Ga naar inhoud

CPU 100%


Theo2602

Aanbevolen berichten

Mijn dochter haar laptop geeft steeds 100% CPU verbruik. Ik Googlede al wat, en ik wist dus dat je in taakbeheer kunt kijken, welk programma de oorzaak is. Maar voor mij blijkbaar niet, want die verbruiken verspringen heel de tijd. De uitleg over hoe je dat moet oplossen is, voor mij, onduidelijk. De foto's die zij plaatsen zijn de teksten Engels, maar erger nog de volfgorde lijkt me anders, zodat ik niet weet op wat ik juist moet klikken. Weet iemand raad? Met dank bij voorbaat.

 

aangepast door dorado
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zij heeft op haar scherm een tooltje staan dat haar CPU gebruik geeft en nu en dan komt daar een rode klok naast. Als je daar op drukt komt er volgende tekst:

Uw systeem kan zeer langzaam lopen vanwege het hoge gebruik van de systeembron

 

Ik voeg haar Specy hierbij:

 

specy Chris.txt

 

 

aangepast door kweezie wabbit
Serial nummer verwijderd uit bijlage
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Speccy rapport is te zien dat sinds 6 december al een paar keer is geprobeerd om de nieuwste versie van Windows 10 te installeren: versie 1709; dat is de Fall Creators Update.

Deze update is tot nu toe steeds mislukt. Ook vandaag, 18 december, is die installatie mislukt:


                Not Installed
                        18/12/2017  Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 1709
                            Installation Status    Failed
                            Installeer de nieuwste update voor Windows 10: de Windows 10
                            Fall Creators Update.

 

Probeer het volgende:

Zorg dat de laptop aan de adapter hangt, ook al is de accu al vol.

Sluit eerst alle openstaande programma's af.

Ga via Start > Instellingen > naar Bijwerken en beveiliging

De grote update naar versie 1709 van Windows 10 zal vermoedelijk al klaar staan. Zo niet, dan klik je op de knop Naar updates zoeken.

Wanneer de laptop bezig is met de installatie van de Fall Creators Update, doe je zelf verder niets op die computer.

De installatie van de nieuwste versie van Windows 10 vraagt namelijk zeer veel van de processor.

Volgens mij gaat het hier om een circa 9 jaar oude laptop met zwakke hardware. De installatie van de Fall Creators Update kan daardoor erg lang duren, tot wel 4 uur!

Geef de laptop rustig de tijd om die update uit te voeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste heb ik ook niet gezegd, Theo2602...

Ik heb hier verschillende computers staan, die op Windows 10 draaien. Er is een betrekkelijk snelle computer bij, waarop de Fall Creators Update in een half uur voltooid was.

Ik heb echter ook oudere of tragere computers. Dan moet je meer tijd uittrekken voor zo'n zware update. Op een van mijn laptops, waarvan de specificaties min of meer vergelijkbaar zijn met die van de laptop van uw dochter, duurde de update ruim 4 uur. De processor stond (in Taakbeheer) een groot deel van die tijd in het rood (98-99% processorgebruik) , terwijl ik zelf expres geen andere programma's had geopend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je merk en volledige typeaanduiding van de laptop doorgeven, bijvoorbeeld: Packard Bell Easynote SL51-B-002

Dan kunnen de helpers nagaan hoeveel werkgeheugen er maximaal in kan.

 

Er zit nu 4,00GB DDR2 @ 333MHz (5-5-5-15) werkgeheugen in, verdeeld over 2 slots. Hum, eigenlijk PC2-6400 (400 MHz), maar het werkgeheugen lijkt op een wat lagere dan de maximale snelheid te werken. Misschien kunnen de hardware kenners je daar meer over vertellen...

Er zitten slechts 2 geheugenslots in de laptop die allebei al bezet zijn. Ze zijn van een verschillend jaar: de een is van 2008, de ander van 2010. Het zou zo maar kunnen dat deze laptop bij aankoop voorzien was van 1 geheugenreepje van 2 GB, en dat er 2 jaar later zo'n zelfde reepje RAM is bijgezet, waardoor nu misschien al het maximum aan werkgeheugen is geïnstalleerd.

Meer dan 4 GB werkgeheugen zou alleen van voordeel zijn bij zeer geheugenintensieve programma's. Bovendien zouden (als er al meer werkgeheugen in kan) de oude geheugenreepjes verwijderd moeten worden. Daarnaast is het DDR2 geheugen. Dat is een ouder type werkgeheugen. Het zal niet meevallen om werkgeheugenmodules van 4 GB te vinden van dat type voor de laptop.

 

Meer voordeel zou je behalen door de harde schijf te vervangen door een SSD. Windows en de programma's zullen dan sneller opstarten.

Er zit nu een harde schijf in van 320 GB. In werkelijkheid wat minder GB's, want fabrikanten van harde schijven rekenen anders dan Windows: https://www.unitjuggler.com/convert-memory-from-GB-to-GiB.html?val=320

Van die harde schijf is slechts 98 GB in gebruik (bezet met data). Je zou daarom genoeg hebben aan een SSD van 240 GB. Voor het beste resultaat zouden Windows 10 en alle programma's daarna opnieuw geïnstalleerd moeten worden op de SSD.

Maar is het wijs om nog geld te investeren in zo'n oude laptop? Is hij 8 jaar oud of misschien al 9 jaar oud? Ik zou het zelf niet doen. Ik denk ook dat daarna de relatief zwakke processor de bottleneck wordt, en die kun je niet vervangen.

 

Ik weet dat je er niet van houdt om oude apparaten zomaar af te danken wanneer ze nog werken. Misschien heb je zelf wel een 20 jaar oude auto of een 40 jaar oude fiets, die je nog steeds gebruikt. Toch is dat niet hetzelfde. Ik heb zelf jarenlang gereden op een oude fiets, die ik had gekregen en zelf opgeknapt. Pas toen dat stalen ros 51 jaar oud was, moest ik hem wegdoen, omdat hij toen echt versleten en niet meer op te knappen was: het frame was op (metaalmoeheid). De gewone weg blijft echter hetzelfde als 40 jaar geleden, de digitale snelweg niet. Op een computer die bij aankoop draaide op Windows 95 kun je nu niet Windows 10 zetten. Dat gaat niet werken. Iedere nieuwe versie van Windows wordt weer wat zwaarder. Het zelfde geldt voor de programma's, de websites enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sorry, maar door de een of ander reden heb ik bovenstaand bericht niet gezien. Het is een Laptop Packard Bell; de rest weet ik nu dadelijk niet, maar zal het opvragen.

Dat een nieuwe beter zou zijn, weet ik ook, ik heb deze in 2016, 2de hands,  gekocht. Voor mij was dat voldoende, want ik gebruikte mijn laptop enkel als ik op verlof ging, en dan enkel om mijn dagboek bij te houden. Ik gaf die daarna aan mijn dochter. Het gaat dus over financiën.

Zij probeert nu die Windows Update zoals hierboven gevraagd, te installeren, maar hij blijft altijd hangen. Vandaag zou ze de laptop aan de kabel hangen ipv WiFi en terug proberen.

aangepast door Theo2602
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.