reddevel opvolgen.

Het probleem werd bij reddevel veroorzaakt doordat hij een ouder type grafische kaart van AMD heeft, waarvoor via Windows Update een verkeerde driver wordt geleverd.

Waarom heeft jouw buur daar geen last van? Mogelijk omdat hij een andere grafische kaart in zijn computer heeft.

Ik vermoed dat alleen mensen getroffen zijn die in hun pc een grafische kaart van AMD/ATI hebben uit een van deze series:

  • AMD Radeon HD 4000 Series
  • AMD Radeon HD 3000 Series
  • AMD Radeon HD 2000 Series
  • AMD Radeon HD Series AGP
  • AMD Mobility Radeon HD 4000 Series
  • AMD Mobility Radeon HD 3000 Series
  • AMD Mobility Radeon HD 2000 Series

Controleer zelf welke grafische kaart er in jouw computer zit. Is dat er een uit de series die hierboven vermeld worden?

Wanneer je computer verder nog goed werkt, is het niet direct nodig om een nieuwe pc te kopen. Die PC boer van jou wil natuurlijk graag wat aan je verdienen.

Ik weet niet of Microsoft op dit moment aan een update werkt om dit probleem te verhelpen.

In plaats van een compleet nieuwe pc zou je ook kunnen denken aan alleen een nieuwe grafische kaart. Wanneer je geen zware spellen speelt, kun je volstaan met een goedkope kaart. Geen tweedehandsje zoeken, maar echt een nieuwe die nog niet zo lang op de markt is. Het voordeel van een nieuwe grafische kaart is dat AMD (of Nvidia, wanneer je voor zo'n kaart zou kiezen) wel recente drivers voor Windows 10 aanbiedt. En in dat geval zal Microsoft je geen slechte driver in de maag splitsen via Windows Update.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  

Hallo allemaal.

Hier bij mij ook dat probleem met die iconen. Ondertussen al contact gehad met Porrelaar en al bepaalde zaken opgezocht.

Het probleem is inderdaad de videokaart ATLRadion HD 4600 , bevestigd door Windows.

Op de support site van AMD (nieuwe naam voor ATI) staat duidelijk vermeld dat deze kaart niet ondersteund wordt in Windows 10.
 
 
Bij mij is de configaratie de volgende5a1c4ec925aff_KnipselPC.JPG.80924ffb2852d5ea51301e96f8c00f2b.JPG
 
Kan er iemand hieraan zien of er , na plaatsing van andere videokaart (Welke)??? nog ander problemen zouden opduiken bv. met moederbord ov voeding???
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien eerst proberen om de goede driver voor jouw grafische kaart terug te zetten? Als dat niet lukt, dan kun je altijd nog gaan uitkijken naar een nieuwe grafische kaart.

 

Probeer het zo:

Klik met de rechter muisknop op Start en klik dan op Apparaatbeheer.

In het venster Apparaatbeheer klik je op het pijltje (>) dat voor Beeldschermadapter staat.

Daarna wordt je grafische kaart getoond.

Klik met de rechter muisknop op je AMD/ATI grafische kaart en kies dan Eigenschappen.

 

In het venster Eigenschappen van [jouw grafische kaart] klik je op het tabblad Stuurprogramma

 

Je ziet dan zoiets:

 

5a1843a2b9ea0-2017-11-24_17_06_03-Eigens

 

Kijk in het venster dat jij krijgt naar de knop Vorig stuurprogramma.

Bij mij zie ik dat de letters in die knop grijs zijn; dat betekent dat bij mij die knop inactief is, omdat er geen vorig stuurprogramma aanwezig is.

Wanneer bij jou de letters in de knop Vorig stuurprogramma zwart zijn, dan kun je erop klikken om het vorige stuurprogramma terug te zetten.

Als dat gelukt is, dan controleer je of je beeldscherm alles weer als vanouds weergeeft. Wanneer dat het geval is, dan is de operatie geslaagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt eraan. Niet bij elke update. Ik hoop eigenlijk dat Microsoft die slecht werkende Hotfix voor AMD grafische kaarten zo snel mogelijk terug zal trekken.

En het ligt er ook aan welke versie van Windows 10 jij nu hebt. Controleer zo jouw versie van Windows 10:

 

Klik op het vergrootglas (= Zoeken in Windows) dat naast de startknop staat. Type dan winver en druk daarna op de Enter-toets.

Je krijgt dan te zien welke versie van Windows jij hebt.

De nieuwste versie is versie 1709, build 16299.64, meen ik.

 

Wanneer jij nu nog versie 1703 (van voorjaar 2017) hebt, dan krijg je binnenkort versie 1709 binnen. Je loopt dan inderdaad de kans dat je weer met die waardeloze driver voor je grafische kaart zit opgescheept, én dat je dan niet via Apparaatbeheer de goede driver terug kunt zetten.

 

Toch kun je dan nog wel via internet een goed werkende driver voor je grafische kaart vinden.

Je hebt gelijk dat er geen Windows 10 driver voor jouw kaart is, maar een Windows 8 driver is er wel en die zal ook werken. Mocht je geïnteresseerd zijn in die Windows 8 driver, laat het dan weten.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

@ porrelaar,

 

Ik begrijp ten volle jouw vermoedens.

Maar ik kan ze écht niet bevestigen!

 

Waarom: ik heb hier twee "identieke Medion" desktops die dateren van Mei 2009, als testcomputers!

Van origine stond op beiden een Windows Vista, later "legaal" geupgraded naar Windows 7 Ultimate en vervolgens naar Windows 10 Pro, die nu alle twee "impécable" draaien.

 

En ik heb met beide desktops, met de allerlaatste volledig bijgewerkte Windows 10 géén, totaal géén problemen met icoontjes of wat dan ook.

Beide computers doen wat ze verondersteld zijn te doen.

Ze lopen als een treintje!!! (alhoewel ik ze enkel gebruik om te testen)

Ook beiden met gedateerde ATI Radeon HD 4300/4500 series grafische kaarten.

 

Dus nog ouder dan de 4600 Series:

 

ScreenShot007.jpg.eafa84e6c91933d18eb265aae7badedc.jpg

 

ScreenShot006.jpg.548b5230fe53051521bae19119292a33.jpg

 

 

 

Nog beter of nog erger, wat te zeggen van een grafische kaart ATI Radeon HD 3200 Series in mijn Asus laptop (van 2008), van origine ook een Vista, heeft dezelfde weg gevolgd (van Windows 7 Ultimate naar Windows 10 Pro) en nu dus ook een Windows 10 Pro en die draait ook als een zonnetje, totaal géén vervormde icoontjes, normale schermresolutie, ...:

 

Knipsel1.JPG.b89eb76403927f81b34dc78b314b25b8.JPG

 

Knipsel.JPG.e64a9d1166e3d7682714455953a1131f.JPG


 

Mijn hoofdcomputer is nog steeds een Windows 7 Ultimate, (wel al eens "geupgrade" naar Windows 10 en daarna onmiddellijk terug gezet - kwestie die digitale licentie te hebben).

 

Voor zover mijn bevindingen wat betreft "de grote update" (Fall update) van Windows 10 Pro.

Besluit: op 2 desktops en 1 laptop met de allerlaatste versie van Windows 10 (Pro) totaal géén enkel probleem met hetgeen hier (en ander topics) aan bod komt ???

 

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, porrelaar zei:

Dat ligt eraan. Niet bij elke update. Ik hoop eigenlijk dat Microsoft die slecht werkende Hotfix voor AMD grafische kaarten zo snel mogelijk terug zal trekken.

En het ligt er ook aan welke versie van Windows 10 jij nu hebt. Controleer zo jouw versie van Windows 10:

 

Klik op het vergrootglas (= Zoeken in Windows) dat naast de startknop staat. Type dan winver en druk daarna op de Enter-toets.

Je krijgt dan te zien welke versie van Windows jij hebt.

De nieuwste versie is versie 1709, build 16299.64, meen ik.

 

Wanneer jij nu nog versie 1703 (van voorjaar 2017) hebt, dan krijg je binnenkort versie 1709 binnen. Je loopt dan inderdaad de kans dat je weer met die waardeloze driver voor je grafische kaart zit opgescheept, én dat je dan niet via Apparaatbeheer de goede driver terug kunt zetten.

 

Toch kun je dan nog wel via internet een goed werkende driver voor je grafische kaart vinden.

Je hebt gelijk dat er geen Windows 10 driver voor jouw kaart is, maar een Windows 8 driver is er wel en die zal ook werken. Mocht je geïnteresseerd zijn in die Windows 8 driver, laat het dan weten.

Ik heb inderdaad de versie 1703 . Ik zou zeggen dat ik de volgende versie 1709 update afwacht en zie wat er gebeurd. Blijft alles staan dan is dat goed, zit ik weer met de klodden dan zal ik graag uw voortel voor die Windows 8 driver opvolgen. Toch eigenaardig dat het bij Calvus zo goed blijft draaien, tenzij het er iets mee te maken heeft dat hij versie 1709 heeft en dat daar geen probleem meer mee is?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Calvus zei:

Ik begrijp ten volle jouw vermoedens.

Het is iets sterker dan vermoedens, ik ben er vrijwel zeker van dat onderstaande hotfix die binnenkwam via Windows Update de schuldige is:

 

5a1c97a6d1693-hotfix_amd.JPG

 

Uit jouw screenshots leid ik af dat jij, Calvus, die hotfix niet hebt gekregen. Dat is natuurlijk heel fijn voor jou. Waarom kreeg jij die hotfix niet? Dat weet ik niet zeker. Als je hem wel had gekregen, dan zou hij vermeld worden bij "Geschiedenis van geïnstalleerde updates weergeven". Mogelijk niet bovenaan, maar helemaal onderaan bij "Overige updates".

Misschien gebruiken alle mensen die deze hotfix kregen Windows 10 Home, terwijl jij Windows 10 Pro gebruikt. Misschien heb jij het automatisch updaten van drivers door Windows Update uitgeschakeld. Ik dacht dat dat kon via de Group Policy Editor. Dat kan echter (voor zover ik weet) alleen bij Windows 10 Pro en Windows 10 Enterprise. Het kan niet bij Windows 10 Home.

Jij bent er slim genoeg voor om zoiets te doen. De meeste mensen zullen die instelling niet kunnen vinden.

Misschien heb jij wel een of ander DoNotSpy programma gebruikt, zoals Ashampoo AntiSpy for Windows 10. Vroeger kon je daarmee het automatisch updaten van drivers uitschakelen:

 

5a1ca02742e0b-AntiSpy_for_Windows_10_-_A

 

Uit nieuwsgierigheid dat programmaatje van Ashampoo gedownload en uitgevoerd op twee Windows 10 pc's: 1 x Home en 1 x Pro. Maar die instelling zit er nu niet meer in. Jammer.

 

En misschien kwam die hotfix alleen binnen op pc's waarop zeer specifieke versies stonden uit de series die ik in post #3 van dit topic noemde. Ja, dat zijn allemaal wel vermoedens. ;)

 

Het probleem met die hotfix staat op zich los van de Fall Creators Update. Sommige mensen kregen die hotfix toen ze al versie 1709 van Windows 10 gebruikten. Anderen kregen die hotfix, terwijl ze versie 1703 van Windows 10 hadden.

Iemand had versie 1703. Hij kreeg het probleem met die hotfix, loste dat op door terug te gaan naar het vorige stuurprogramma voor zijn grafische kaart, maar niet veel later kreeg hij de Fall Creators Update binnen, waarna het weer mis was met die driver. Snap jij het, snap ik het.

 

Toevallig heb ik hier ook een paar oude test pc's staan. Een ervan (met Windows 10 Pro) staat al zeker een half jaar uit en laat daar nu deze grafische kaart in zitten: 2047MB ATI Radeon HD 4300/4500 Series (MSI) .

Ik denk dat ik die morgen maar weer eens aansluit en Windows laat zoeken naar updates. Kijken wat er gebeurt. Ben benieuwd of ik met die pc ook last zal krijgen van die hotfix. Ik ben er helemaal klaar voor... :D

 

Samenvattend: het zou fantastisch zijn wanneer we exact zouden weten bij welke grafische kaarten van AMD dit probleem met die hotfix (die AMD display driver van juli 2017) zich voordoet. En ook of het wat uitmaakt of je Windows 10 Home of Pro gebruikt enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.