Ga naar inhoud

Back-up maken


Theo2602

Aanbevolen berichten

Ja, eigenlijk is het dat (maar probeer al eerst maar eens uit van op te starten vanaf die cd - hiervoor moet je wellicht wijzigingen aanbrengen in de Bios - ben je ermee vertrouwd?)

 

ps: ik weet niet of het voor Aomei ook zo is, maar bij EaseUS (zelfde soort programma) is het zo dat - als het programma een upgrade krijgt vb van versie 5 naar 6 - dat je dan ook een nieuwe rescue-cd moet gaan branden omdat (toch bij EaseUS) zo'n cd van ('k zeg maar) versie 5 niet meer werkt bij backups gemaakt in versie 6)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed begrijp: in bios veranderen naar opstarten vanaf CD als ik dat zou doen, staat W10 er terug op, en dan moet ik van die externe schijf de update laden?

Nogal ingewikkeld. En om te testen helemaal gevaarlijk.

Kan ik (theoretisch) die schijf ook gebruiken op een andere computer?

Ik maakte ooit voor mijn laptop, een recovery schijf van W10, maar toen mijn laptop crashte en ik ze wilde gebruiken weigerde ze elke plaats op de installatie schijf. Er kwam telkens: je kan C: of nog andere partities niet formatteren. Ik moest hen dus weg doen voor herinstallatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Theo2602 zei:

Als ik goed begrijp: in bios veranderen naar opstarten vanaf CD als ik dat zou doen, staat W10 er terug op , en dan moet ik van die externe schijf de update laden?

ja, klopt

5 minuten geleden, Theo2602 zei:

Kan ik (theoretisch) die schijf ook gebruiken op een andere computer?

Geen idee of die schijf speciaal voor jouw computer gemaakt wordt (of voor 'een' computer in het algemeen)

 

5 minuten geleden, Theo2602 zei:

En om te testen helemaal gevaarlijk.

Je moet het ook niet helemààl gaan uittesten: alleen bv tot waar jij kan aangeven waar Aomie die backup moet gaan zoeken (het pad aangeven naar die plaats op je externe schijf dus)

 

6 minuten geleden, Theo2602 zei:

Ik maakte ooit voor mijn laptop, een recovery schijf van W10, maar toen mijn laptop crashte en ik ze wilde gebruiken weigerde ze elke plaats op de installatie schijf

Geen idee hierover - 'k weet ook niet precies wàt er toen allemaal fout was of fout liep (en welke foutmelding je toen exact kreeg) en zo...

Maar normaal moet het toch wel lukken (al heb ik me ooit ook wel eens in bochten moeten wringen en bijna een ganse dag werk gehad om windows terug op mijn gecrashte schijf te krijgen - maar 'normaal' is dit niet wat er gebeurd, normaal loopt het 'van een leien dakje'

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 € is op zich niet zoveel geld, maar als je dan denkt dat het hoop en al twee minuten werk is (en 20/30 minuten wachten tot het programma klaar is), dan vind ik het 'voldoende betaald' - terwijl je het zelf makkelijk kan doen. Nu ja, ieder zijn meug natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik, voor de eerste keer in dertig jaar, een backup heb gemaakt, heeft Windows 10 twee dagen later update 1803! Moet ik nu alles opnieuw doen en die CD's wegsmijten?

En easy cleaner is verwijderd, want die werkt niet met deze versie.

 

 

aangepast door Theo2602
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, die CD's blijven goed tot je een hogere versie van het backupprogramma installeert  (niet als je gaat van vb 5.6.23 naar 5.7.05 (fictief voorbeeld) maar mogelijk wel als je van de 5 naar de 6 versie gaat (ook hier fictieve getallen, 'k weet niet aan welke versie Aomei nu zit)

 

Wat je nu wèl best doet is natuurlijk een nieuwe systeembackup maken, want als je de oude zou gebruiken zit je terug aan de 1709 en niet aan de 1803 - en dat zou te gek zijn: dan kan je terug gaan upgraden natuurlijk. Dat kan jij je best besparen :)

 

Enne: mogelijk werkt zo'n cd ook voor een ander systeem. Je hebt er nu drie gemaakt: je kan een cd van je laptop eens uitproberen op je desktop  of omgekeerd. Dan weet je snel genoeg of je volgende keer weer drie CD's moet gaan maken- ofwel slechts één.

(je kan het natuurlijk ook op een Aomei-forum gaan vragen, want ik vermoed dat zo iets ook wel zal bestaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.