Ga naar inhoud

Back-up maken


Theo2602

Aanbevolen berichten

Een " AOMEI bootable medium " is een andere naam voor 'een door Aomei aangemaakte CD'.

 

Elk backupprogramma biedt de mogelijkheid om een opstartschijf te maken die je kan gebruiken om - als je niet meer in Windows kan geraken - een systeembackup terug te zetten.

Elk programma geeft je dan ook de kans om zo'n cd aan te maken: Klik daarvoor (maar nu nog niet (*) op image.png.3d61726e692ad2a55d38fc770a71bcf1.png

ps: toch goed dat je nu die situatie voorziet: als je systeem ooit zou crashen en je hebt zo geen opstart-cd, dan heb je problemen !

 

(*) waarom nu nog niet? omdat ik ontdekte dat de link uitloopt op een foutmelding. Wellicht zit er een typvauwtje in de link. (Droske is verwittigd en zal de link wel aanpassen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe / wanneer gebruik je een backup?

 

a. je windows werkt nog gewoon

voorbeeldje: ik zette ooit een systeembackup terug omdat in een bepaald tekenprogramma plots de cursor veranderd was in een eigenaardig soort cursor (waar ik in sommige gevallen niet mee kon werken). Herinstallatie van het programma hielp niet en om alle gezoek te vermijden zette ik gewoon een systeembackup terug. Probleem opgelost!

In dat geval doe je wat in https://www.pc-helpforum.be/topic/65553-aomei-backupper-standaard-handleiding-nieuw/?page=2&tab=comments#comment-535362 beschreven staat bij Het systeem herstellen via AOMEI Backupper vanuit een opgestarte Windows:

 

b. je Windows is gecrasht, je raakt niet meer in Windows:

in dit geval heb je dus zo'n opstartschijf nodig (ik heb ze altijd in het dubbel, voor het geval er een brandfout op de cd zou staan)

Dan volg je de stappen die beschreven staan in (even verderop): Het systeem herstellen via een AOMEI Backupper bootable herstel medium:

 

Beide dingen staan er goed uitgelegd , met de nodige plaatjes.

Het is misschien wel handig van nu reeds a. beide teksten in een tekstdocumentje te plaatsen en dit af te drukken en b. beide stappen al even praktisch uit te voeren (tot op het ogenblik dat je het terugzetten ook effectief in gang zou gaan zetten): dan heb je het al eens gedaan en kan je eventueel nu nog enkele bijkomende vragen gaan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, je hebt dus al een systeembackup (van je c-schijf/partitie dus)

 

In het topic van Droske staat ook beschreven hoe je zo'n bootable disk (ook genoemd: opstartschijf, rescuedisk) moet maken, maar (zelf gebruik ik geen Aomei  dus ik baseer me ook op dat topic) als ik het lees, zie ik soms door de bomen het bos ook niet meer goed.

 

Kijk dus eens even naar https://nl.afterdawn.com/nieuws/artikel.cfm/2013/08/30/aomei_backupper_een_waardig_gratis_alternatief_voor_acronis_true_image - daar gaat het (bijna) uitsluitend over het maken van zo'n disk . Het is weliswaar een handleiding van 2013 dus het zou kunnen dat jouw versie er iets van verschilt.

Mijn eerste vraag aan jou: als jij Aomei opent, krijg je dan ook zo'n scherm als het openingsscherm van die handleiding (eerste scherm ervan dus)?

 

En: verduidelijkt die handleiding je voldoende of heb je er vragen bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.