Ga naar inhoud

computers worden niet meer herkend in netwerk


wginneke

Aanbevolen berichten

ik zit met een eigenaardig probleem dat volgens mij ontstaan is na de laatste update van Windows 10 Pro naar build 1803.

ik had 2 computers in een thuisgroep gezet met een aantal gedeelde bestanden, printers e.d. maar in de update "build 1803" heeft MS blijkbaar "Thuisgroepen" verwijderd (daar ben in na wat zoekwerk bij uitgekomen) dus de hele thuisgroep-configuratie was na de update verdwenen.

Op zich is dat geen onoplosbaar probleem, omdat via het netwerk ook de nodige zaken kunnen gedeeld worden. maar deze computers verschijnen niet in netwerk-overzicht, ik zie ze enkel als multimedia-apparaat. Als ik een laptop bij op het netwerk hang (een Windows 10 Home met nog een vorige build) wordt die wel herkend op het netwerk van de twee andere computers.

ik dacht eerst aan netwerkproblemen (als ik de probleemoplosser startte kreeg ik ook inderdaad een rare melding "de proxyinstellingen van dit netwerk kunnen niet automatisch worden gedetecteerd", terwijl er eigenlijk niets veranderd was. ik heb  de automatische proxy-detectie afgezet in de netwerkinstellingen, waardoor deze fout zich niet meer voor deed, maar dit had geen invloed op wat ik Netwerk zie.

 

ik kan de computers gewoon benaderen in Explorer via het IP-adres en/of computernaam en dan komen ze ook in het netwerk-overzicht staan tot Explorer gesloten of de computer herstart wordt, dan is alles weer verdwenen.

de printers heb ik via instellingen kunnen delen en werken en de te delen mappen heb ik met een netwerkverbinding gekoppeld maar dat vind ik toch niet de meest propere oplossing.

iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pc's staan inderdaad ingesteld als Particulier dus zou ok moeten zijn, ik heb het "netwerk opnieuw instellen" op beide pc's al eens uitgevoerd en zoals eerder geschreven, de pc's zijn benaderbaar (ping, explorer...) maar niet zichtbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds de komst van Windows 8 is heb ik zelf ook problemen gekend met het instellen van een thuisnetwerk.

Dat heeft er me toen toe aangezet een NAS aan te schaffen. Daarmee ben ik van de Microsoft netwerk ellende verlost.

Ik hoop voor u dat er hier iemand komt opdagen die kan aantonen dat ik die NAS niet nodig had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk de SMB-functie eens na (Server Message Block Protocol).

 

In het controlepaneel, ga naar programma's installeren of verwijderen, dan naar verwante instellingen, windows- onderdelen in- of uitschakelen, ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden : dit vakje aanvinken.

 

Herstarten; alles zou terug als vroeger moeten zijn! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop voor u dat er hier iemand komt opdagen die kan aantonen dat ik die NAS niet nodig had

Als je NAS kan bereiken moet je ook pc en laptop en gsm en tablet kunnen bereiken.

NAS is toch niks anders dan een mini PC dat meestal met Linux werkt.

Ook in de NAS moet je gebruikersnaam en paswoord geven om die iets te kunnen doen in de NAS.

 

Ik snap al jaren niet waarom mensen met Thuisnetwerk willen werken.

Je kan de computers en andere toestellen zoals printers, Nas, tablet, ip camera toch ook zo bereiken via verkenner / netwerk.

Het enige wat je moet doen is een map delen en net zoals de NAS gebruikersnaam of iedereen en paswoord of geen paswoord in te stellen.

Bij geen paswoord is het wel verstandig om slechts 1 map te delen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, stegisoft zei:

Als je NAS kan bereiken moet je ook pc en laptop en gsm en tablet kunnen bereiken.

NAS is toch niks anders dan een mini PC dat meestal met Linux werkt.

Ja, via re muisklik op "Deze pc" > Netwerkverbinding maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

droske, zo heb ik het nu inderdaad gedaan en de gedeelde bestanden zijn nu terug op elke pc bereikbaar.

 

stegisoft, je kan inderdaad via Netwerk ook hetzelfde bereiken als met een thuisnetwerk, het probleem is hier echter dat het netwerk in verkenner gewoon leeg is en het is een computerleek die de computers gebruikt dus het mag allemaal niet te moeilijk zijn (en thuisnetwerk was een gemakkelijke oplossing)

 

vdhee, ik zal  straks de SMB eens nakijken.

 

bedankt in ieder geval voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, wginneke zei:

vdhee, ik zal  straks de SMB eens nakijken.

 

Ik stel voor dat we nog wachten op de resultaten van dat voorstel alvorens we het onderwerp sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, via re muisklik op "Deze pc" > Netwerkverbinding maken

Dat is het meest gevaarlijke manier van werken.

Dat betekend dat indien uw computer wordt gehackt meteen ook de andere toestellen worden gehackt zoals NAS.

Ik kan maar niet genoeg zeggen: 1 virus kan in 1 seconde uw hele netwerk van virus voorzien en zelfs zodanig dat alles verloren is.

 

Ik heb het over Verkenner / netwerk

Op die manier moet je altijd login en paswoord geven en nooit opslaan.

Dat is het meest veilige manier van verbinding maken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.