Ga naar inhoud

Onderhoud harde schijf


Dirk141

Aanbevolen berichten

Voor het onderhoud van de harde schijf (dat ie niet vol onnodigs stroomt) gebruik ik WiseCare365. Hebben andere forumleden hier ervaring mee? Is het zinvol? Ik merk nauwelijks verschil in snelheid na "reiniging" met WiseCare. Alvast bedankt voor uw meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenop wat ik in vorige bericht nog dit:

 

Een harddisk sneller maken zal nooit lukken want de snelheid wordt bepaald door aankoop.

Maar als je veel bestanden hebt en ook nog eens weinig cache geheugen dan zal het ook trager lezen.

Meestal heb 16 of 32 of 64 of 128 MB cache.

Hoe hoger de cache waarde hoe meer mappen structuur in de index wordt opgeslagen, hoe sneller de harddisk bestanden vindt.

Bovenop heb je ook de snelheid waarde: 5400 of 5900 of 7200 en nog sneller.

Dan heb je harddisk of SSD. SSD is veel sneller.

Bij de SSD zijn er nog veel verschillende versie zoals M2, 2,5 SSD, PCI-e SSD enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Samsung HD154UI ATA en een SanDisk Ultra II 960GB ATA

Als dat u wat zegt. Deze zijn door mijn zoon ingebouwd. Volgens hem moet het supersnel werken. Hoe kan ik uitvinden hoe groot het cache geheugen is?

Zal dus mijn WiseCare vervangen door CCleaner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CCleaner is een goed programma. Het reinigt niet zo agressief. Bij andere opschoonprogramma's wordt er soms teveel verwijderd, waardoor je in de problemen kunt komen.

 

Ga dan voor de gratis versie van CCleaner. De verschillen met de Pro versie zijn klein. Die verschillen worden hier uitgelegd: https://thehightechsociety.com/ccleaner-comparison-ccleaner-free-vs-ccleaner-pro-vs-ccleaner-cloud/

Vrijwel iedereen heeft genoeg aan de Free (gratis) versie.

Zelf heb ik op een van mijn pc's de Pro versie van Ccleaner. Niet omdat ik daar mee mee zou kunnen doen. Ik deed dat enkel om Piriform (de maker van CCleaner) financieel te steunen. Dat leek me wel aardig omdat ik diverse van hun programma's al jaren gebruik.

Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat een van mijn computers sneller werd na het gebruik van CCleaner. Het was althans geen meetbaar verschil. Ja, ik weet dat ik nu sommige mensen op de tenen trap... :)

Ik gebruik CCleaner om andere redenen. Er zijn ook mensen zoals Menno Schoone die afraden om cleantools te gebruiken, Hier legt hij uit waarom: https://www.schoonepc.nl/tools/cleantools.html

Wil je toch een cleantool gebruiken, neem dan CCleaner, omdat die het minst agressief te werk gaat.

 

Dan over naar de vragen in jouw laatste post. Jij wilt het cache geheugen weten van de ingebouwde harde schijven:

De Samsung HD154UI ATA is een EcoGreen harde schijf van Samsung met een opslagcapaciteit van 1,5 TB. Met EcoGreen wordt bedoeld dat hij minder stroom verbruikt dan andere traditionele harde schijven. Dat komt doordat hij minder snel draait. De meeste traditionele harde schijven in desktop pc's draaien met een rotatiesnelheid van 7200 toeren per minuut. Jouw EcoGreen schijf draait langzamer: 5400 toeren per minuut.

Voor een harde schijf die je enkel gebruikt om persoonlijke data op te slaan is het niet erg dat hij wat langzamer draait.

Hier vind je de specificaties van jouw Samsung harde schijf: https://tweakers.net/pricewatch/231291/samsung-ecogreen-f2-eg-hd154ui-1-komma-5tb/specificaties/

De drive cache van die harde schijf is 32 MB. (Dat wilde jij toch weten?)

 

Daarnaast heb je een SanDisk Ultra II 960GB ATA. Dat is een snelle SSD met een opslagcapaciteit van 960 GB. Het cache geheugen van die SSD is 512 MB.

Hier vind je alle specificaties van de SanDisk SSD: https://nl.hardware.info/product/244207/sandisk-ultra-ii-960gb/specificaties

 

Wanneer het besturingssysteem (Windows) en alle programma's geïnstalleerd zijn op de SSD en jij je persoonlijke bestanden (Word bestanden, foto's, video's enz.) opslaat op de Samsung harde schijf, dan hoor jij inderdaad een snelle computer te hebben. Dit natuurlijk op voorwaarde dat er ook een snelle processor en voldoende werkgeheugen geïnstalleerd zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenop wat porrelaar wil ik dit ook vermelden:

De harddisk is sata 300 en dus langzamer doorvoer dan SSD sata 600 is.

Bovendien is SSD nog een oude versie van de type MLC V-Nand terwijl tegenwoordig TLC de norm is.

Bovendien had je niks gezegd over geheugen en processor dat ook van belang is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.