Ga naar inhoud

Schijven in systeemkopie


Chewie70

Aanbevolen berichten

Tot hier toe werkte ik enkel met backups van mijn dataschijf. Maar ik wil nu een systeemkopie maken zodat ik bij een ernstig probleem niet steeds opnieuw Win10  + software moet herinstalleren.   Wanneer ik een 'systeemkopie' wil maken, selecteer Win10 zelf het volgende: EFI Systeempartitie, Windows Herstelomgeving (Systeem),   (C:) (Systeem)  en Data(K:)(Systeem).   Maar ik wil de K-schijf helemaal niet in die systeemkopie. De data op mijn K is al gebackuped naar 2 externe schijven.  Ik kan die K: echter niet verwijderen uit de lijst voor de systeemkopie, waardoor de systeemkopie 1,12 Gb in beslag neemt, maar mijn externe schijf is kleiner dan 1 Gb.  Waarom selecteert Win10 automatisch mijn K-schijf en waarom kan ik die niet verwijderen..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor antwoord, maar alle handleidingen - deze ook -  die ik al bekeken heb zeggen hetzelfde en lossen mijn specifiek probleem niet op.

Het probleem is dat ik in de lijst met schijven waarvan ik een backup wil maken, geen selecties kan uitvinken. Alles wordt standaard aangevinkt (zie afbeelding).

Ik kan de K: niet verwijderen uit de lijst.  Ik vind het wel raar dat bij Data (K:) ook 'Systeem' staat.   De C en K schijven zijn 2 totaal verschillende schijven (dus geen 2 partities op 1 schijf).

In de systeemkopie wil ik enkel de eerste 3 in de lijst, niet de K:

 

LijstSchijven.jpg.f8c3d5460246565e998e03ede28c9feb.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, heb daar nooit iets anders op gezet dan data.   Twee jaar geleden had ik enkel mijn 'C':-schijf .  Toen ik Windows10 heb laten installeren heb ik de 'K':-schijf gekocht om als dataschijf te gebruiken. Ik heb zelf niets geïnstalleerd (hardware/software). Is allemaal bij de PC-verdeler gebeurd.     Onderstaande afbeelding geeft wat meer info mbt wisselbestand, …  Dat staat allemaal op de C.

Het is me een raadsel waarom K: als systeemschijf wordt beschouwd.  

 

LijstSchijven2.thumb.jpg.5a59b69f83bc0d21afe04d8a348017ab.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch iets gevonden op een engelstalige website, waar iemand hetzelfde probleem leek te hebben.  Het probleem werd veroorzaakt door  Steam.. Steam was op zijn dataschijf geïnstalleerd en daarom beschouwde Windows die schijf blijkbaar als systeemschijf.  Hij heeft Steam verwijderd, terug opgestart, en daarna werd de schijf niet meer als systeemschijf beschouwd.   Zal dat eens proberen maar zal pas morgen zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Chewie70 zei:

Steam was op zijn dataschijf geïnstalleerd en daarom beschouwde Windows die schijf blijkbaar als systeemschijf.

Klamp er je niet aan vast, want Steam staat bij mij op mijn D-partitie en die wordt bij een systeembackup (met easeUS) nièt meegenomen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.