Ga naar inhoud

Voorwaardelijke opmaak "onderste 10 items" maar dan uitgezonderd 0


cb321

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik wil graag een voorwaardelijke opmaak in een tabel hebben zoals met de "onderste 10 items". Het probleem dat ik tegenkom is dat ik in aardig wat cellen een 0 heb staan. Logischerwijze ziet excel dat als onderste items, maar dat wil ik dus juist voorkomen. Eigenlijk moet het dus zijn "onderste 10 items > 0".


Het aanpassen van de getalnotatie van 0 naar bijv "NB" biedt geen oplossing, en de juiste ALS.xx icm GROOTSTE.xx-formule ben ik nog niet tegengekomen... (? of krijg ik niet werkend).

 

Het gaat in het uiteindelijke bestand om circa 400 rijen en 100 kolommen waarin de gegevens staan en waaronder die nullen.
De opmaak wil ik uiteindelijk graag per kolombereik instellen (bijv C10:C50 en dan ook voor D10:D50, maar onafhankelijk van elkaar). Uiteraard kan ik per kolom de juiste cellen handmatig selecteren en dan de opmaak "onderste 10" gebruiken, maar vanwege de hoeveelheid data is dat nogal omslachtig...


Wie kan mij verder op weg helpen?

Alvast bedankt!

CB

Test.xlsx

aangepast door cb321
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat er hier  al wordt gewerkt aan je vraag.

Omdat we het posten op meerdere fora met het zelfde probleem niet aanraden, lijkt het me gepast om je hierop aan te wijzen.

Als je hier wil verder gaan is dat prima, maar wil je dan de helpers op het ander forum verwittigen.
Meerdere helpers die met hetzelfde probleem bezig zijn werkt niet echt bevorderend en is ook niet eerlijk t.o.v. de Helpers in kwestie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je met "onderste 10 items" bedoelt: de 10 laagste waarden in elke kolom en 0 niet meegerekend.

Toevallig zijn dat in jouw bestand allemaal dezelfde rijen.

Maar wijzig in 1 of meerdere kolommen maar eens bepaalde waarden, dan zul je zien dat de vw. opmaak zich automatisch aanpast.

 

PC-Helpf cb321.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dorado, klopt helemaal. En omdat er bij excel vaak meerdere opties zijn om iets te bereiken wil ik graag zien welke voor mij het beste is. De oplossing waar ik zeer waarschijnlijk mee verder ga is te vinden op: https://answers.microsoft.com/nl-nl/msoffice/forum/msoffice_excel-mso_winother/lege-cellen-uitsluiten-bij-voorwaardelijke-opmaak/0b8aef28-5293-4c06-9257-07e62188a197 : 

 

"..regel opnemen dat een blanco cel (lege cel) geen opmaak nodig heeft, deze regel bovenin de regellijst zetten en de VO laten stoppen als deze regel wordt uitgevoerd."

 

@alpha Tnx!, dat wordt een eventuele 2de optie. Ik krijg 'm nog net niet helemaal zoals ik wil.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, cb321 zei:

Ik krijg 'm nog net niet helemaal zoals ik wil.

De oplossing die ik gaf doet toch wel precies wat je vroeg (ervan uitgaande dat je de laagste 10 waarden in B10:B50, C10:C50, D10:D50, enz. wil markeren, en niet de laatste 10 waarden.

Als je je bestand hier plaatst, is snel te zien wat er mee mis is.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

@cb321,

jammer dat je niet meer reageerde, een forum is toch een wisselwerking zou ik denken.

Moest het toch zo zijn dat je niet de 10 laagste waarden (uitgezonderd 0) maar de 10 laate waarden (uitgezonderd 0) van het gekozen bereik wil weergeven, dan hoef je daarvoor niet de afzonderlijke regel op te nemen waarnaar je hierboven verwees, 1 regel met vw. opmaak volstaat. Zie de bijlage, waarbij is aangenomen :

- dat elke cel een getal bevat, hetzij een 0, hetzij een getal groter dan 0

- dat je van elke kolom de rijen 10 t/m 50 in ogenschouw wil nemen, dus B10:B50, C10:C50, D10:D50, enz.

- dat je per kolom de laatste 10 cellen wil markeren die groter zijn dan 0.

 

Omdat in jouw bestand in de laatste 10 rijen van de rijen 10 t/m 50 geen 0 voorkomt, heb ik van een aantal cellen de inhoud 0 gemaakt, zodat je kunt zien dat die vw. opmaak doet wat die moet doen. 

Laat aub even weten of het dit is wat je zocht.

PC-Helpf cb321-2.xlsx

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

"jammer dat je niet meer reageerde, een forum is toch een wisselwerking zou ik denken." ... Ik heb nu eenmaal niet elk moment tijd om op het forum terug te komen

 

En als ik de functie van alpha gebruik en toepas op mijn xls werkt het niet, vandaar dat ik vooralsnog eerst voor de andere oplossing kies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"jammer dat je niet meer reageerde, een forum is toch een wisselwerking zou ik denken." ... Ik heb nu eenmaal niet elk moment tijd om op het forum terug te komen

 

En als ik de functie van alpha gebruik en toepas op mijn xls werkt het niet (ik maak dan van het bereik bijv =$B$2:$P$91), vandaar dat ik vooralsnog eerst voor de andere oplossing kies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, cb321 zei:

En als ik de functie van alpha gebruik en toepas op mijn xls werkt het niet (ik maak dan van het bereik bijv =$B$2:$P$91)

Dan maak je een fout en heb je mijn oplossing niet op de juiste manier overgenomen (maar dat schreef ik hierboven ook al).

Ik denk dat je die oplossing niet goed begrijpt.

Als je je bestand met daarin jouw 'oplossing' hier zou plaatsen, dan kunnen we meteen zien welke fout je hebt gemaakt. Maar ook dat schreef ik hierboven al en we hebben nog geen bestand met jouw foute oplossing gezien, dus kennelijk ben je niet in een juiste oplossing geïnteresseerd.

 vandaar dat ik vooralsnog eerst voor de andere oplossing kies.

Dan zouden wij wel graag willen weten welke oplossing dat dan is !!

Ik kan je wel zeggen dat de link van de site van Microsoft die je hierboven vermeldde, plus een andere regel met vw. opmaak (ik begrijp uit je berichten dat je 2 regels gebruikt) niet tot een sluitende oplossing kunnen leiden. Want je kunt niet zomaar alle cellen met een 0 van vw. opmaak uitlsuiten, belangrijk is ook het aantal cellen met de waarde 0 in het gekozen bereik. Dus jouw 2 regels mogen niet los staan van elkaar. Vandaar dat in mijn oplossing alle noodzakelijke voorwaarden in 1 regel zijn samengebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.