Ga naar inhoud

enkele cellen in een bereik kleuren


Windrush

Aanbevolen berichten

Ik zou graag het volgende willen:

 

ik heb een tabel met daarin wekelijkse scores van sporters in een vereniging.

Per sporter een rij met opeenvolgend gehaalde wekelijkse scores.

Ik wil een rangschikking van de sporters maken op de het gemiddelde van de 3 beste scores in de rij.

Dat op zich is geen probleem, met behulp van de functie 'grootste', haal ik de 3 hoogste scores uit een rij en deel de som door 3, daaruit ontstaat een nieuwe kolom met die gemiddelde scores, en daarop kan ik dan rangschikken.

Maar wat ik leuk zou vinden is dat ik die drie hoogste scores per rij waarop die gemiddelde score is gebaseerd zou kunnen 'highlighten' in de tabel,  waardoor ze 'eruit springen'.

Kent iemand een 'truc' daarvoor?

 

Bedankt,

 

groeten,

 

Erwin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plongske, bedankt,  is dat met behulp van voorwaardelijke opmaak? Hoe kan ik zien wat je hebt ingegeven?

 

Ik merk ook op dat het niet helemaal is wat ik wil, zie bv de 2e lijn (Ben). Zijn 3 beste scores zijn alle 3 een 6, maar hij heeft 4 x een 6 gescoord, en ze worden alle 4 gekleurd,

verderop zie je bij 'Amy' dat alle 'duplicaten' van de 3 hoogste scores worden mee gekleurd. Is dat te vermijden?

 

Groeten,

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

is dat met behulp van voorwaardelijke opmaak?

Ja , Dit heeft natuurlijk het nadeel dat alle 3 beste scores worden aangeduid;

De vraag was

Quote

Maar wat ik leuk zou vinden is dat ik die drie hoogste scores per rij waarop die gemiddelde score is gebaseerd zou kunnen 'highlighten' in de tabe

En deze voldoet aan je vraag.

Hoe kan je de formule zien:

Klik op een cel die moet voldoen en dan via tabblad start naar voorwaardelijke opmaak  op regels beren te klikken dan zie reeds een deel van de formule

 als je daarna op formule bewerken klikt kan je de volledige formule bekijken. Eventueel met F2 om verder te gaan met het pijltje rechts.

 

Quote

maar hij heeft 4 x een 6 gescoord, en ze worden alle 4 gekleurd,

Hoe denk je dat excel moet weten welke 3 van de 4 moet  aanduiden als ze dezelfde waarde hebben?

Quote

verderop zie je bij 'Amy' dat alle 'duplicaten' van de 3 hoogste scores worden mee gekleurd. Is dat te vermijden?

Zelfde antwoord. Hoe moet excel weten  welk duplicaat moet worden genomen.

Heel waarschijnlijk moeten beide gevallen kunnen worden opgelost via VBA  door naar de laatste 3 grootste waarden te zoeken ven deze te kleuren. Maar dit is niet aan mij besteed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.