Ga naar inhoud

Last van BSOD / uitval op willekeurige momenten


FlorianB

Aanbevolen berichten

Beste

 

Sinds enkele dagen ondervind ik van het ene op het andere moment last van het alom gekende BSOD van Windows. De stopcode die ik krijg is telkens dezelfde: Critical_Process_Died.

Na lang research-werk heb ik nog steeds niet gevonden wat de precieze oorzaak is. Heb via 'Driver Easy' al mijn drivers gecontroleerd en vernieuwd op gebied van updates, maar dit heeft geen effect. 

De crash vindt op willekeurige momenten plaats, zelfs wanneer ik gewoon op het internet surf, of in Word aan het werken ben.

 

Mijn specificaties:

    Machine                ASUSTeK COMPUTER INC. - GL552VW
    Operation System        Microsoft Windows 10 Home (64-bit) 
    Memory                8 GB
    Processor            Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz
    Motherboard            ASUSTeK COMPUTER INC. - GL552VW
    Video Cards            NVIDIA GeForce GTX 960M en Intel(R) HD Graphics 530
    Monitors            2475W1     
    Hard Disk            SSD SAMSUNG MZNTY128HDHP-00000 (128,0 GB) + HDD 800 GB
    Network Card            Realtek PCIe GBE Family Controller

 

Als bijlage alvast drie recente dumpbestanden en een overzicht van de aangemaakte eventlogs die telkens bij de crash worden aangemaakt. Hieronder de bugcheckcode die erbij vermeld staat. Deze is bij iedere crash dezelfde.

 

BugcheckCode 239
    BugcheckParameter1 0xffffcb0ecb91a080
    BugcheckParameter2 0x0
    BugcheckParameter3 0x0
    BugcheckParameter4 0x0
    SleepInProgress 0
    PowerButtonTimestamp 0
    BootAppStatus 0
    Checkpoint 0
    ConnectedStandbyInProgress false
    SystemSleepTransitionsToOn 0
    CsEntryScenarioInstanceId 0
    BugcheckInfoFromEFI true
    CheckpointStatus 0

 

Hopelijk kan u hier iets mee. Alvast bedankt!

 

 

012318-8703-01.dmp

012418-7890-01.dmp

012418-8171-01.dmp

eventlog.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebt u toevallig de Spectre of Meltdown patch geïnstalleerd op uw computer? Deze zijn namelijk zeer onstabiel en kan zulke fouten veroorzaken. Als dit het geval is, helpt het wellicht om een herstelpunt terug te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 

 

Na testen met de GRC Inspectre tool krijg ik het resultaat dat in bijlage te zien is. Het zou dus goed kunnen dat dit inderdaad de oorzaak is, ik heb net ook even alle hardware apparaten ontkoppeld en mijn betalende antivirussoftware (McAfee) verwijderd om te kijken of hier de oorzaak ligt, indien niet zal ik inderdaad naar het Intel-probleem kijken, had er nog niet aan gedacht, bedankt voor je inzicht!

inspectre.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste

 

Ik zie dat uw processor inderdaad kwetsbaar is voor de Spectre aanval. Het is op dit moment zeer belangrijk dat u geen patches hiervoor download. Deze gaan uw systeem nog instabieler maken. In deze blogpost vertelt Intel hier meer over. Het enige wat ik u nog kan aanraden is om uw virusscanner zeker terug te installeren en hem up to date te houden. Zo voorkomt u aanvallen op dit lek.

Als dit allemaal niet helpt, raad ik u aan om naar Apparaatbeheer te gaan en na te kijken o er nergens uitroeptekens bij hardware staat. Zowel moet u waarschijnlijk specifieke drivers van de ontwikkelaars downloaden. U kan ook in een Opdrachtpromt met administratorrechten het commando SFC /scannow invoeren om te kijken of er geen corrupte bestanden in uw systeem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste

 

Na vele stappen te hebben doorlopen heeft volgende gewerkt:

 

-McAfee Internet Security (betalende versie) verwijderd

-Energiebeheer-instellingen gereset

-Netwerkkabel via powerline gedeïnstalleerd

 

Welke van de drie precies voor het conflict zorgde weet ik niet, maar de combinatie van deze oplossingen heeft ervoor gezorgd dat het opgelost is. 

 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mogelijk dat energiebeheer inderdaad roet in het eten gooide. De netwerkkabel zou normaal geen probleem mogen zijn. Fijn dat het is opgelost! Als je verder geen vragen meer hebt, geef dan even een seintje zodat hier een slotje op kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt waarschijnlijk inderdaad aan het energiebeheer. Nu ik de laptop voor het eerst gebruik zonder adapter doet hij ook moeilijk bij het opstarten. Verschillende keren geforceerd moeten heropstarten omdat hij telkens 'bevriest' op mijn bureaublad na opstarten, zonder dat er ook maar één actie uitgevoerd kan worden, alleen de muis wil nog bewegen. In de gebeurtenislog wordt niets gemeld. Na enkele pogingen toch een functionerende laptop... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.